בריאות השיניים היא גורם בעל השפעה עצומה על בריאותנו, ולא פחות מכך על איכות חיינו ועל כן, לפני כשנתיים הוכנסה לתוקף רפורמת טיפולי השניים למבוגרים במסגרת סל שרותי הבריאות שמטרתה להקל על אוכלוסיית הגיל השלישי בקבלת טיפול ראוי שבמצבים רבים תורם לרווחת המטופל, לבריאותו ונותן לו את האפשרות להמשיך לנהל אורח חיים בריא ונורמטיבי.

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

טיפולי שיניים הם בין הטיפולים היחידים שנותרו בעת חקיקת חוק ביטוח בריאות ממלכתי מחוץ לסל השירותים, למרות שהמלצת וועדת נתניהו, שבעקבותיה נחקק חוק ביטוח בריאות ממלכתי, הייתה לכלול שרותי בריאות שיניים לילדים ולקשישים בסל. גם מבקר המדינה התייחס לנושא בדוח הביקורת שלו בדבר רפואת השיניים בשנת 2015, ולפגיעה באיכות החיים והבריאות של מטופלים בגיל השלישי.  לפני כשנתיים, ובכדי להקל על אוכלוסיית המבוגרים בקבלת טיפול רפואי הולם, הוביל שר הבריאות דאז הרב יעקב ליצמן, רפורמה ייעודית להסדרת הנושא. הרפורמה אמורה להוביל לצמצום הפערים הכלכליים שהיוו למחסום עיקרי בקרב אוכלוסייה זו בקבלת טיפול רפואי הולם.

בסל הטיפולים שניתנים לבני הגיל השלישי נמצא טיפולים שגרתיים בחינם שמטרתם לשמור על בריאות שניים תקינה ולמנוע תחלואה, ומתוך כך למנוע פגיעה שמתחילה בזיהום בפה ומוליכה לפגיעה בבריאות הכוללת. מחקרים מצאו קשר מובהק בין מצב שיניים ירוד ותחלואה בחלל הפה  למחלות לב, דלקות פרקים ואלצהיימר (שיטיון), שלא לדבר על הפגיעה בתזונה המלאה כתוצאה מחוסר אפשרות לצרוך מזון באופן תקין.

רבים לא יודעים שתחת טיפולי השניים שבסל ניתן למצוא לא רק טיפול בסיסי, אלא גם טיפולים מורכבים בקטגוריית שיקום הפה, כמו תותבות או שתלים, שברפואה הפרטית יגיעו לסכומים אדירים שלמרבית אוכלוסייה זו אין את האפשרות לממן.

לצד כל האמור, קיים הצורך לקבל החלטה אצל מי לבצע טיפול מורכב במסגרת הרפורמה, הרי ידוע לכל – עם שיניים לא משחקים, וקיימים פערים ברמת המומחיות והידע של רופאי השיניים השונים. טיפולי שיניים מורכבים במיוחד בגיל השלישי מחייבים רופאים מנוסים בעלי ידע הנעזרים בתמיכת מומחים או שלעצמם הם מומחים בתחומי המומחיות השונים ברפואת השיניים. במרפאות כללית סמייל, מבית כללית שרותי בריאות, האפשרות להיעזר בשרותיו הטובים של מומחה בתחום ספציפי כגון כירורגיה פה ולסתות, או טיפולי שורש לדוגמא, היא נגישה וזמינה ביותר. כיום בישראל רק כ-9% מכלל רופאי השיניים בישראל הם רופאים מומחים, ואילו בכללית סמייל 1 מכל 4 רופאים (24%)  הוא רופא מומחה.

באמצעות הרפורמה, מטופלים מבוגרים, מבוטחי כללית שרותי בריאות,  יכולים ליהנות מיכולת לטפל בבעיות שיניים רציניות מבלי החשש הכלכלי, שבעבר היווה טריגר בהחלטה של "האם לטפל או לא?" ובכך יכולים ליהנות מבריאות, בטחון עצמי והכי חשוב- היכולת להמשיך בתפקוד היום יומי ומאורח חיים בריא, תוך כדי חיוך רחב חושף שיניים.