מקצוע קלינאות התקשורת הוא מקצוע מורכב שמעורב ברגישות גבוהה אל המטופלים. המטפל שהוא קלינאי התקשורת מציע מגוון פתרונות לבעיות שונות כמו גמגום, בעיות בשפה, בעיות בתקשורת, הבעה ועוד.

קלינאות תקשורת
קלינאות תקשורת

אם שקלתם לפנות לקבלת עזרה מקצועית מקלינאי תקשורת או שאתם שוקלים לפנות ללמידה של המקצוע, הנה כמה דברים שכדאי שתדעו לפני.

מי הוא קלינאי תקשורת?

קלינאי תקשורת הוא מטפל שמתעסק עם מטופלים במגוון גילאים שונים החל מילדים קטנים ועד אנשים בוגרים וקשישים. בנוסף קלינאי תקשורת מציע עזרה גם לילדים שנמצאים על הספקטרום האוטיסטי ועוזר להם לגבש דרכי הבעה כדי שיוכלו ליצור תקשורת קלה יותר עם הסביבה שלהם, בין אם זה הורים או חברים. ילדים שמתמודדים עם אוטיזם לרוב מאופיינים ברגישות יתר שמקשה עליהם להביע את עצמם ולכן הם מתמודדים עם קושי שמצריך עזרה ממטפל. קלינאי תקשורת מטפל במגוון בעיות שונות, הוא יעזור לילד או למבוגר להתמודד עם קשיים של גמגום, קשיי הבעה, קשיים בקליטת השפה, קשיים בבליעה, קשיי הבנה ועוד.

איזה תכונות צריך כדי להיות קלינאי תקשורת?

קלינאי תקשורת צריכים להיות בעלי כישורים חברתיים ותקשורתיים גבוהים במיוחד, מהסיבה שהם עובדים במקצוע כל כך רגיש שלרוב הצד השני לא מרגיש בנוח לשתף פעולה עם אדם זר בנוגע למגבלה שלו. לכן קלינאי התקשורת צריך להביע רגישות גבוהה וסבלנות גבוהה כדי לבנות אמון בו מצד המטופל. בנוסף תהליכי הטיפול של קלינאי התקשורת הם לרוב מלווים בכמה פגישות ולא נפרשים רק על מפגש אחד ולכן אלמנט הסבלנות חשוב במיוחד כדי שיוכלו לעודד שיתוף פעולה בשיפור המצב מצד המטופל, עד לראיית תוצאות.

מה המחיר לטיפול אצל קלינאי תקשורת?

אי אפשר לומר בוודאות מהסיבה שיש מגוון קלינאי תקשורת בשוק, חלקם עובדים דרך המרפאות הפרטיות וחלקם דרך קופות החולים או בתי החולים. בממוצע עלות פגישה אצל קלינאי תקשורת דרך מרפאה פרטית תעלה בין 200-300 ₪ ועלות אבחון אישי יעלה בממוצע 1700 ₪. השכר של קלינאי התקשורת הוא מאוד גבוה וגם קלינאי תקשורת במגזר הציבורי כמו קופות החולים או בתי החולים מגיע בממוצע לשכר של 9000 ₪ בחודש.

איך אפשר להפוך להיות קלינאי תקשורת?

כדי לעסוק במקצוע קלינאות התקשורת תצטרכו לעבור מספר שלבים ויש שיגידו שהם לא קלים במיוחד ומצריכים משמעת עצמית גבוהה והשקעה מרובה כדי לסיים בהצלחה ולהפוך לקלינאי תקשורת. כמובן שהמקצוע עצמו מתגמל מבחינת סיפוק מהעבודה ועזרה לאחר וגם מבחינת השכר שהוא נחשב מאוד גבוה ביחס לעבודות אחרות בשוק העבודה, ובנוסף תנאי העבודה הם מצוינים מהסיבה שקלינאי תקשורת עובד בצורה נוחה ולא מספק שירותי חירום לכן שעות העבודה הן גמישות ונוחות במיוחד.

משך הלימודים

לימודי קלינאות תקשורת לרוב נמשכים בין 3-4 שנים וכוללים בתוכם את ההתמחות הקלינית. בגלל שהלימודים מאוד אינטנסיביים ומדובר על שבוע לימודים מלא עד שעות מאוחרות, חשוב להבין שכשאתם מתחילים את הלימודים תצטרכו להקדיש את כל כולכם לספסל הלימוד. לאחר סיום הלימודים תצטרכו לעבור הסמכה קלינית תחת קלינאי תקשורת מוסמך ולבצע מבחן ממשלתי, רק לאחר שתשלימו את כל השלבים בהצלחה תוכלו לעסוק במקצוע קלינאות התקשורת.

מוסדות הלימוד

בעקבות הביקוש למקצוע בשנים האחרונות נפתחו יותר מוסדות לימוד שמעבירות את המקצוע. המוסדות נמצאים בפריסה ארצית וביניהם המכללה הקדמית הדסה בירושלים, אוניברסיטת אריאל בשומרון, המכללה האדמית אחווה, הקריה האקדמית אונו, אוניברסיטת תל אביב ואוניברסיטת חיפה.

תנאי הקבלה ללימודים

תנאי הקבלה ללימודי קלינאות תקשורת נחשבים מאוד גבוהים ביחס לשאר נושאי הלימוד שנמצאים בשוק, אך בהתחשב בעובדה שמכשירים כאן מטפלים שמתעסקים בתחום הפרא רפואה, אפשר להבין את הרף הגבוה. סיבה נוספת היא כמובן היצא וביקוש, יותר ויותר סטודנטים פונים ללמוד את המקצוע הזה ומוסדות הלימוד מעלים את הרף כדי ליצור סינון. לרוב תנאי הקבלה יעמדו על ממוצע בגרות של 95, ציון פסיכומטרי שעומד על 650, רמה מסוימת באנגלית על פי ציון בחלק האנגלית בפסיכומטרי או ביצוע מבחן אמי"ר או אמיר"ם, ומעבר ראיון אישי או בחינת התאמה לחוג. כמובן שהדרישות משתנות ממוסד אחד לשני ויש להתעדכן אל מול המחלקה באותו מוסד לימוד שתבחרו.