ראש השנה הוא חג מיוחד במינו, הוא מציין את תחילתה של השנה ביהדות, גדוש בתפילות וברכות, במסורות שונות ובעיקר יש בו משהו מנחם שמזכיר חום של בית, ניחוחות ילדות, מאכלים שעליהם גדלנו ומפגש עם המשפחה המורחבת שמתכנסת לכבוד האירוע החגיגי הזה. עם בוא החג עלו בנו מספר זיכרונות מהילדות שניתן לשחזרם גם בראש השנה הזה.

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

שליחת כרטיסי ברכה

אחד מהמנהגים היפים ביותר שמאפיינים את חג ראש השנה היא שליחת כרטיסי ברכה לכבוד השנה החדשה. ילדים בבתי הספר והגנים מכינים כרטיסים מקושטים ומאחלים לבני המשפחה הגרעינית את מיטב הברכות. מבוגרים שולחים אחד לשני ברכות מהודרות ומעוטרות עם איחולים לשנה טובה יותר מקודמתה ויש כאלו ששולחים איגרות מודרניות שבהן מצולמים כול בני המשפחה ומאחלים חג שמח. אין ספק שזהו מנהג יפהפה, המקרב בין לבבות.

מנהגים נוספים שתמצאו בחג הכה מיוחד הזה הם תשליך, התרת נדרים, תקיעה בשופר, סעודת החג ויש כאלו שאף נמנעים משינה במהלך יום החג עצמו.

ברכות החג

בכול בית בישראל שבו נחגג ראש השנה יש על שולחן האוכל את הברכות של החג. טרם מתחילים לאכול אותן לפי סידרן המיוחד, נאמרת ברכה קצרה בעל משמעות סימבולית. אלו הן הברכות:

"קרא" אשר מכינים מדלעת או קישוא, יש המכינים אותם כריבה מתוקה. "רוביא" סוג של שעועית או חילבה. "כרתי" שהיא כרישה יש המכינים קציצות ממנה. "סלקא" שאותו מכינים מסלק, תרד או עלי מנגולד שגם מהם יש המכינים קציצות ולא מגישים רק את העלים ו"תמרי" שהם תמרים. אכילה של גרגירי הרימון, תפוח בדבש וראש של דג.

ארוחת החג

ארוחת החג בראש השנה היא חשובה במיוחד, תוכלו להכין תפריט נפלא עם מתכונים לראש השנה. תוכלו להכין מתכונים חדשים שניתן למצוא בקלות ברחבי הרשת או לדבוק בכאלו ישנים שתמיד מככבים על שולחן החג עוד משחר ילדותינו. לפניכם מספר רעיונות נהדרים למאכלים שתוכלו להגיש בחג הזה, חלק מסורתיים וחלק חדשים: עוף בתנור, צלי בשר עם פטריות וערמונים, אורז יווני גדוש בירוקים, תפוחי אדמה עם שום ושמיר, סירות בטטות עם תימין, דגים חריפים, סלמון בתנור ברוטב חרדל, לימון ומייפל וכמובן שלא נשכח את עוגת הדבש המסורתית, שטרודל תפוחים שלל סלטים ועוד.

בגדים חדשים

נהוג בראש השנה ובפסח לקנות בגדים חדשים לערב החג ולהתחיל את השנה החדשה עם המלבושים החדשים והחגיגיים. אם גם אתם זוכרים מימי ילדותכם את המנהג החביב הזה תוכלו לעשות אותו עם הילדים שלכם גם כן. נמליץ לכם להיערך עם נושא הבגדים כמה ימים לפני החג, כדי לא להיתקל בעומסים הרבים בחנויות שיש בתקופה זו.

לסיכום, החג הזה תוכלו להעלות זיכרונות ילדות מתוקים, להתרפק על נוסטלגיות ולהחזיר לחיים כמה מהמנהגים והמסורות שהיו בעברנו אם הם אינם מתקיימים אצלכם כיום.