לא מעט ישראלים שמתגוררים כיום בארץ נולדו למעשה במדינות אחרות. רבים נולדו במדינות כגון רוסיה, אוקראינה, אתיופיה ועוד. יחד עם זאת, רק מעט מאוד ישראלים נולדו בפורטוגל הסמוכה לספרד. אך מתברר שלמרות זאת, יש כמה אפשרויות להוצאת אזרחות, בפורטוגל, עבור ישראלים שלא נולדו שם ומתגוררים כיום בארץ או במקומות אחרים. מהן האפשרויות העיקריות ולמי צריך לפנות כדי להתקדם – כל מה שצריך לדעת בנושא.

כלים
אזרחות פורטוגלית
אזרחות פורטוגלית

 

אזרחות למגורשי פורטוגל

עבור ישראלים שמוצאם המשפחתי מפורטוגל, יש כיום אפשרות להוציא אזרחות פורטוגלית על פי הכלל הבא. אם המשפחה, לפני מאות שנים, התגוררה במדינה זו ואם היא גורשה במהלך גירוש פורטוגל, ניתן להגיש בקשה בהליך מיוחד. ההליך עבור מגורשי פורטוגל כולל בתוכו הקלות שונות, כגון למשל פטור מלימוד השפה. כן, בעוד שמרבית ארצות העולם יעניקו אזרחות לזרים בין היתר על סמך ידע בתרבות המקומית ובשפה המקומית, במקרה זה אין צורך בכך. ומה שעוד יותר מפתיע, ישראלים יכולים לקבל את האזרחות גם מבלי להתחייב על מגורים במדינה. מקבלים תעודת לידה מקומית ודרכון, אבל אפשר להמשיך להתגורר בארץ או לעבור למדינה אחרת בחו"ל. שימו לב שמדובר על אזרחות אירופאית, כך שזו אפשרות שמתאימה גם לאנשים שרוצים לעבוד או לקנות נכס או ללמוד בכל מדינה אחרת, באיחוד האירופי.

אזרחות למגורשי ספרד

אפשרות נוספת להוצאת אזרחות פורטוגלים כיום, עבור ישראלים, קשורה לגירוש ספרד. על פי הידוע כיום, חלק ממגורשי ספרד הם למעשה יהודים פורטוגלים. כלומר, חלק מבני הקהילה שגורשו החליטו להעתיק את מקום מגוריהם לספרד. הרי התרבות הספרדית, השפה ומאפיינים נוספים קרובים למדי. מה עוד שלחלק מבני הקהילה היו קרובים בספרד. נוצר מצב מיוחד כיום, שמגורשי ספרד שעברו לפורטוגל יכולים להגיש בקשה לאזרחות בכל אחת משתי המדינות. אפשר לבקש אזרחות בספרד, על פי הכללים שהנהיגה מממשלת ספרד. אפשר להגיש בקשה לאזרחות בפורטוגל, בתנאים המיוחדים שהנהיגה הממשלה הפורטוגלית.

איך לממש את האפשרות לאזרחות?

מימוש האפשרות לאזרחות עובר דרך שלבים שונים. לדוגמא, יש צורך להעביר אישורים והוכחות שונות, לקהילת יהודי פורטוגל. קהילות פורטו וליסבון יכולות לאשר ליהודים שמסרו פרטים מתאימים, על כי הם שייכים לקהילת מגורשי פורטוגל. בנוסף, יש צורך להמציא את המסמכים הנוספים, תעודת יושר, תעודת לידה ועוד, מתורגמים לפורטוגלית, לרשויות בפורטוגל. את התהליך, על פי רוב, מנהל עבורכם עורך דין ישראלי שהינו בעל קשרים עם נותני שירותים רלוונטיים ועם הרשויות בפורטוגל. הוא מגיש את כל המסמכים, מכין תיק בקשה מפורט, דואג לתרגום נוטריוני, מקבל תכתובות וסטטוס של התקדמות הבקשה. כך, ישנה כתובת אחת עבור מבקשי האזרחות, לתשלומי אגרות ולכל דבר נוסף שנדרש על פי המאפיינים של מגיש הבקשה (כגון שם המשפחה, עץ משפחה, השלמות של אישורים וכדומה).