כמעט כל אחד מאיתנו מתייחס לצבעים כדבר מובן מאליו, ועבורנו מדובר על מצב טריוויאלי שבו אנו מצליחים להבין בינם. אך יש לא מעט אנשים באוכלוסייה המוגדרים כתור עיוורי צבעים, והמשמעות היא שהם לא מסוגלים להבדיל בין הצבעים השונים. יש כאלה שסובלים מעיוורון צבעים מלא ויש כאלה שסובלים מעיוורון צבעים חלקי.

צילום:freepik
צילום:freepik

 

יש מספר אלמנטים חשובים שאתם צריכים להכיר כאשר מדובר על בדיקת עיוורון צבעים ועל עיוורון צבעים בכללי. במאמר הבא אנו נסקור את התחום בצורה קצת יותר רצינית, כך שאם אתם סובלים מבעיות או חוששים שאתם עלולים לסבול מעיוורון צבעים – תוכלו לדעת בדיוק מה עליכם לעשות. בסוף הפעולות שאתם תנקטו בפועל הם אלה אשר יעשו את ההבדל בדרך ההתמודדות העתידית שלכם עם המוגבלות הזאת.

מהן הסיבות השכיחות ביותר לעיוורון צבעים?

ברוב המכריע של המקרים עיוורון צבעים היא לקות גנטית, כך שצריך להיות בן משפחה אחר שסובל בדיוק מאותה הלקות. נדיר מאוד לראות אנשים שצריכים לבצע בדיקת עיוורון צבעים, אך בפועל אף אחד מבני המשפחה שלהם לא סובל מהלקות הזאת או מלקות דומה לה. כך שחשוב מאוד שתיקחו את הנושא הזה בחשבון עוד לפני שאתם מבצעים את הבדיקה.

מתי מומלץ לבצע בדיקת עיוורון צבעים?

באופן עקרוני מוטב לעשות את הבדיקה בכל מצב שבו אתם מרגישים שאתם רואים צבעים פחות טוב מאשר אנשים אחרים. זה לא משנה באיזה גיל אתם נמצאים או איך אתם ראיתם את הצבעים עד לאותה נקודת זמן שבה החלטתם לבצע את הבדיקה. הכי טוב לקבל תמונת מצב מדויקת, ולא להיות בהרגשה של חוסר וודאות – תזכרו כי אין שום סיבה לקחת סיכון כאשר מדובר על הראייה שלכם.

מדוע חשוב לבצע בדיקת עיוורון צבעים ללא דיחוי?

הראייה היא אחד מהחושים הכי חשובים שיש לכל אחד מאיתנו, ולכן לא נרצה לגלות בדיעבד כי סבלנו מעיוורון מסוים. אומנם העיוורון הזה הולך ככל הנראה ללוות אתכם עד ליומכם האחרון, אך בו בזמן ברגע שאתם תהיו מודעים למגבלה שלכם – אתם תוכלו לתפקד טוב יותר. מי שלא מכיר את המגבלות שמהן הוא סובל, עלול לבצע פעולות שישימו אותו מראש בסיטואציה שבה הוא ירגיש לא בנוח.

האם ניתן לרפא עיוורון צבעים?

כל מי שמבצע בדיקת עיוורון צבעים, שואל את עצמו האם ניתן לרפא את העיוורון הזה? אז התשובה היא שבאופן עקרוני ניתן לרפא עיוורון צבעים, אך מדובר על תהליך פולשני שלא מיושם בפועל. הרופאים מאמינים כי מוטב שבן אדם יסבול מעיוורון צבעים, שלא יגיע למצב שבו הוא יסבול מעיוורון מלא. בסוף כל פעולה כירורגית, בטח פעולה שמתבצעת באזור העין היא פעולה מאוד מסוכנת – ואף רופא ולרוב גם אף מטופל לא ירצה להעמיד את עצמו במצב הזה.