הקמת גינה עם מסלעה היא החלטה נבונה בכל הנוגע ליופי בגן, אולם לא רק.

כלים
נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ
נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ

 

 

מסלעות הן גם שטח אידיאלי לגידול של צמחי תבלין וצמחים רפואיים. תכנון והקמת גינות עם מסלעה תדרוש זמן וכישרון עיצובי. בנייה של מסלעות בגינה היא כמו בנייה במשחק לגו, כשכל סלע ואבן משמשים כמעין קובית משחק אותה מניעים ממקום למקום ומתאימים אותה לעיצוב שנרצה. בזמן בניית מסלעה כדאי לתכנן את המיקום שלה כשהמקום המומלץ הוא מדרון, מאחר שאז היא תהווה כלי שמונע סחף וקיר תומך. עוד כדאי שהיא תשתלב עם הצמחייה שקיימת בחצר. בנייתה תתאים גם לאזור מישורי של גינת נוי, לצד בריכות נוי וכולי.

 

תהליך בנייתן ושילובן עם הנוף

בטבע לא קיימת אופציה שיכולה להשפיע על הרכב החומרים של המסלעה, אולם בתכנון שטח הגן, בהחלט אפשר לקבוע ממה היא תהיה מורכבת. הבנייה שלה צריכה להיות באופן הזה שהיא תצליח לספק תנאים אידיאליים לכל צמח בקרבתה. יש להכיר מראש את כל הדרישות של הצמחים מהיבטים שונים כמו סוג הקרקע, סוג מערכת ההשקיה והדישון ובהתאם לכל אלה להתאים את הקמתה.

בעת הקמת גינה עם מסלעה מומלץ יהיה ליצור גומחות בין הסלעים לצרכי גידול של תבלינים כמו מרווה, רוזמרין וכדומה. הגומחות הללו אמורות להיות ריקות ומדושנות עם תערובת של חיפוי. במרוצת הזמן, הצמחים שבגומחות יעניקו חומר אורגני שישפיע על איכות הקרקע שבגומחה. מתחת לצמחים ממשפחת השפתניים תתפתח אדמה בעלת מבנה איכותי. יתרון נוסף לגומחות אלה, שבקרבת הצמחים הללו לא יתפתחו צמחים שלא נרצה בהם. כמו כן, אפשר לבצע גומחות בכל גודל שנחפוץ, בהתאם לגודל הסלע, אולם חשוב לא ליצור גומחות שהן מעל מטר וחצי מרובע.

מסלעה הינה בית גידול נפלא לצמחים רבים

בניית מסלעה משנה את הפרשי גובה ושיפועים בגינה להלן כל יתרונותיה:

שימור קרקע על ידי מניעת סחף. יצירה של משטחי אדמה איכותיים לשתילת צמחייה בחתכים מסוימים. ניצול וחדירה של טפטופי מים לאדמה. מסלעה תהווה בית גידול מקורי למינים שונים של בעלי חיים ולגידול זנים שונים של צמחים. צמחייה במסלעות מספקת חומר אורגני מעולה לכל ערוגה ולגינת ירק.

מומלץ לבחור צמחייה רב תכליתית, מהודרת ושפורחת כל עונות השנה ובעדיפות לצמחי תבלין, ריפוי וכדומה. במהלך בניית הסלע יש להקצות מתחם מוגבל לכל צמח. לא רצוי לשתול צמחים שמתפשטים ועשויים לכסות מרחבים גדולים. חשוב לשמור על "מערכת יחסים בריאה ותקינה" בין הסוגים השונים של הצמחים, על מנת שאף צמח לא ייפגע חלילה מתנאים שאינם הולמים אותו, על כן כדאי לשים לב ששותלים צמחים שיש להם את אותה דרישה לכמות מים.

מסלעה – מבנה איתן ובטוח!

כדאי לזכור כי הקמת גינה עם מסלעה, מעבר ליתרונות הרבים, צריכה להבטיח מבנה עמיד ואיתן. מסיבה זו, כשנבוא לבנות אותן רצוי שניעזר באיש מקצוע שמומחה לעיצוב גן ונוף ולא לעשות זאת לבד. מעבר לכך, המסלעה אמורה להשתלב עם הקונספט העיצובי ולהתכתב עם האלמנטים השונים בחלל ולא להיות דומיננטית יתר על המידה. תפקידה גם לייצב את הקרקע ולתמוך בה. נציין כי יש להיזהר מבנייה מהירה ורשלנית, בנייה שעלולה להוות מפגע שמסכן את כל מי שבקרבתה בהתמוטטות. מסלעות אף מהוות מענה לבעיות טופוגרפיות וטכניות שיש בשטח ומומלץ שהן תשתלבנה עם עתר האלמנטים - מדרגות מאבנים, קיר שיש בו מפל מים, דופן של בריכת נוי וכדומה.

המאמר נכתב באדיבות נוף ירוק גינון ופיתוח בע"מ טלפון: 050-2007191 nof-yarok.co.il