סיימתם את הצבא, ואתם מתחילים להתכונן לקראת החיים הכלכליים העצמאיים שלכם? האם הדלתות פתוחות לפניכם? אתם יודעים במה אתם רוצים לעבוד, והיכן אתם רוצים ללמוד ומה אתם רוצים ללמוד?

כלים
קרדיט: freepik
קרדיט: freepik

 

אז כמובן שהכוון תעסוקתי הינו דבר חשוב, ואצל חלק מהאנשים ממש הכרחי. אך אם כבר אתם יודעים מהו מוסד הלימודים שאליו אתם רוצים להגיע, אתם מבינים שהדבר הראשון שאתם צריכים שיהיה באמתחתכם הינו תעודת בגרות. כן כן, מה שכל המורים שלכם איימו עליכם בתיכון שאם לא תשקיעו לא תצליחו להתקבל לשום מקום לימודים נורמאלי. אז התקשרתם לתיכון, דיברתם עם המזכירה, קיבלתם את תעודת הבגרות, ואתם מגלים שהממוצע שלכם נמוך מדי ולא עובר בתנאי הסף, הנדרשים להתקבל ללימודי התואר הנכסף שאותו אתם רוצים ללמוד. אז מה עושים? השלמת בגרות.

כיצד מחשבים ממוצע בגרות?

אז לפני שאתם מסתערים על לימודי השלמת הבגרויות, עליכם לבדוק אם בכלל אתם צריכים השלמת בגרות, ואם כן כמה נקודות חסר לכם. בכל מוסדות הלימוד האקדמאיים מפורטים מהם תנאי הסף הנדרשים על מנת להתקבל ללימודים, אחד מהתנאים הוא ממוצע הבגרות. אז איך מחשבים את ממוצע הבגרות?

מקצועות חובה או רשות

ניתן לחלק את המקצועות בתעודת הבגרות לשתיים: המקצועות שהם חובה, ומספר היחידות הנדרשות בכל אחד מהם. הכלל הוא שיש 16 יחידות לימוד שהם חובה, בנושאים הבאים:

  • אנגלית – 3 יחידות לימוד לפחות (אבל, תנאי הסף באונברסיטה הוא 4 יחידות)
  • מתמטיקה – 3 יחידות לימוד
  • לשון, תנ"ך, ספרות, אזרחות והסטוריה – כל אחד 2 יחידות לימוד

סך הכל 16 יחידות לימוד חובה, אולם על מנת לקבל תעודת בגרות יש צורך ב20 יחידות לימוד. מה שאומר שיש לעשות עוד 4 יחידות לימוד אחרות, על פי רוב ב"מגמה" (5 יחידות) ולפעמים בנושאים נוספים, כל בית ספר והמאפיינים הייחודיים שלו. יתירה מזאת, כשניגשים ללימוד במוסד להשכלה גבוהה, יש לחשב רק את 20 היחידות הטובות מבין כולם, כך שמי שיש לו יותר מ20 יחידות לימוד, יוכל לבחור את ה20 הטובות ביניהם, ורק אותם להכניס לחישוב הממוצע. חישוב הממוצא הוא הכפלת הציון במספר היחידות (למשל ציון 90 כפול 5 יחידות) לכל המקצועות, ובסוף לחלק למספר היחידות (למשל 1600 חלקי 20 יחידות – ממוצע שמונים)

יש בונוסים?

אכן כן! גם אם נראה לכם שהממוצע שלכם הוא נמוך, באמת יש עוד בונוסים בחישוב ההמוצע של תעודת הבגרות, כך שקרוב לוודאי שהממוצע בפועל שלכם הוא גבוה בהרבה ממה שחשבתם. אז על מה תקבלו בונוס? על כל מקצוע בו קיבלתם לפחות 60, ויש לו יותר מ4 יחידות, תקבלו בונוס בהתאם:

  • מקצוע עם 4 יחידות – תוספת 10 נקודות בונוס
  • אנגלית או מתמטיקה 4 יחידות – 12.5 נקודות בונוס
  • מקצוע עם 5 יחידות – 20 נקודות בונוס
  • אנגלית או מתמטיקה 5 יחידות – 25 נקודות בונוס

מה שאומר ש4 יחידות במתמטיקה עם ציון של 85, יהפכו ל-. ואילו ציון 75 בחמש יחידות יהפכו ל-רק במידה ויש לכם סך של 20 יחידות לימוד לפחות.

אז איך משלימים בגרות?

אחרי שהבנו כיצד לחשב את ממוצע תעודת הבגרות שלנו, נוכל להבין אילו ציונים חסרים לנו, ואילו מקצועות עלינו ללמוד. בפעמים רבות, תנאי הסף הינם דורשות 4 או 5 יחידות במתמטיקה ואנגלית, ויש להשלים יחידות אלו, ובמקרים אחרים יש לעלות את הממוצע עצמו, לפעמים אפשר על ידי 2 יחידות במקצוע קל יחסית לעלות את הממוצע בהרבה נקודות, על ידי הציון הגבוה והבונוסים. כך שההמלצה שלנו היא שעליכם ליצור קשר עם חברה שמבינה בתחום זה של השלמת בגרויות ולקבל מענה הולם וייחודי לצרכים שלכם.