לא מעט דובר על סוגיית הנהיגה של נשים וגברים – מי זהיר ובטוח יותר בכביש, מי מחנה טוב יותר וכן מי נוטה לקחת סיכונים רבים. אז כדי להגיע להכרעה אחת ולתמיד, לפניכם כל התשובות במדריך קרבי במיוחד

כלים

 

מאת: שאול הזלקורן

התפיסה החברתית הרווחת, זו שבאה לידי ביטוי בסטיגמות, בבדיחות ובהערות שנזרקות לאוויר תוך כדי נהיגה, היא שנשים נוהגות פחות טוב מגברים אך הנתונים בשטח מציירים תמונה שונה מכך. לצד היותם מחנים טוב יותר ונהנים מביטחון עצמי גבוה ביכולות הנהיגה שלהם, נוטים הגברים לבצע עבירות תנועה רבות וכן להיות מעורבים בתאונות דרכים בשיעור גבוה יותר ביחס לנשים.

מלבד הסכנה הברורה בנהיגה רהבתנית ולא אחראית, לנהיגה בטיחותית וזהירה קיים בונוס כלכלי משמעותי נוסף. נהגים זהירים אשר אינם מעורבים בתאונות דרכים רבות צפויים לשלם גם מחיר נמוך משמעותית על פוליסת ביטוח הרכב שברשותם, ואילו אלו המעורבים יותר – בפרט בכאלו שמצריכות התערבות ביטוחית וכן כאלו שרשיונם נשלל, צפויים לשלם מחיר גבוה בהרבה.

אז מי הם הנהגים הטובים והבטוחים באמת בכביש – גברים או נשים?

גברים מעורבים יותר בתאונות דרכים

תאונת דרכים קטלנית מוגדרת ככזו אם במהלכה נהרג אדם אחד לפחות. בשנת 2019 התרחשו 319 תאונות דרכים כאלה בהן נהרגו 335 בני אדם. על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, רק 10% מתוך 166 תאונות קטלניות שהתרחשו בתחום העירוני עירבו כלי רכב בו נהגה אישה. נתון נוסף העולה מבדיקת ממוצע ההרוגים בקרב נהגים בעשור האחרון הוא שכמדי שנה נהרגים 68 נהגים גברים ו-10 נהגות – מה שמחזק את הטענה כי נשים מעורבות פחות מגברים בתאונות דרכים.

בנוסף להיותם מעורבים יותר בתאונות דרכים, עולה מנתוני הלמ״ס לסיכום אשתקד כי 9,749 נהגים היו מעורבים בתאונות דרכים בתחומי הערים לעומת רק 3,772 נהגות.


גם לנתונים הללו קיימת השפעה כלכלית ואם תבצעו חיפוש במחשבון לביטוח רכב של משרד האוצר למשל, ותזינו בו נתוני נהג ורכב זהים למעט מינו, תגלו בחלק קטן מהמקרים אף הצעות לפוליסה במחיר נמוך יותר עבור נשים – לרוב אין זה כך.

גברים נוטים לבצע יותר עבירות תנועה

קיימים שלושה גורמים עיקריים לתאונות דרכים: תשתיות לקויות, אי תקינות של כלי הרכב והגורם האנושי – המסוכן יותר מבין השלושה. ככל שנהג מבצע מספר רב יותר של עבירות תנועה כך עולה הסיכוי שיהיה מעורב בתאונת דרכים, וגברים נוטים לבצע עבירות מוטוריות כמעט פי ארבעה מנשים. כך למשל, מנתונים על הרגלי הנהיגה באנגליה ובווילס נמצא כי 79% מתוך 585,000 נהגים שביצעו עבירות תנועה והגיעו לבית המשפט היו גברים. זאת ועוד, 23% מכלל העבירות שוייכו לנהגים שנסעו מעל למהירות המותרת לעומת 7% מהנהגות; ו-23% מהנהגים הודו שאינם נוהגים לאותת בעת מעבר בין נתיבים לעומת 17% מהנשים.

נשים נוהגות בזהירות יתרה

מסקרים בקרב נהגים משני המינים שביצעה עמותת אור ירוק בשנה שעברה עולה כי 53% מהגברים דיווחו שנהגו לאחר שתיית משקה אלכוהולי לעומת 34% מהנשים בלבד. מאותו הסקר עלה גם כי 87% מהנשים תופסות שיחה בנייד תוך כדי נהיגה ללא דיבורית כמסוכנת – לעומת 78% מהגברים.

שווים בניווט

התשובה לשאלה זו אינה חד משמעית מאחר ורוב הנהגים משתמשים לרוב באפליקציות ניווט כאלה ואחרות.

לגברים כישורי חניה טובים יותר לרוב

נראה שבסוגיה זו מצטיינים הנהגים הגברים במיוחד. ברוב המקרים הם מדוייקים ומחנים במיומנות גבוהה יותר אך יתכן שהדבר נובע בעיקר מביטחונם העצמי הגבוה יותר מזה של הנשים הנוהגות.

לגברים תחושת ביטחון גבוהה יותר מאחורי ההגה

מסקר שערך מכון המחקר "מאגר מוחות" עבור עמותת אור ירוק נמצא כי על אף שנשים מעורבות פחות בתאונות דרכים, חלק גדול מהמשתתפים השיב שהוא חש ביטחון גבוה יותר בנסיעה עם נהג גבר: 38% לעומת 7% בלבד, ו-55% השיבו שהם חשים בטוחים במידה שווה, לא משנה מיהו הנהג.

אם נעיין בסקר בחלוקה מגדרית נגלה כי 49% מהגברים שהשתתפו בסקר השיבו שהם מרגישים בטוחים יותר כאשר גבר נוהג, כמו גם 26% מהנשים.

אם כן, נראה כי אינה קיימת הכרעה של ממש לשאלה שמעסיקה רבים כבר שנים רבות. על אף שנשים נוטות להיות זהירות יותר בנהיגתן ולגברים תחושת ביטחון עצמי גבוהה יותר בעת הנהיגה, נראה שלא קיימת חשיבות למינו של הנהג, שכן היעדר תשומת לב וכישורים מתאימים עשויים להוביל לשגיאות מהותיות, לתשלום על פוליסת ביטוח יקרה יותר ולסכנת חיים עבור שני המינים כאחד. סעו בזהירות!