לבנת וקנין מילר היתה עורכת דין צעירה במשרד משפחתי, כשהחליטה לנסות את מזלה בשוק ההון, בלי ניסיון בתחום. אחרי שהצליחה וצברה מוניטין, היא מספרת במבט לאחור על תפיסת העולם והעקרונות שסייעו לה להתקדם כאישה בעולם ניירות הערך, שנחשב עדיין גברי

כלים
קרדיט תמונה FREEPIK
קרדיט תמונה FREEPIK

 

"העובדה שאני אישה אף פעם לא נראתה בעיני מכשול בבניית הקריירה, לא נתתי לזה להיות עניין", מספרת עו"ד לבנת וקנין מילר, שבתפקידיה האחרונים עסקה בניהול ושיווק תעודות סל. עולם שוק ההון עדיין סובל מתת – ייצוג לנשים, במיוחד בתפקידי ניהול ובתפקידים מסחריים כמו זה של וקנין מילר.

"שיווקתי תעודות סל, ובהמשך ניהלתי את השיווק של הדסק בחברה, והעסקתי משווקים. במסגרת התפקיד עבדתי מול מנהלים בכירים בבנקים, מנהלי קרנות השתלמות וקופות גמל, הצגתי פרזנטציות והמשימה שלי היתה לשדר מקצוענות ואמינות ולדעת הכל על היתרונות של המוצר לעומת האלטרנטיבות בשוק", היא מוסיפה.

לא מובן מאליו, שאישה צעירה תהיה מומחית מוצר בתחום שוק ההון.

"סטטיסטית, זה נכון. בתפקידים הבכירים בשוק ההון יש רוב גברי ומעט נשים, במיוחד נשים צעירות. לגופו של עניין, אם אישה מאמינה בעצמה ומצליחה לבנות ביטחון, בדרך כלל הסטטיסטיקה והסטריאוטיפים לא יוכלו לעצור אותה. הם יכולים לגרום להפתעה או להרמת גבה בהתחלה, אבל מהר מאוד מורגשת הדמות המקצועית והעניין המגדרי לא נוכח יותר".

איך הגעת לתחום שוק ההון?

"חבר שעבד כסוחר אופציות חשף אותי לעולם הזה. הגעתי לראיון עבודה כבחורה צעירה, הבאתי נטו את עצמי, לבנת וקנין דאז, ללא שום ניסיון או ידע, אבל עם הרבה עניין וסקרנות. כנראה ששידרתי שיש לי תשוקה לתחום, וזה הספיק. התקבלתי וביליתי שבועות שלמים בלמידה. ספגתי את אחורי הקלעים של זירת המסחר, למדתי ניהול סיכונים, פיתוח מוצרים בשוק ההון, הנפקות ועוד מושגים רבים".

וכשהתחלת לעסוק בתחומים האלה באופן מעשי, לא נתקלת בתופעה של אפליה על רקע מגדרי?

"בהקשר הזה, חשוב לציין שהתחלתי את הקריירה שלי כמתמחה במחלקה המשפטית של הכנסת. שם ליוויתי תהליכים בתחום משאבי האנוש: חוזי עבודה, מכרזים, תביעות לבית הדין לעבודה. במסגרת התפקיד, נתקלתי לראשונה בסוגיות של אפליית נשים וייצוג הולם בעבודה. למעשה נפל בחלקי ללמוד מקרוב על התופעה הזאת, כבר עם כניסתי לשוק העבודה, עוד לפני שיכולתי לבחון אם אני עצמי זוכה בהזדמנות שווה או חווה אפליה. אולי זו הסיבה שהמשכתי בקריירה שלי כשאני מאוד מודעת לזכויות שלי, לחוק ולפסיקה בנושא. הגעתי לתפקידים הבאים שלי ממקום בטוח".

בתום ההתמחות כעורכת דין, לא מיד עברת לתחום שוק ההון.

"נכון, במשך תקופה מסוימת שימשתי עורכת דין לענייני משפחה, באותו משרד שבו עבדו אחיותיי, עורכות דין גם הן. בתפקיד הזה קיבלתי עוד זווית על מקומה של האישה בעבודה, ובחברה בכלל. הליכים בתחום דיני המשפחה עוסקים בסוגיות של משמורת ילדים, מזונות, איזון משאבים וחלוקת רכוש. אפשר ללמוד מהתיקים האלה הרבה על מקומה של האישה בשוק התעסוקה, על ההשתכרות שלה, על הוויתורים שעשתה בקריירה וגם על העצמאות הכלכלית, או התלות הכלכלית שלה. אין ספק שיש עדיין מקום לשיפור בנושא שוויון ההזדמנויות בעבודה.

מצד שני, חשוב לקבל ולכבד את הבחירה של האישה, גם אם היא בוחרת להתמקד בגידול ילדים. בדיני משפחה, מזמן מכירים בכך שאישה שהקדישה שנים לבית ולילדים, היא בעלת זכויות גם בהכנסות הממוניות של משק הבית, שכן העבודה שלה היא שמאפשרת לייצר פרנסה. חשוב שנשים ידעו וירגישו את זה".

מה התכניות להמשך?

"כרגע, אני בחופשת לידה ארוכה בעצמי, אחרי שהייתי בשוק ההון שבע שנים. עד ללידה, הקריירה שלי רצה מהר, חוויתי התפתחות ושינויים מקצועיים, ועכשיו יש זמן לעכל את הדברים ולחוות את האימהות. מתוך ההתפתחות האישית כאישה וכאמא יגיעו גם החלטות להמשך".