התמודדות עם מחלות מורכבות כמו מחלות דמנטיות, כוללת התמודדות ברבדים שונים, הן מבחינה פיסית והן מבחינה רגשית, ולכן דורשת תשומת לב, דאגה ואנשי מקצוע המומחים בתחום וגיל זה באופן ספציפי. בני המשפחה והקרובים, המתמודדים עם הוריהם החולים, מחפשים, פעמים רבות, מקום אשר יאגד את הטיפול המורכב ויצליח להקל מהעומס הקיים במקביל לטיפול מיטבי וכוללני.

כלים
קרדיט תמונה PIXABAY
קרדיט תמונה PIXABAY

התמודדות עם מחלות דמנציה

התמודדות עם אבחון דמנציה או מחלות דמנטיות אחרות הינה מורכבת, בראש ובראשונה לחולה עצמו, אך גם לבני המשפחה והקרובים אשר מודעים למהלכה הטבעי של המחלה ולצורך בסיוע מיידי מחד ולמחשבה לטווח ארוך מאידך. משמעותן של קבוצת מחלות הדמנציה היא פגיעה בתפקודי המוח הגבוהים, הכוללים פגיעה אופציונלית בזיכרון, שפה, זיהוי, שיפוט ותפיסה אשר גורמים עם הזמן לשינויים בהתנהגות וכן לירידה תפקודית. בין מחלות הדמנציה, המוכרת ביותר היא מחלת האלצהיימר, אולם קיימות עוד מספר מחלות אחרות. בכל שלבי המחלה, מתחילתה ועד סופה, יש צורך ממשי וחיוני בהשגחה וטיפול תרופתי. חולים ובני משפחה רבים ישמחו לשמוע כי בתי אבות לתשושי נפש עשויים לספק את המעטפת התומכת והמכילה אשר תספק הגנה וסיוע פיסי ונפשי לחולים אלה.

משמעות וחשיבות הטיפול במחלות דמנטיות

הטיפול בדמנציה ומחלות נוספות בגיל השלישי מחייב מערך תמיכה הן של רופאים, מייעצים ובני משפחה אשר יפעלו באופן מקביל לרווחת החולים. לצד הפן הרגשי החשוב, אין להקל ראש בחשיבות ומשמעות הטיפול התרופתי. בגיל השלישי, באופן מיוחד, כאשר החולים מטופלים במספר תרופות יש להיעזר בגריאטר (המומחה למחלות הגיל השלישי), אשר יוכל לאזן בין התרופות, להבין את משמעות תופעות הלוואי של כל אחת מהן ויספק את ההגנה התרופתית היעילה ביותר האפשרית. ללא איזון תרופתי עלול החולה לסבול מתופעות לוואי שכיחות, אך לא הכרחיות, כמו אטופיק דרמטיטיס, המתבטא בגרד מטריד ונוראי ללא שליטה. תמיכה, טיפול סביבתי וראיה הוליסטית זו, אשר תמנע התלקחויות גרד ותופעות לא רצויות אחרות, יכולה להתבצע במקום מוגן כמו בית אבות לתשושי נפש. בית האבות, אשר בחסותו דרים קשישים רבים, מודע לכל אותן בעיות ותחלואים אשר נדרשים לתשומת לב ולפיתרון מידיי.

הדאגה לטיפול נכון וראוי בגיל השלישי

הדאגה לטיפול נכון, בעיקר בדמנציה אך גם במחלות אחרות ושונות צריכה להיות המכנה המשותף לכל המטפלים ולנותני השירותים השונים. טיפול ראוי יהיה זה אשר ייקח בחשבון את כל סיכוני הגיל השלישי וייראה את החולה כאדם הוליסטי אשר זקוק להתייחסות בכל היבט בחייו. לכן בגילת ייעוץ והכוונה לבתי אבות ודיור מוגן דואגים לכל חולה ומחפשים במיוחד עבורו את המקום המתאים לו ביותר באופן רגיש ומלא חמלה. כמי שמבינים את נקודות החוזקה והחולשה של כל מוסד, נוכל למצוא עבור כל דרישה את המקום הנכון, כך שהוא יהווה בית עוטף לכל בעיה וייתן את המענה הספציפי ביותר האפשרי.