לא מעט אנשים מתמודדים עם תסמונת שנקראת "עין יבשה". מדובר על תסמונת ייחודית, אשר יכולה לייצר תחושות ותסמינים לא נעימים, בראש ובראשונה, היא גורמת לכאבי עיניים, עייפות וצריבה. אך ניתן להתמודד עם תופעה זו בצורה פשוטה, לשם כך חשוב לזהות את הבעיה בהקדם ולטפל בה בכלים הנכונים.

כלים

 לפני שנסביר למה גורמת התסמונת וכיצד אפשר לטפל ביובש בעיניים בצורה נכונה, צריך להבין תחילה ממה היא נובעת, מה המקור שלה. בעיקרון, יובש בעיניים, הוא סממן לייצור לא תקין ולא סדיר של דמעות, בין אם זה מבחינת כמות ובין אם זה מבחינת תכולה.

כמו כן, ייתכן מאוד שזו בעיה אשר נובעת בעפעפיים של העיניים. אנשים שמתמודדים עם בעיה זו, חווים הרבה פעמים תחושה של יובש, כאילו משהו מפריע להם בעין ומונע מהם אפשרות להשתמש בעיניים בצורה רגילה.

מה גורם ליובש בעיניים?

ישנן סיבות שונות בגללן עלול להיווצר יובש, למשל: נשים רבות חוות זאת בגלל שינויים הורמונאליים, מחלות כגון סוכרת או מחלות אוטואימוניות, מחלות מקומיות בעפעפיים, ומחלות מקומיות בחלק החיצוני של העין, ניתוחים קוסמטיים באזור העיניים, שימוש בתרופות מסוגים שונים (בפרט תרופות לטיפול באלרגיה, דיכאון, לחץ דם גבוה, גלולות למניעת הריון ועוד), וכן שימוש בעדשות מגע לאורך זמן.

כמו כן, ישנן השפעות חיצוניות שעלולות לגרום ליובש, למשל, שינויי מזג אוויר, עבודה בסביבה יבשה, או עבודה ממושכת מול מסך מחשב, צריך לקחת בחשבון שישנם גורמים מסוימים שעלול להגביר את הסיכוי להתמודד עם תופעה זו, כמו למשל, עישון, סוכרת, מין (נשים יותר מאשר גברים), גיל, שימוש בעדשות מגע, חשיפה כרונית לשמש או לאבק וכאמור, ישיבה ממושכת מול מסך מחשב.

מה מרגישים כשיש יובש בעיניים

אנשים שחווים יובש בעיניים, מתארים זאת את התחושה ככאב באזור עיניים שקשה מאוד להרפות ממנו, צריבה, אי נוחות ותחושת עייפות. רבים מתארים את התחושה כאילו יש חול או גוף זר בעין שמסרב לצאת החוצה ולהיעלם.

כמו כן, הרבה מאוד אנשים שחווים יובש באזור העיניים חשים רגישות לאור, אודם באזור העיניים ולא פעם הראייה שלהם הופכת להיות מטושטשת עם הזמן.

חשוב מאוד לאבחן את התופעה בשלב מוקדם על מנת להתמודד איתה בצורה נכונה ומהירה. האבחון נעשה באמצעות דרכים שונות, כולל באמצעות מבחן שירמר שבוחן כמה דמעות העין יכולה לייצר במשך מספר דקות. בהתאם לתוצאה מחליטים כיצד לטפל בעין.

מהו הטיפול הנכון בתסמונת עין יבשה

אלי ברגמן התמודד זמן רב עם בעיה זו, ולבסוף החליט לעבור טיפול ביובש בעיניים, בשבוע בו היה לו שבת חתן. הוא סיכם את הטיפולים שעבר בצורה הבאה "בזכותם יכולתי לחזור ולראות כמו שצריך, הכאבים ותחושת אי הנוחות עברה לי".

ניתן לטפל בבעיה זו בצורות שונות, החל משתייה מרובה, תחליפי דמעות שאינם כוללים חומרי משמרים, וכן אפשר להשתמש טיפות, משחות לשמירה על לחות, תרופות מיוחדות וכן ניתן להשתמש בעדשות מגע מיוחדות.

המאמר פורסם בשיתוף אריאל בריל שירותי דיגיטל