דוח שמאי מקרקעין הוא מסוג הדברים שעד שלא מזמינים אותו, לא מבינים את דרגת החשיבות שלו. מדובר בדוח מקיף ביותר אשר מעניק לבעל הנכס מידע מקיף מאד על הנכס מכל היבט אפשרי ובסופו של הדוח נקבע גם הערך הכספי שלו. דוח זה נחוץ לבעל הנכס כדי לקבל החלטה מה יהיה המחיר שבו ימכור אותו ולעיתים גם עבור צרכים אחרים כמו קבלת משכנתא ושימוש בנכס זה כבטוחה למטרות אישיות או עסקיות שונות.

קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

שמאי מקרקעין שעוסק בתחום זה שנים רבות והוא בעל מיומנות רבות, מכין דוח שמאות מקרקעין מקיף אשר מתחיל בסביבת המגורים או בסביבה העסקית, דרך המבנה הפיזי עצמו וכלה במחיריהם של נכסים דומים או זהים שנמכרו לאחרונה בסמיכות למבנה זה. וזאת כדי לקבל את הסכומים הכספיים המדויקים שהתקבלו בפועל בעת הרכישה ולא רק המחיר שנדרש עבורם.

הסעיפים של דוח שמאי מקרקעין

הסקירה הראשונית היא של הסביבה, באיזו שכונה מדובר, אם זוהי שכונה איכותית, שיש בה דרישה רבה או מינורית למגורים, מה כוללת השכונה לנוחות התושבים כמו מרכזים מסחריים, בתי ספר, פארק ירוק וכו'. אם זוהי שכונה של בתים צמודי קרקע, או לחלופין שכונה חדשה שיש בה רבי קומות מודרניים ויוקרתיים ומהו המצב הסוציואקונומי של תושבי השכונה הספציפית.

לאחר מכן דוח שמאי מקרקעין סוקר את הרחוב עצמו, אם מדובר ברחוב סואן או שקט, נוחות המגורים בו, נוחות הגישה אליו באמצעות כבישים מצירי התנועה המרכזיים וכל מידע רלוונטי נוסף לגביו.

מידע על המבנה

דוח שמאי מקרקעין סוקר באופן מוקפד את מצבו הפיזי של הנכס, באיזו שנה הוא נבנה, מה מצבם של היסודות, כמה קומות הוא כולל, אם יש בו מרתפים ועליית גג, בית פרטי, דופלקס, פנטהאוז וכו'. כמה חדרים הוא כולל, כמה חדרי אמבטיה, מרפסת, מחסן וכל מידע רלוונטי נוסף. מהו מצב התחזוקה של הדירה, אם היא מוכנה למגורים של לקוח אחר או שיש לבצע בה שיפוץ מאסיבי, כמו החלפת תשתיות הצנרת כיוון שמדובר בצנרת ברזל ישנה שהותקנה לפני עשרות שנים.

מידע על מכירות של בתים דומים בסביבת המגורים

שמאי מקרקעין מוסיף טבלה אשר הוא מפיק מהדוחות של רשות המיסים ובה רשום מידע מפורט על בתים דומים או זהים שנמכרו בשנים האחרונות, מהי הכתובת, גודלו של המבנה והסכום ששולם בפועל. כך אפשר לבצע השוואה על השווי של הדירה או הבית.

שמאי מקרקעין בוחן על פי כל הפרמטרים הללו את מלוא הנתונים ומקבל החלטה מהו השווי של הנכס. זהו הסכום שהוא מציע לבעלי הנכס לדרוש מהלקוחות הפוטנציאליים שיביעו התעניינות ברכישתו.

אם מדובר בדוח למטרה אחרת כמו עבור משכנתא, מועבר הדוח לגורם המזמין כמו לבנק המשכנתאות ובהתאם לחוות דעת מקצועית זו מאשר הבנק הלוואה בגובה מסוים מתוך ערכו של הנכס.