מהססגוניות של בנגקוק ועד האקזוטיות של פוקט. האוכל התאילנדי מעביר דרך בלוטות הטעם את החוויה התאילנדית של הליכה הסופגת בשווקים ההומים את ניחוחות התבלינים הארומטיים או רביצה נינוחה על ערסל מתחת לעץ קוקוס מול ים בגוון טורקיז עמוק.
אפילו אם אתם עכשיו בכלל בבית בישראל רחוקים מהחופים של קו סמוי או מהדוכנים של השוק הצף, תוכלו ליהנות מהמטעמים של תאילנד האהובה. לרקוח תבשילים ולארח את החברים לארוחה תאילנדית מושלמת. מה מאפיין את המטבח התאילנדי ואילו מוצרים אסיאתיים חובה להחזיק במזווה? נצא למסע.

כלים

 

מה מאפיין אוכל תאילנדי?


אוכל תאילנדי הוא אוכל טרי ומרענן להפליא המחבר בין כל הטעמים האפשריים לפעמים במנה אחת – חמוץ, מתוק, מלוח, בריר. אין ספק שאורז הוא מוצר בסיס במנות האהובות כמו עוגות אורז או כופתאות אורז מצופות קוקוס. האורז יכול להתבשל בסיר, במיוחד סיר אידוי, אבל הווק התאילנדי הוא כלי שימושי לא פחות למי שאוהב להקפיץ את מנות האורז המובחרות וכך גם את אטריות האורז. הקינוחים הנפוצים במטבח התאילנדי מבוססים על פירות טרופיים כמו דוריאן או פפאיה, מנגו ובננה. החוויה הקולינרית היא כולה צבעונית ומלהיבה. הירקות מגולפים באלגנטיות והבשר אף הוא נקצץ במתכונת של גלילים או חטיפים ובמיקס אנד מאץ' ראוותני נוצר השפע הקולינרי של תאילנד. בין המרכיבים הפופולאריים מלבד האורז, ניתן להזכיר חלב קוקוס, ג'ינג'ר, כוסברה ובוטנים. תוכלו להשיק את הסעודה עם מארק טום יאם קונג, להמשיך לפאד תאי עם בשר או ירקות יחד עם ביצים, רוטב תרינדי, פלפל צ'ילי אדום, נבטים ולסיים בפודינג מחלב קוקוס, סוכר, ביצים ואורז דביק. ישנן גם מנות משודרגות בצ'ילי ולמון גראס ואפשר לנשנש עם צ'ופסטיק או עם סכין ומזלג, תלוי בכם.

המנות התאילנדיות המובילות


אי אפשר לכתוב על אוכל תאילנדי בלי להזמין את סלט הפפאיה הירוק הפיקנטי סום טאם המשלב בין פפאיה גרוסה שמשחרר טעם חמוץ, חריף מתוק בבת אחת יחד עם שום, צ'ילי ושעועית ירוקה או להסתער על טום קאה גאי עוף הטובע במרק קוקוס. כמו כן, קארי אדום המשלב בין קארי ארומטי וחלב קוקוס. אטריות מטוגנות נחשבות ללהיט בקרב המקומיים והתיירים ומגיעות בוריאציות דקות או רחבות לפי בחירה לרוב עם בצל וביצה. לא רק האטריות מטוגנות – גם האורז מטוגן במנה כמו קאו פד, מעדן אמיתי. אוכל רחוב בתאילנד מציג גם שיפודי עוף בגריל עם רוטב בוטנים ודגים מטוגנים.

עם מה מבשלים אוכל תאילנדי?


אז מה כדאי לרכוש מראש או להכין במטבח כדי להכין את התבשילים התאילנדים שכה מזוהים עם המדינה היפה שאנו חולמים עליה גם מרחוק? נתחיל עם אטריות בשלל טעמים כמו עוף קארי, טעם חריף, ברווז או נאם טוק ועוד. ההכנה קלה ואפשר לשלב את האטריות במגוון מוקפצים. הרטבים משחקים תפקיד חשוב בהשגת הטעמים המודגשים של המאכלים מתאילנד וביניהם אפשר לציין את רוטב תערובת תיבול פאד תאי, רוטב סויה, שזיפים, צ'ילי מתוק או קארי צהוב ואפילו רוטב ורוד מיוחד לסלט פפאיה. אל תשכחו גם את קרס הקוקוס שאי אפשר בלעדיו ותערובת עלים יבשים לטום יאם ומחית קארי. כדאי להחזיק תמיד בהישג יד ג'ינג'ר כבוש, אורז דביק סופר שימושי למגוון מאכלים נוסח תאילנד וכן לונגן בסירופ (קרוב המשפחה הרחוק של הליצ'י).
חפשו לעצמכם מתכונים ותשחקו בין הטעמים וחשבו איך להוסיף טאץ' ייחודי לארוחה עם ג'אק פרויט במי מלח או במבוק עם צ'ילי תאילנדי. שיהיה בתיאבון ובטוח יהיה אלוי (טעים בתאילנדית, למקרה שלא ידעתם).