חשבונות מוגבלים לצערנו הרב עדיין חלק מהכלכלה הישראלית, ומהווים איום עבור לא מעט ספקים לקוחות שונים ומשקי בית.

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

חשבונות מוגבלים עלולים לגרום למחור בתשלומים, לייצר חובות עבור לא מעט עסקים קטנים וגדולים ובלא מעט מהפעמים גם להביא להתרסקות של ספקים וגם לקוחות פרטיים. אך יחד עם זאת תוכלו כיום לעשות בדיקה מהירה וקלה לחשבונות מוגבלים, בדיקה זו תתבצע באתרים ממשלתיים כמו בנק ישראלי ואתרי בנקים שונים כמו מזרחי טפחות ועוד, אשר יספקו עבורכם בדיקת חשבון מוגבל תוך שניות. איתור חשבונות מוגבלים אלו יכול לעזור לכם להמנע מקיום של עסקה כושלת, שחלילה עלולה לגרור אתכם לקריסה כלכלית ולמאבק על הכסף שמגיע לכם.

חשבון מוגבל, איך זה קורה?

אחד מהמאפיינים הבולטים בכל הקשור לחשבונות מוגבלים, הוא המגבלה במספר השייקים שחוזרים בשנה. החוק אומר כי בשנה קלנדרית יכול בעל חשבון הבנק, לחלק עד עשרה שיקים ללא כיסוי. כמובן שהבנק נוקט הליכים מסוימים עם כל שייק החוזר ללא כיסוי, כמו התראות מכתבים וכו. אך אם במידה ורק שמונה או תשעה שייקים חזרו עד דצמבר של אותה שנה, ובסוף חודש דצמבר חזרו עוד 2 שייקים או שייק 1, יהפוך החשבון למוגבל.

חשבונות מוגבלים

במדינת ישראל ישנם כמה חוקים אשר אמורים להילחם בתופעת החשבונות המוגבלים, אחד מהם הוא לא אחר מאשר חוק המזומנים שאמור להגביל חשבונות כאלו ואחרים וכמובן הלבנת הון. אך עם זאת רק בשנת 2018 נרשמו בישראל כ40 מיליארד שקלים בדמות שייקים ללא כיסוי, ועל פי דיווחים של בנק ישראל ממוצע בשייקים החוזרים עלה באותה השנה עד ל6 אחוזים! עם זאת חשוב לציין כי בישראל ישנם לא מעט חשבונות אשר נמצאים תחת סיווג של ''חשבון מוגבל'' ושאינם רשאים לחלק שייקים, עם זאת ישנם כמה הליכים ביורקטים שיסירו אתכם מרשימת החשבונות המוגבלים.

השלכות לחשבון מוגבל

חסימה

מהרגע שהחשבון שלכם הופך להיות מוגבל פנקס השייקים שלכם מוגבל אוטומטית, יחד איתו הבנק ככל הנראה יחסום גם את כרטיסי האשראי והדבר יוביל להעלמות של המסגרת בחשבון שלכם. ברוב הפעמים תתקשו למצוא גוף פיננסי שיעזור לכם, ומה שיהיה נותר לכם זה לעבוד עם מזומנים

עמלות

חשבונות החוזרים אל הבעלים שלהם לעיתים צוברות ריבית, יחד עם זאת גם ההליך המשפטי שתצטרכו לעבור גם כן ידרוש מכם הוצאות שונות

סימון

מהרגע שבו הפכתם לחשוב מוגבל הבנק יסמן אתכם ואם זה לא מספיק הוא גם יעביר את הסימון לבנקים אחרים, פעולה זו נעשית על מנת להתריע מפני לקוח בעייתי.