הפרטיות בעידן הרשתות החברתיות והמדיה הדיגיטלית היא נקודה רגישה, שכן ברור לכל כי "האח הגדול" אינה רק שם לתכנית ריאליטי בטלוויזיה, וכי נגישות המידע והנוחות שהטכנולוגיות הדיגיטליות מציעות מגיעות עם תג מחיר אימתני במיוחד: חשיפה אישית וויתור על הפרטיות.

איגוד האינטרנט הישראלי מנסה למקד את הדיון בנוגע לפרטיות ברשת, כמו גם מציע כלים וטיפים לשמירה על מידע אישי. התפוצה המהירה, קלות העלאת המידע לרשת, אפשרויות השיתוף הזמינות והוויראליות מביאים להפצת מידע במהירות וללא כל שימוש בכלים ובאחריות, והחברות המובילות במשק מנצלות את רצון הגולש בחשיפה למידע, הטבות ועדכנות, ליצירת כלים המבצעים מעקב תמידי אחריו, ויצירת מאגרי מידע אדירים הכוללים מידע על מצב אישי, תעסוקתי, הרגלי קניה, הרגלי בילוי, צרכים רפואיים ורגשיים ועוד.

בין הכלים לשמירה על הפרטיות שמציע איגוד האינטרנט הישראלי:

המנעו מגלישה ברשת WIFI ציבורית לאתרים הכוללים מידע אישי כדוגמת אפליקציית הבנק, חברת האשראי, קופת החולים וכדומה. במידה והגישה לאתרים אלה נדרשת כאשר הנכם מחוץ לבית יש לנתק את הגישה אל רשת ה WIFI ולגלוש באמצעות הרשת הסלולרית. רכישה ברשת- טרם מתן כרטיס האשראי ברשת יש לוודא כי מדובר באתר מורה ומאובטח.

כלים

 

סימן לאבטחת האתר: סימן של מנעול קטן המופיע ליד שם האתר. סיסמאות ברשת- מוטב להימנע מהגדרת אותה סיסמה לכל האתרים (אמנם קל לזכור אולם גם קל לפרוץ), הגדרה של סיסמה מורכבת הכוללת אותיות ומספרים ולא הרכב צפוי של מספרים, הימנעות משמירת הסיסמה דרך קבע על המחשב והחלפת סיסמאות לאתרים ואפליקציות חשובות לעתים קרובות. מצב גלישה בסתר- גלישה בסתר היא הגדרת גלישה מומלצת לשמירה על הפרטיות אשר המצויה בדפדפנים המתקדמים. גלישה בסתר אינה שומרת את היסטוריית הגלישה והמידע שנחשף במהלכה. טיפול במיילים והודעות אשר מדווחים על חשבון שברשותכם שנסגר- אחת השיטות של אתרים המתחזים לאתרי תוכן ומידע מובילים היא שליחת הודעות פישינג- הגורמות לגולש לחשוב כי חשבון פעיל שברשותו עומד להיסגר, ולמהר למסור פרטים אישיים, לרבות כרטיס אשראי, לשימור החשבון. הודעות כאלה אינן נשלחות על ידי האתרים המקוריים ומומלץ למחוק הודעות אלה ללא תגובה, או לפנות ישירות לאתר לבירור מקיף יותר.

מתי כוכבי מנכ"ל חברת AGT, איש השיווק של שנת 2019 שנבחר על ידי איגוד השיווק הישראלי ודמות משפיעה במשק, התייחס לנושא במעמד ועידת התחזיות של כלכליסט לשנת 2020. כוכבי טען כי דור ה-Y הוא הדור האחרון שחווה פרטיות, ולמעשה דור ה- Z הוא דור הילדים אשר נולדו לתוך העולם הדיגיטלי ללא היכרות עם עולם אחר וללא זכות בחירה, חשוף לחלוטין אל מול עולם המדיה והדיגיטל.

כוכבי מתייחס לסביבה הדיגיטלית האופפת את כל תחומי החיים ולמעשה חוזה כי דור ה-Z אמנם איבד את הפרטיות שלו ברשת, אולם קיבל ערך מוסף רב אשר מגדיר אותו, והופך אותו לצרכן חכם, מפוקח ותובעני, אשר ידרוש מן הפלטפורמות הדיגיטליות מידע אמין, אותנטי, אופטימי ומלמד באופן מהנה.

אובדן הפרטיות באה לידי ביטוי בחשיפה למידע ממוקד ומכוון ברשתות החברתיות, אשר מונע ומנוהל על ידי תאגידים בעלי אינטרס כלכלי, ונשען על אלגוריתמים המנתחים ללא הרף את פעילות הגולש במדיות השונות, ומייצרים פרופיל מדויק ומערך של בינה מלאכותית בדרך להשפעה על התודעה ובעיקר על הרגלי הצריכה שלו.

כוכבי מבין כי הפרטיות כבר אבדה, וכי אין זה מטבעו של העולם לשוב לאחור, ועל כן הוא מציע פיתוח של כלים וטכנולוגיות אחראיות ליצירת אמינות ברשת, שלא במטרה להביא לצנזורה, אם כי במטרה לייצר מידע אמין והשפעה חיובית ככל הניתן.