הפרעה סכיזואפקטיבית היא למעשה הפרעת נפש אשר משלבת בתוכה מאפיינים של שתי הפרעות נוספות: הפרעת פסיכוזה (כדוגמת סכיזופרניה) וכן הפרעות נפשיות של מצבי רוח דוגמת מאניה דיפרסיה או דיכאון. ישנם מקרים שבהם מדובר בשתי הפרעות גם יחד, ולעתים ניתנת אבחנה זמנית של הפרעה סכיזואפקטיבית באופן זמני, עד שמוצאים אבחנה מדויקת יותר. על כל פנים, בני משפחה וחברים קרובים של המטופל צריכים לדעת להבחין בתסמינים של ההפרעה כדי להפנות את הסובל מהם לטיפול, שכן חוסר טיפול עלול להוביל להחמרה במצב ואפילו להתאבדות.

כלים

 

מהם תסמיני ההפרעה?

הפרעה סכיזואפקטיבית מתבטאת בסימפטומים שונים. מבין הסימפטומים אפשר להזכיר דמיונות שווא, הזיות, בלבול, הפרעות במצב הרוח, מצב של דיכאון, קושי הירדמות, הפרעות אכילה, מחשבות אובדניות ואף ביצוע ניסיונות התאבדות, חוסר קוהרנטיות, הימצאות של מחשבות בלתי מאורגנות או חוסר יכולת לשפוט באופן תקין מצבים חברתיים.

תסמינים אלה ואחרים פוגעים רבות במטופל וגורם לריחוק חברתי, לדחייה ולבעיות בחיים האישיים ובעבודה. על מנת להתגבר על ההפרעה, חשוב לפנות לאבחון וטיפול. מעבר לכך, נכון להיום לא ידועות הסיבות להפרעה, אם כי נוטים לחשוב שמדובר בגורמים תורשתיים. זאת משום שבקרב האוכלוסייה נמצאו מטופלים הסובלים מסכיזופרניה או הפרעה סכיזואפקטיבית כשהם בני אותה משפחה.

כיצד אפשר לאבחן הפרעה סכיזואפקטיבית?

על מנת שהמטופל יאובחן כסובל מהפרעה סכיזואפקטיבית, עליו לעמוד במספר בשני קריטריונים עיקריים. הקריטריון הראשון הוא הימשכותם של הסימפטומים תקופה של כמה חודשים לפחות, והוא כולל גם תקופה של מספר שבועות שבה ממשיכים הסימפטומים הסכיזופניים ללא הפרעות במצב הרוח. הקריטריון הזה נועד לשלול מצב של טעות באבחון. הקריטריון השני נועד להוכיח שהמטופל אינו סובל מהתסמינים בעקבות גורמים אחרים כמו שימוש בסמים וחומרים מסוכנים או בעיה רפואית אחרת המעיבה על ההתנהגות ומצבי הרוח.

כיצד מטפלים בהפרעה?

טיפול בהפרעה סכיזואפקטיבית הוא חיוני ביותר להמשך אורח חיים תקין של המטופל. ולכן, גם אם הוא מביע התנגדות, חשוב להתעקש ולהגיע לטיפול כדי לעזור לו להשתקם עד כמה שניתן ולהחזיר אותו למעגל המשפחה והעבודה. במרבית המקרים הטיפול שממליצים הוא שילוב של טיפול פסיכולוגי ותרופתי. כך שמצד אחד הצוות המקצועי (הכולל פסיכולוגים, פסיכותרפיסטים, מדריכים, מטפלים בחרדות ועוד) קשוב לנפשו של המטופל, ומצד שני הוא מקבל טיפול תרופתי שמסייע לו לווסת את החומרים הכימיים במוחו ומרגיע אותו.

אם אתם מעוניינים להעניק את הטוב ביותר עבור בן משפחה או חבר יקר, פרויקט Moody הוא המקום לפנות אליו. מייסד הפרויקט הוא ערן דוד רענן, שכיום הוא מאמן אישי, פסיכותרפיסט ומפתח שיטת אימון מיוחדת משלו למצבי רוח. בשנות העשרים לחייו אובחן ערן כסובל ממאניה דיפרסיה ומאז עבר תהפוכות וטיפולים מכל הסוגים. אבל בסופו של דבר, ערן בחר לחיות, לנצח את המחלה ולעזור לאחרים להתמודד עם מחלות נפש שטורדות את חייהם.