בפס"ד תקדימי קובע בית המשפט העליון כי לרמ"י יש זכות לבטל זכויות בנחלה למי שעשה בה הפרה בוטה ובלתי חוקית במשך שנים רבות ומחייב את המפרים בדמי שימוש על סך כ 7 מלש"ח.

כלים

בית המשפט דחה את הערעור שהגישה משפחת קלקודה מכפר טרומן ובהתאם להחלטת בית המשפט המחוזי נקבע כי ההסכם יבוטל בנוגע לכל שטח הנחלה אשר תושב לרמ"י, ללא זכות פיצוי בגין המבנים הבנויים, תוך אמירה ברורה לפיה הקרקע ניתנה למטרות חקלאיות והקמת מבני המגורים נועדו לצורך הגשמת התכלית העיקרית של ביסוס ופיתוח יישוב חקלאי.

מדובר על  חניון ועסקים נלווים אשר נעשו במשך שנים על שתי נחלות בכפר טרומן. בית המשפט העליון דחה את הערעור שהגישו בעלי הנחלות  וקבע שההתנהגות החמורה והקיצונית משך שנים רבות מהווה הפרה יסודית של הסכם המשבצת – ההסכם שמכוחו מוענקות זכויות במקרקעין לחקלאים במושבים.

עוד מוסיף בית המשפט וקובע כי העובדה שננקטו נגד המערערים הליכים פליליים ומנהליים, בעקבות השימושים הלא חוקיים במקרקעין, איננה מונעת מן המדינה לנקוט באמצעיים גם במישור האזרחי – לרשותה של המדינה עומדים כלים משפטיים שונים המשמשים למטרות שונות. כחלק מחובתה לשמור על המשאבים הציבוריים נדרשת המדינה להגשת תביעות אזרחיות שיחתרו להשבת כספים לקופה הציבורית.

בית המשפט העליון מאמץ את קביעתו של בית המשפט המחוזי ומחייב את המערערים בדמי שימוש ע"ס כ-7 מיליון ₪ אשר מבטאים את העושר שהתעשרו מהשימוש בקרקע הציבורית.

לאורך כל פסק הדין שב בית המשפט העליון על עמדתו העקבית ולפיה תכליתו העיקרית והיסודית של הסכם המשבצת במושבים, היא לנצל את הקרקע למטרות לשמן הוקצתה.  בידי רמ"י האמונה על שמירת המשאב הציבורי המוגבל ויקר הערך של מקרקעי ישראל, נתונים הכלים לבטל את ההסכם מקום בו התכלית איננה מתקיימת עוד.