בקיבוץ להב הסמוך לבאר שבע, נמצא מכון מחקר מיוחד בו מגדלים חזירים למטרות מחקר מצילות חיים. בנוסף, בקיבוץ נמצא גם מפעל "להב הבשר מהקיבוץ", שמייצר מוצרי בשר חזיר, ומנוהל על ידי רז קדמון, בנו של מנהל מכון המחקר לשעבר. שוחחנו עם רז על המפעל והופתענו לשמוע את מה שהיה לו להגיד

כלים
חלק מהמוצרים של מפעל "להב הבשר מהקיבוץ" | צילום: מוטי וגמן
חלק מהמוצרים של מפעל "להב הבשר מהקיבוץ" | צילום: מוטי וגמן

 

עדי שלום | 26/11/2020

את קיבוץ להב הקימו מספר בוגרי תנועת "השומר הצעיר" בשנות החמישים, וכבר מאז פועל בקיבוץ מכון המחקר, בו מגדלים חזירים במטרה לקדם ניסויים ופרוצדורות שיוכלו לסייע בהצלת חיי אדם. בתי חולים בארץ ובעולם כולו נעזרים במחקרים אלו, על מנת לפתח עוד ועוד את תחום הרפואה. בעבר ניהל את מכון המחקר שמואל קדמון, אביו של רז קדמון, מי שעומד היום בראש המפעל לייצור מוצרי בשר חזיר בקיבוץ. בעלי החיים שמגיעים למפעל לא עוברים במתחם הניסויים כמובן, אך עדיין מקבלים את אותו היחס והטיפול הווטרינרי המוקפד.

המפעל בקיבוץ להב, כמו מפעלים רבים ואחרים במדינה, משווק ומייצר תחת שני מותגים שונים: "להב הבשר מהקיבוץ" ו"דימוב". אין ספק כי לאור העלייה מברית המועצות לשעבר, בשנות התשעים, גדל הביקוש במדינה למוצרי בשר חזיר, ובקיבוץ להב ידעו למנף את הביקוש הזה. היום כמעט כל רשת שיווק ארצית שאינה מקפידה על כשרות, מוכרת את המוצרים הנושאים את שמות המותגים הללו.

קדמון, מנכ"ל מפעל "להב הבשר מהקיבוץ" מספר על שיתוף הפעולה המפתיע עם חברת "דימוב" הרוסית, שהוביל לייצור קו מוצרים חדש הפונה לשוק ספציפי, ובעצם לשיווק מותג חדש בארץ: "בשנת 2011 חתמנו על הסכם רויאלטי עם חברת דימוב, שמייצרת בשר בשישה מפעלים ברחבי רוסיה. אי אפשר להגיד שאנו מייצרים מוצרי חזיר באותה כמות כמו שלהם, כמובן", מתבדח קדמון. "לפי דיווחים שלהם, מה שאנחנו מייצרים בחודש שלם, הם עושים ביום אחד".

למרות העלייה הגדולה דאז, ועליות עצמאיות שממשיכות עם השנים, בישראל השוק קטן מאוד. "מדובר בכמות שמסתכמת במיליון וחצי פיות פחות או יותר, כאשר רובם אכן מגיעים ממדינות אירופה, ובמיוחד ברית המועצות לשעבר", מציין קדמון. "חוץ מזה, המותג מאפשר למי שמעוניין, 'לקפוץ' למעדניות האירופאיות המגישות דליקטסים ומזון יוקרתי ומוקפד, וליהנות מארומה וטעם בסגנון חוץ לארץ, כאן ליד הבית".

שניים במחיר אחד

עניין המפעלים או בתי החרושת המייצרים תוצרת דומה תחת מותגים שנים הוא דבר ידוע בשנים האחרונות. לכל רשת קמעונאות כמעט יש מותג פרטי, ואת המוצרים מייצרים באותם מפעלים של המותגים המובילים. אך במפעל הבשר בקיבוץ להב המצב שונה. מדוע מפעל אחד מייצר ומשווק שני מותגים שונים, ולא מותג פרטי, כששניהם בסופו של דבר עשויים אותו חומר גלם?

קדמון עונה על כך: "קודם כל, בחלק מהמוצרים שלנו אנו משתמשים גם בבשר בקר, ולא רק בבשר חזיר. לכל מוצר מתכון משלו, והכוונה מאחורי יצירת שני מותגים נפרדים הייתה פנייה לשווקים שונים. בנוסף, המוצרים של כל מותג נבדלים זה מזה בטעם. המותג "להב הבשר מהקיבוץ", כשמו כן הוא. הוא המותג של הקיבוץ. בנינו אותו במשך מעל שלושים שנה. כבר מאז שנולד, המותג כיוון לחיך של העולים מארצות מזרח אירופה, או כאלו שכבר היו בארץ מספר שנים. אחר כך, גם לאנשי הקיבוצים או החילונים בתל אביב", נזכר ומספר קדמון.

"כשחתמנו על ההסכם עם דימוב, הכוונה הייתה לכוון ולקלוע לטעמי הבית של הקהילה הרוסית בארץ. כל מטרת שיתוף הפעולה עם החברה הייתה להביא להם את הבית הישן אל הבית החדש, להביא להם את המוצרים שעליהם הם גדלו באמת, בלי לנסות לחקות אותם ולהדביק עליהם תווית ברוסית".

המפעל בקיבוץ להב

החיים השיתופיים בקיבוץ, והדגש על הקהילה, באים לידי ביטוי גם בין כותלי המפעל המייצר קותלי חזיר. קדמון מספר כי בימי הקיץ, מעסיק המפעל את נערי הקיבוץ שיכולים על פי חוק לעבוד. "הם עוברים את ההדרכות ולוקחים חלק בעשייה. באותה מידה גם פנסיונרים שרוצים ומסוגלים לעבוד, יכולים למצוא מקום אצלנו במפעל. המחשבה מאחורי הכל היא חיי הקיבוץ, ההיבט החברתי תמיד יהיה חשוב ביותר, ובמקרה זה אף מעל ההיבט הכלכלי".

בנוסף, ההדדיות בין המפעל לקיבוץ מתבטאת גם על ידי שירותים שונים. קדמון מספר כי את השירותים הייחודיים לקיבוץ, מספקים גם למפעל, ובתמורה המפעל מספק לקיבוץ מוצרי בשר אקסקלוסיביים, אותם ניתן למצוא רק בכלבו של הקיבוץ.

העתיד הטכנולוגי כבר כאן

עם ההתקדמות הטכנולוגית שמתרחשת מדי יום, עולה אתגר לא קטן עבור תעשיית המפעלים, ובשנים הקרובות יפחת יותר ויותר כוח האדם שעובד במפעלים. "הדור הבא כבר לא ילכו לעבוד בעבודות כפיים", אומר קדמון. "אין לנו ברירה אלא לשחות עם הזרם, ונכון להיום אנחנו כבר מתחילים לחשוב על שילוב של מכונות ורובוטים בעבודה השוטפת".

המרכיב האנושי

למרות המחשבה על העתיד, הרובוטים והמחשבים, במפעל "להב הבשר מהקיבוץ" ניתן להתגאות בהון האנושי כיום. "העובדים שלנו הם חלק מהמשפחה. לא נתייחס לאף אחד מהם כאילו היה עובד פס רגיל. הדבר בא לידי ביטוי גם בכך שהמשכורות שאנו משלמים גבוהות יותר ממשכורות במפעלים אחרים, העובדים מקבלים ארוחות חמות מדי יום, ימי חברה והדרכות הם משהו שבשגרה בימים כתיקונם. העובדים מקבלים גם ביגוד מתאים וגם בונוסים לעתים", מונה קדמון את הסיבות להצלחת המפעל בשמירה על העובדים מרוצים.

"כל אחד מהעובדים שלנו יקבל כל דבר שיזדקק לו. כאשר היו עובדים שלא דיברו עברית - סיפקנו להם שיעורים פרטיים בעברית על חשבון שעות עבודה. כאשר היו עובדים שנזקקו לסיוע משפטי - היינו שם לצידם. גם באבל וגם בשמחה, אנחנו כמו משפחה".

קדמון חותם את השיחה באמירה שמחזקת את הרושם המוקפד מהמפעל ומהעובדים שלו: "נקודת החוזק של המפעל היא העובדים החרוצים והנאמנים, אפילו יותר מהבשר הטעים והאיכותי שאנו מייצרים". הכבוד לגורם האנושי והיחס החם, רק מגבירים את הרצון לרכוש ממיטב המוצרים שמיוצרים במפעל "להב הבשר מהקיבוץ".