מרבית הזוכים במקומות הראשונים בתחרויות אליפות העולם ברכיבה על אופניים, משתייכים לאותו מגזר עסקי- ואין סיכוי שתצליחו לנחש מהו.

כלים

 

הסיכון שברכיבה על אופניים חשמליים, כנראה לא מספיק להם

הצצה מהירה ברשימת הזוכים המובילים באליפות העולם ברכיבת אופניים של גראן פונדו, מעלה תמיהה רבה מאוד. זאת, משום שהמקצוע של רובם המכריע הוא לא אחר מ-בנקאי השקעות. כן כן, קראתם נכון, זוהי לא טעות דפוס- בנקאי השקעות הם האנשים שנוטים לכבוש את המקומות הראשונים באליפויות רכיבה על אופניים. איך התגלתה העובדה המוזרה הזו? החוקרת מקליפורניה, ד"ר מיקל אלכס, החליטה שהיא מעוניינת לחקור מהו המקצוע אשר אליו משתייכים רוב זוכי תחרויות רכיבה על אופניים, וכך היא "נסחפה" לתוך מחקר שארך 9 שנים לערך, שבסופו היא גילתה כי המאפיין שתמיד חוזר על עצמו בקרב המנצחים בתחרויות אופניים, הוא השיוך התעסוקתי שלהם- בנקאי השקעות כאמור.

מהו ההסבר לכך? כיצד מגזר כל כך שמרן ו"חנון" נמשך לספורט כל כך מסוכן, (שלא נאמר תחרותי) ואף מגיע לראש רשימת המנצחים בו? סברה אחת אומרת שמאחר שמנהלי השקעות למעשה משרתי האינטרסים של האנשים בעלי הממון, יוצא שבמהלך שירותם את אותם אנשים "קפיטליסטיים", גם הם מתחילים אט אט להשיא את מבטם אל בעלי הממון ולנסות באופן לא מודע לחקות אותם- הן בצורת החשיבה והן בהתנהגותם. אנשים בעלי ממון ידועים בחיבתם הרבה לסיכונים ותחרותיות והתכונות הללו מקבלות מימד חיובי אצל מנהלי ההשקעות, אשר מתחילים לחפש בעצמם גם מקום אשר יאפשר להם לפתח את היכולת לקחת סיכונים ולנהוג בתחרותיות.

עובדים מסביב לשעון, פורקים לחצים מסביב לגלגל האופניים

אלמנט נוסף שהתגלה כבעל השפעה, הינו שעות העבודה המרובות והקיצוניות אשר מאפיינות את היקף עבודתם של בנקאי השקעות בכל רחבי העולם. ד"ר מיקל הבחינה בעובדה הבא- האנשים שנטו להקדיש את חייהם לעבודה, כמעט תמיד פיתחו גם סגנון חיים קיצוני (לרבות תחביבי "אקסטרים" למיניהם) "מהצד". יתכן שהתחביב הנ"ל משמש גם ככלי להתמודדות עם צורך מסויים בתחושת פיצוי. ע"פ המחקר, אחוז גבוה מאוד ממנהלי ההשקעות חוו לפחות פעם אחת בחייהם משבר נפשי ו/או קריסה פיסית. במצב שכזה, סוברת ד"ר מיקל, האדם מוכרח למצוא לעצמו חוויות מרעישות ומרגשות, שיאפשרו לו לגשר על האבסורדיות של מתח פנימי תוך ישיבה יומיומית מול מסך המחשב במשך 15 שעות.

מזל שבישראל הלחץ מאפיין את כולם

והוא כבר הפך להיות דבר שבשגרה

אמנם אצלנו הסיכונים הם אחרים, אבל זה לא אומר שלא צריך להתייחס אליהם. המציאות בישראל מלמדת כי פציעות הנגרמות כתוצאה מתאונות דרכים שבהן מעורבים דווקא אופניים חשמליים, נחשבות לחמורות פי כמה, ולמעלה מכך- גם במקרים רבים שבהם הפגיעה הנגרמת מהתאונה הינה פגיעה משנית, היא גוררת אחריה תקופת שיקום ממושכת.

לעומת האופניים המסורתיים, אופניים חשמליים מאיצים לכדי מהירויות נסיעה גבוהות מבלי שנדרש מאמץ מוטורי הכרוך בפידול הרגלי. מה שמגביר את רמת הסיכון אף יותר.

רוכבי האופניים החשמליים יכולים להיערך למצבים עגומים מאין אלו בצורה המיטבית ביותר, תוך רכישת ביטוח אופניים חשמליים אשר מאפשר למזער את הנזק הכספי (והן את הלחץ הנפשי שמגיע בעקבותיו) אשר נגרמים כתוצאה מתאונה מצערת כמוזכר לעיל.

מרבית הסיבות לתאונות המדווחות נעוצות במנעד רחב של גורמים, הן בשל גורמים חיצוניים כאמור, דוגמת כבישים רעועים, מהמורות ובורות במדרכות העירוניות, והן בשל הגורם האנושי- דוגמת נהגי רכב פזיזים אשר מגבירים את הסיכון לפגיעה משמעותית, או נהגי רכב חסרי היכרות עם כללים ותקנות המאפשרים רכיבה בשול הדרך בכבישים עירוניים. בנוסף, משקלם הרב של האופניים החשמליים עשוי להפוך את פגיעת התאונה, מפגיעה משנית, לפגיעה חמורה הגוררת הוצאות רפואיות. (בקיצור, אתם- אל תקחו סיכון כשזה נוגע לבריאותכם- לכו לעשות ביטוח!)