מועצת מקרקעי ישראל אישרה מעתה ואילך תשלום גם על זכויות עתידיות בקרקע בעת הקצאה בפטור ממכרז.

במסגרת הליכי התייעלות והפחתת רגולציה בהם נוקטת רשות מקרקעי ישראל , אשרה מועצת מקרקעי ישראל את יוזמת הרשות לשנות את מדיניות הקצאת הקרקע למגורים בפטור ממכרז. על פי המדיניות החדשה, הקצאת הקרקע תכלול שומה שתקיף את כל!! הזכויות הקיימות והעתידיות, הניתנות למימוש בתוכנית קיימת ועתידית. זאת, בשונה מהמצב הקיים, בו השומה כללה רק זכויות עכשוויות בקרקע. כך נוצר מצב שבחלוף שנים, קרקע שהוקצתה בפטור ממכרז , חייבה עריכת שומה חדשה בכל פעם שחוכר הקרקע ביקש לממש בה זכויות בניה נוספות שבגינם לא שילם. פעולה זו הצריכה זמן ובירוקרטיה. מעתה ואילך, בעת הקצאת הקרקע בפטור ממכרז, ישלם החוכר בעת הקצאת הקרקע לרמ"י 91% עבור כל הזכויות בקרקע לרבות הזכויות העתידיות הנובעות מתוכניות קיימות בנוגע לקרקע. באזורים בה יש הנחה , התשלום עבור הזכויות העתידיות יתבצע על פי אחוזי ההנחה המקובלים במקום.

ההחלטה החדשה צפויה לעודד ניצול מיטבי של שטחי ההקצאה, תאיץ את הליכי הבנייה ותפחית את מעורבות רשות מקרקעי ישראל בהליכי רישוי בנייה

מועצת מקרקעי ישראל אף אשרה הקצאה עם זכויות עתידיות גם של מגרשי מגורים בהרחבות קהילתיות של ישובים חקלאיים וגם במגרשי מגורים ביישובים קהילתיים.

הרכבת תוכל להחכיר שטחים שבאחזקתה בהחכרות משנה לתקופות עד 41 שנה לרבות שימושים מסחריים

מועצת מקרקעי ישראל אישרה שינוי בהסכמים שנחתמו עם רכבת ישראל, בשנת 2014 ו 2004, אשר הגבילו את הרכבת בהשכרת קרקע לצדדים שלישיים לתקופות שעולות על 25 שנים. ההחלטה על שינוי התקופה מ 25 שנים ל 41 שנים , התבקשה נוכח העובדה שמגבלת 25 שנים פגעה במימוש מיזמים שכדאיותם הכלכלית הוטלה בספק.

ההחלטה החדשה תאפשר לרכבת להחכיר שטחים לצדדים שלישיים בחכירת משנה, לתקופה של עד 41 שנה. שינוי תקופת ההרשאה לחכירת משנה יקל על מימוש מתחמי הרכבת במסגרת מודל BOT המתאימים להפעלת מתחמים מסוג זה.

עוד אישרה המועצה מתן אפשרות לעירוב שימושים במיזמים בשטחים הסחירים שבמתחמי תחנות הרכבת באופן שיתאפשר לחברת הרכבת לשלב שימוש למגורים במיזמים ותביא לשימוש יעיל ומיטבי בקרקע, בו מנצלים את כל זכויות התוכנית לרבות תוספת יחידות דיור.

המתווה יאפשר למימוש יחידות דיור במוקדי ביקוש תחבורתיים בהתאם למדיניות התכנון המקובלת כיום.

שינויים אלו יעשו בתיאום עם הנהלת הרשות מקרקעי ישראל ובהתחשב במיקום התחנה וצרכי פיתוחה.

פטור מתשלום דמי רכישה בעת הורשה במשק משפחתי

מועצת מקרקעי ישראל קיבלה החלטה לפיה הורשה במשק המשפחתי (במושב) תהיה פטורה מתשלום דמי רכישה. עד לתיקון ההחלטה, הורשה לא הייתה פטורה מתשלום דמי רכישה, אלא אם כן נעשתה לקרוב, כהגדרתו בהחלטה. תיקון ההחלטה מאפשר אף הורשה למי שאינו קרוב, ללא תשלום דמי רכישה

הארכת תוקף החלטות בנוגע לנחלת לא מאויישות

המועצה החליטה על הארכת תוקפן של ההחלטות הדנות בנחלות שאינן מאויישות במושבים. בשלהי שנת 2013 תוקנה החלטת מועצה אשר הוארכה בשנת 2015 והסדירה את הטיפול בנחלות הלא מאויישות במושבים. במסגרת מדיניות זו ניתנה תקופה לאיוש נחלות בנגב ובגליל וכן הוספה אפשרות לביטול נחלות והמרתן למגרשים זמינים לבניה. תוקפן של החלטות אלו עד לסוף שנה זו 2020.

המועצה החליטה להאריך את תוקף ההחלטה המאפשרת המרת נחלות למגרשי מגורים בארבע שנים נוספות, עד לסוף שנת 2024

איוש נחלות בנגב ובגליל הוארך בשלוש שנים נוספות עד לסוף שנת , 2023 מתוך כוונה שעד מועד זה תתקבל החלטה מקיפה בדבר המשך איוש נחלות רק באזורים מסויימים, בהתאם למדיניות הממשלה והמועצה (כגון בעוטף עזה, רמת הגולן, ערבה תיכונה וכיו״ב).

בנוסף, נעשה פישוט בהחלטה המשלימה בדבר ביטול הנחלות אשר אינן מאויישות.

הארכת מועדים בתחום התיירות

הרשאות לשימוש זמני שהוענקו למיזמים תיירותיים, במסגרת הוועדה המשותפת של הרשות ומשרד התיירות, שפג תוקפן בין השנים 2019-2021, יוארכו בשנתיים. תיקון זה אושר  היום  על ידי מועצת מקרקעי ישראל.

אורכה זו צפויה לאפשר למפעילי התיירות הרלוונטיים להמשיך ולהפעיל את המיזם בהליך מזורז, שיאפשר לפצות על התקופה בה המיזמים לא פעלו בשל מגבלות הקורונה.

החלטה זו מצטרפת להחלטת הנהלת רמי בדבר מתן אורכות בהרשאות לתכנון. הרשאות תכנון שניתנו במסגרת הוועדה המשותפת למשרד התיירות ולרשות מקרקע ישראל, והמועד האחרון שניתן לגביהם חל בשנת 2020 – יזכו לארכה של שנה. בסמכות רמ"י להחיל זאת גם במקרים בהם המועד האחרון שניתן לגביהם חל לפני שנת 2020.

האוניברסיטה העברית תשיב לרשות מקרקעי ישראל קרקעות לצורך פיתוח ושיווק למגורים, תעסוקה ומסחר

האוניברסיטה העברית תשיב לרשות מקרקעי ישראל קרקעות לצורך פיתוח ושיווק למגורים, תעסוקה ומסחר

האוניברסיטה תשיב למדינה כ 150 דונם בתחומי הקמפוסים הר הצופים וגבעת רם אשר נמצאו כבעלי פוטנציאל לשינוי יעוד ופיתוח לתועלת הציבור

מועצת מקרקעי ישראל אישרה היום (2.11.2020), עקרונות להסכם בין רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) לאוניברסיטה העברית להשבה ופיתוח קרקעות בירושלים. במסגרת ההסכם תשיב האוניברסיטה לרשות כ- 150 דונם קרקעות הכלולות בהסכמי חכירה שבינה לבין הרשות בשטחי הקמפוסים בהר הצופים ובגבעת רם לצורך תכנונן ושיווקן למגורים, תעסוקה ומסחר. הרשות, בתיאום עם משרד האוצר, תפעל לחתימה על הסכם מפורט עם האוניברסיטה בתוך 90 ימים בהתאם לעקרונות שאושרו.

על פי עקרונות ההסכם, האוניברסיטה תשיב לרשות כ- 150 דונם קרקעות בתחומי הקמפוסים בגבעת רם ובהר הצופים בירושלים, הרשות, תפעל לקידום תכנון קרקעות ההשבה באופן שימצה את מלוא הפוטנציאל בהן. האוניברסיטה תעודכן בהתקדמות התכנון ותתחייב שלא להתנגד לו. במסגרת ההסכם ייקבעו לוחות זמנים למימוש ההסכם, לרבות העתקת מעונות הסטודנטים בהר הצופים, לצורך שיווק המתחמים בפרק זמן קצר ככל הניתן.

מההכנסות שיתקבלו בפועל משיווק המתחמים תעביר הרשות לאוניברסיטה תמורות בהתאם לשיעורים שיסוכמו בין הצדדים. שיעור התמורה שיועבר לאוניברסיטה יפחת עם גידול בתקבולי השיווק.

הרשות תעביר לאוניברסיטה סך של 400 מיליון שקלים חדשים כתשלום ראשון עבור הקרקע. סכום זה ינוכה מחלקה של האוניברסיטה בתמורות וכנגד תשלום זה יועברו הזכויות בקרקעות לידי הרשות. מועדי התשלום יקבעו בהסכם המפורט בשים לב לדרישות הסדר ההבראה עליו חתומה האוניברסיטה. יצוין, כי הצפי לתקבולים משיווק הקרקעות לאחר שינוי ייעודן עולה באופן משמעותי על התשלום האמור.

משרד האוצר יקצה סך של 100 מיליון שקלים חדשים לצורך העתקת מעונות הסטודנטים מהר הצופים לגבעת רם (בהתאם להחלטת ממשלה מספר 326 מיום 16.8.2020). סכום זה יועבר לאוניברסיטה על ידי הרשות במסגרת ההסכם.

במסגרת ההסכם המפורט, יוסדרו, ככל הניתן, כלל הסוגיות שבמחלוקת בין הרשות לבין האוניברסיטה, ובכלל זה, סוגיות כספיות ותביעות לחובות עבר, קביעת מתווה להסדרת שימושים חורגים במתחמי האוניברסיטה, הסדרת סוגיות רישום והתשלומים הנדרשים במתחם מעונות האלף.

יודגש כי המתווה כולו וההסכמות העולות ממנו תלויים ועומדים עד לחתימה על ההסכם מפורט. ככל שלא ייחתם הסכם שכזה , אזי העקרונות המנויים מעלה, לא ייושמו באופן מעשי ולא יצאו אל הפועל.