המלגזות הגיעו אלינו עוד בתחילת המאה שעברה ומאז עשו דרך ארוכה, כשהן מתייעלות כל הזמן ומעניקות מענה עמיד ובטיחותי במקומות עבודה רבים. כל מלגזה, בין אם היא חשמלית או בין אם היא מלגזת דיזל, יש להתאים אותה לצרכים ולתנאי הסביבה של מקום העבודה הספציפי.

כלים

 

ניתן לזהות שימוש במלגזות במפעלים, באתרי בנייה, בענף החקלאות ועד לענף התעופה ועוד. יש כאמור סוגים שונים של מלגזות שכל אחת מהן מאופיינת בתכונות שונות, כמו יכולת שינוע, קיבולת העמסה שונה ועוד. במאמר זה נתמקד יותר בסוגי המלגזות החשמליות שמיועדות בעיקר לחלל פנימי, נרחיב אודות הסוגים הנפוצים של המלגזות החשמליות ולאילו מטרות שימוש מיועדת כל מלגזה ומלגזה.

מלגזות חשמליות

מלגזות חשמליות להבדיל ממלגזות דיזל או גז, מיועדות לשימוש בעיקר בתוך חלל גדול ופנימי או בתוך מחסן סגור, אולם ענק ועוד. מלגזות אלו הינן כלי עבודה יעיל, פרקטי וחזק, שפועל בצורה חרישית זאת ביחס למלגזת הדיזל. מלגזה זו קלה ונוחה לתפעול והיא תורמת רבות להגברת קצב עבודה ולצרכי הרמה ושינוע של סחורה. פעולת המלגזות מבוססת על זרוע עשויה פלדה שמרימה את המטען מתחתיה, והיא מונעת על ידי מנוע חשמלי נטען שמחובר למערכת ממוחשבת, שמספקת תכנון חכם, יעיל ובטיחותי. עוד יתרון חשוב שטמון במלגזות חשמליות בפרט, הוא בהיותן מוצר ידידותי לסביבה שנעים לעבוד אתו, הרבה בזכות מערכת התפעול וההנעה השקטה ובכך שאינו נחשב לכלי מזהם.

סוגי מלגזות חשמליות

'מלגזה חשמלית אדם הולך' – הבחירה הפופולרית היא מלגזה שהיא ידנית, שזו למעשה מלגזה שמכונה גם - 'אדם (מפעיל) הולך'. המלגזה הזו תנוע בשטח בעזרת כוח אדם שיפעיל אותה וינתב אותה בחלל לפי צורך. להבדיל מיתר המלגזות, בהן המפעיל יושב ונוהג בתוך המלגזה, במלגזות אלה המפעיל הולך ומושך אחריו את המלגזה. מלגזה זו נחשבת למבוקשת מאוד במקומות בהם תנאי הסביבה מורכבים ולא ניתן לתמרן בהם בקלות, על כן היא תסייע ותצלח כמעט כל משימת הרמה ואחסון של ציוד, העלאה של סחורה לגובה באזורים צרים ומאתגרים.

מלגזות הרמה - מלגזות מחסן רחבות ידיים שמעוצבות באופן שמאפשר הרמה של מטען במשקל רב למשאיות, מדפים גבוהים ולכל אזור אחסון בגובה רם. יחד עם זאת, חשוב לדעת שמלגזה חשמלית, כושר ההרמה שלה הינו מוגבל ביחס לשאר המלגזות.

מלגזות לשינוע - מלגזות חשמליות שמיועדות לשינוע יסייעו לאחסון של מוצרים במדפים בתוך מפעל, בהעברה של ציוד ממקום אחד למקום שני. בהעמסה של ציוד על משאית סחורה וכדומה.

מלגזות משקל נגדי - מלגזות שמתאימות לפריקה וטעינה של ציוד וסחורה וכל משא כבד במיוחד.

מלגזות איסוף (מלקטות) – מלגזות אלה מיועדות לאיסוף של מוצרי מחסן לצורך חבילות גדולות או הזמנות מיוחדות של ציוד.

איך נבחר מלגזה חשמלית מתאימה?

אם כן, ניתן להסיק כי קיים היצע גדול של מלגזות חשמליות והחשוב מכל הוא להבין את הצרכים והאילוצים של מקום וסוג העבודה על מנת להתאים את המלגזה החשמלית שתספק את הצרכים הללו ותעניק עבודה יעילה ומדויקת. השאלות שיש לשאול בזמן בחירה בין כל סוגי המלגזות הינן - מה סוג החלל בו המלגזה מיועדת לפעול - האם היא מיועדת לעבוד בתוך מפעל רחב ידיים או בחלל של מחסן צר וסבוך? אילו משאות תידרש המלגזה לשאת ולאיזה גובה או מרחק? האם יש צורך בשינוע של סחורה ומה המשקל של הסחורה? מה מידת התחזוקה שתוכלו לספק כדי שהיא תשמר ותחזיק מעמד לאורך זמן ועוד.

המאמר נכתב באדיבות ש.ב. פתרונות שינוע בע"מ - https://shinua.co.il/    03-9341260