פרישה מהעבודה היא תחילתו של פרק חדש בחיים וחשוב מאוד להתכונן לפנסיה ממגוון היבטים: רגשית וכלכלית. שינויים באורח החיים בעקבות הזמן הפנוי שמחכה לכם ותכנון כלכלי, כדי שתדעו כיצד להתנהל נכון מהבחינה הפיננסית.

כלים

 


אז מה חשוב לדעת מההיבט המשפטי על מענק פרישה, קבלת הקצבאות בפנסיה והטבות מס לפורשים?

נקודות זיכוי על קצבת פנסיה


קצבת הפנסיה אינה פטורה ממס ותשלום המס על הקצבה עולה ככל שהקצבה יותר גבוהה. מי שזכאי לקצבת זקנה מביטוח לאומי לא צריך לשלם עליה מס הכנסה  והמס מתייחס אך ורק לקצבת הפנסיה ולא לקצבת הזקנה מביטוח לאומי.
שימו לב שיש נקודות זיכוי שיכולות להקטין את גובה המס על הקצבה ויש להגיש בקשה מקדימה על מנת לקבל אותן. עליכם למלא טופס 161ד. שכל נקודת זיכוי היא בשווי של 219 ₪ נכון לשנת 2020. נקודות הזיכוי כוללות התייחסות לתושב ישראל, תוספת לנשים ותוספת עבור בן זוג שאינו עובד.

פטור ממס על מענק פרישה


כל עובד מקבל מהמעסיק שלו מענק פרישה. לפי אתר כל זכות, הפורשים מקבלים גם מענק פרישה שבתנאים מסוימים פטור ממס. הפטור ניתן על מלוא גובה המענק, בתנאי שכל הסכומים המשולמים לעובד עם סיום עבודתו אינם עולים על תקרה של שכר חודשי אחד כפול מספר שנות העבודה ולא עוברים את הסכום של -12,420 ש"ח כפול מספר שנות העבודה.
במידה והסכומים הכוללים עולים על התקרה שנקבע, יינתן פטור למענק עד התקרה ויתר הסכום יחויב במס. אם השכר האחרון של העובד נמוך מ-12,420 ש"ח, ניתן לבקש פטור ממס הכנסה עד תקרה של 1.5 משכורות לכל שנת עבודה.

תכנון מס בעת פרישה


תחום הפנסיה הושפע מהרפורמה בחיסכון הפנסיוני במסגרתו התאפשרה הרחבה של מסגרת הטבות מס הניתנות בעת משיכת כספים באפיק החיסכון לקצבה, חלו שינויים בדרך בה מוגדרות הקצבאות כמו מזכה ומוכרת. שינוי משמעותי שחל עם הרפורמה קשור לכך שהפטור ממס לקצבה לא מחושב יותר לפי שיעור הקבלה המזכה בפועל אלא כסכום אחיד לכל מי שחסך על מנת לייצר יותר שיווין בתחום.
ברשת קיימים מחשבונים אינטרנטיים שמאפשרים תכנון מס בעת תהליך פרישה מהעבודה כאשר לרוב יש להקליד נתונים כמו משכורת בשקלים, תאריך התחלה ותאריך סיום של העבודה, מענקים שונים שקבלתם במשך הזמן כמו למשל, ימי מחלה, הסתגלות וכדומה.

חשיבות הייעוץ עם עו"ד לענייני מס בעת הפרישה


יש לשים לב גם להבדלים במס בין קצבה מזכה לקצה מוכרת והיות ומדובר בתחום מורכב חשוב להתייעץ עם עו"ד שיוכל לבדוק עבורכם את מידת הזכאות וכיצד ניתן להפחית את חובת המס על קצבאות ותגמולי הפרישה.
סוגיות מורכבות אפילו יותר מזה שמצריכות מעורבות של עורך דין היא מה קורה לגבי כספי פנסיה שנצברו לאזרחים שעבדו בחו"ל וכעת חזרו לארץ ויש לבחון כיצד מס הכנסה מתייחסת לכספים שהופקדו לפנסיה דרך מכשירים פנסיוניים במדינות זרות  וכיצד יחושב המס על קצבאות פנסיה שמקורן בחו"ל.

יש לזכור, שפרישה היא סיטואציה מורכבת וכדאי להתכונן לקראתה בדרך הטובה ביותר כולל התייחסות להיבטים המשפטיים ולתשלומי המיסים ופנייה לעו"ד בתחום תאפשר לכם לקבל את התמיכה המשפטית לה אתם זקוקים בהתנהלות המורכבת מול רשות המיסים ובכלל, בגיבוש מקדים של הסכמי פרישה שיעבדו לטובתכם במיוחד כאשר מדובר בהסכמי פרישה מוקדמת והסכמי פרישה מרצון וכן בדקו את ההשפעות במידה ותחליטו לעבוד בתקופת הפנסיה ומה המשמעות המיסוית על עבודה זו אם אתם כבר מקבלים קצבת פרישה.