אין ישראלי שאינו רוצה לקנות דירה משלו, להרגיש בבית וגם להוריש את הדירה לצאצאיו. וכדי להשיג זאת הוא מוכן לעבוד לילות כימים, לוותר על חופשות, להישאר בעבודה שעות נוספות ובלבד שיהיה לו די כסף לרכוש דירה. אבל גם כשיש לו את ההון ההתחלתי כדי לקחת משכנתא, עליו להביא כמה דברים בחשבון, שכן מדובר בסכומים גבוהים. לפיכך, לפני שחותמים על משכנתא, יש לוודא כמה נושאים.

 

מה צריך לדעת לפני שחותמים על משכנתא?

חשוב להבין שברגע שחותמים על משכנתא, מתחייבים למעשה לתשלומים לטווח ארוך, לעתים של שניים או שלושה עשורים. לפיכך, לפני החתימה, מומלץ לשקול כמה דברים:

מהו מחיר הדירה?

לצד שווי הדירה עצמה, בעת רכישת הדירה עליכם להביא בחשבון הוצאות נוספות כמו תשלומי מס שבח, מס רכישה, שכר טרחה של עו"ד נדלן, דמי ההסכמה למנהל מקרקעי ישראל וכדומה. רק לאחר שמחברים את כל ההוצאות האלה, מגיעים לסכום הכללי שיש לשלם עבור הדירה.

מהי יכולת ההחזר שלכם?

לאחר שחישבתם את כל הסכום שיוצא לכם, אתם יודעים כמה אתם יכולים להחזיר בכל חודש. זה הזמן לעבור שוב על הסכום הכללי שיש לכם בחשבון ועל ההנכסות שלכם, כדי לוודא שאתם יכולים להחזיר את הכסף בטווח הארוך.

כדאי לבדוק אם אתם זכאים להלוואה מהמדינה.

ישנם מקרים שבהם אתם יכולים לקבל הלוואה מהמדינה לצורך רכישת דירת מגורים. את ההלוואה מהמדינה ניתן לקחת מהבנקים או מכל גוף פיננסי מוכר המעניק את ההלוואה. עם זאת, גם אם קיבלתם אישור להלוואת מדינה, מומלץ לבדוק אם היא משתלמת לכם.

להכיר את מסלולי המשכנתאות.

לפני שלוקחים משכנתא, חשוב להכיר את המסלולים השונים על מנת לבחור במסלול הטוב ביותר. אלה כמה מבין המסלולים העיקריים והנפוצים ביותר:

משכנתא הצמודה למדד – מדובר במשכנתא שצמודדה למחיר של הצרכן, על פי רוב לתקופה של כ-30 שנה. בקטגוריית המשכנתאות הזו מצויות הלוואות שיש להן ריבית קבועה והלוואות שהריבית שלהן משתנה. משכנתא יציבה – משכנתא שבמסגרתה הריבית היא קבועה ואינה צמודה. תוקף ההלוואה הזו הוא ל-25 שנים. הלוואה במטבע חוץ – בדרך כלל יורו או דולר. תקפה בדרך כלל לכ-20 שנה. משכנתא משתנה שאינה צמודה בריבית ונושאת פריים – הריבית של המשכנתא הזו נתונה לשינויים בהתאם לפריים. הבנק יכול לתת משכנתא זו עד שליש מכלל ההלוואה הניתנת למבקש לתקופה של 30 שנים. הלוואה הצמודה למטבע חוץ – הלוואה זו ניתנת בריבית המשתנה בכל כמה חודשים. את התשלומים מבצע גובה ההלוואה בדולר או ביורו ךתקופה של עד כ-25 שנה. הלוואת גישור – הלוואה מסוג זה ניתנת בדרך כלל לתקופה קצרה של שנה עד 4 שנים. להלוואה מסוג זה שתי אפשרויות פרעון. האפשרות הראשונה היא לפרוע את סכום הכסף בתשלום חד פעמי, והאפשרות השנייה היא לפרוע את תשלומי ההצמדה והקרן בסיום התקופה.

לוקחים משכנתא? דאגו שעורך דין מקצועי ילווה אתכם

כאשר מתכוונים לרכוש דירה ולשלם עליה את המשכנתא, אנו מוצאים את עצמנו מתעסקים בטפסים ביורוקרטיים רבים שאת פשרם איננו מבינים תמיד עד הסוף. לפיכך, בעת ביצוע עסקת רכישת נכס או לקיחת משכנתא, חשוב להתייעץ עם עורך דין המבין היטב בתחום הנדל"ן. כך תוכלו להיות סמוכים ובטוחים שהכול מתנהל על מי מנוחות, לפי החוק ושאינכם צריכים לדאוג אם שילמתם עבור כל המיסים או לא. עורך דין מומחה שיש לו ניסיון רב בתחום הנדל"ן ילווה אתכם החל מהרגע שבו תחליטו לקחת משכנתא ועד החתימה על חוזה הרכישה.