לאחר סגר הקורונה, הבידוד, הריחוק וההגבלות, אנו בסופו של דבר חוזרים לשגרה. זוהי אינה השגרה אשר הכרנו, אלא שגרה חדשה. הילדים חוזרים אט אט למערכת החינוך, תחת הגבלות מסוימות, אך עדיין עלינו לעמוד במשימות החינוכיות - ללמד את מקצועות הלימוד, להעניק לילדים חינוך ערכי ואת הכלים הדרושים לצורך הצלחה בחיים.

כדור עף ילדים
כדור עף ילדים

 

אך מהו הבסיס שאנו צריכים על מנת לאפשר את קיום הלימודים? הבסיס שאנו צריכים הוא גיבוש חברתי. הילדים מגיעים מרקעים שונים; לכל יחד יש עולם משלו, אך חשוב לנו שישתלבו לקבוצה אחת. הילדים הולכים להעביר 12 שנים במערכת החינוך ונרצה שזו תהיה סביבה בטוחה ונעימה עבורם. לא נוכל להתייחס למערכת החינוך אך ורק כמקום לרכישת השכלה. אנו צריכים לחשוב גם על ההיבט החברתי, במיוחד כאשר מדובר בילדים.

כיתה מגובשת יוצרת סביבה נעימה יותר עבור הילדים והדבר בהחלט משפיע על ההצלחה של כל ילד בבית הספר. הגיבוש תורם למוטיבציה ומאפשר לילדים לעזור אחד לשני, גם בלימודים וגם מבחינה חברתית. לא במקרה כל שנת לימודים מתחילה בפעילויות גיבוש. ולא רק בבתי הספר גם בתנועות הנוער וכל מסגרת חברתית אחרת.

פעילויות ODT הן אמצעי יעיל להשגת גיבוש. פעילויות ODT תוכננו על ידי אנשי חינוך (ומועברות על ידי אנשי חינוך) והן נועדו לחזק את הקשרים החברתיים ואת הזהות של הקבוצה. פעילויות ה ODT שמות דגש על עידוד שיתוף הפעולה, הקשבה לזולת וקידום ההבנה שלכל אחד יש תכונות אחרות אשר יכולות לתרום לקבוצה. אנו יכולים לעמוד מבוקר עד ערב ולהסביר לילדים כמה חשוב לשתף פעולה, אך זה לא מה שישיג את המטרה. פעילויות בעלות אופי משחקי, אשר מוכיחות לילדים כי ניתן להשיג יותר בזכות שיתוף פעולה, משיגות הצלחה גדולה יותר בהשגת מטרות אלו. פעילויות ODT מטמיעות את התפיסות הללו בקרב הילדים ובאות לידי ביטוי בהמשך, מחוץ לגבולות המשחק - בכיתה ובחיים בכלל.

ODT גיבוש עם ערך מוסך

אין דבר אשר השפיע, ועדיין משפיע, על החיים שלנו כרגע יותר מאשר משבר הקורונה. השינוי נגע בחייו האישיים של כל אחד והעולם המוכר שלנו, העולם שהעניק לנו ביטחון, הפך למקום שבו שולטת אי הוודאות. השינוי המהיר הזה מראה לנו כמה חשוב לתת לילדים את הכלים הנכונים להתמודד עם כל אתגר עתידי חדש ולא מוכר. פעילויות גיבוש ODT לא סתם מקרבות בין הילדים מבחינה חברתית. הן נוגעות לתחום המנהיגות והן מעניקות לילדים כלים חשובים אשר יסייעו להם להתמודד עם משברים עתידיים.

פעילויות ODT הן פעילויות של העצמה אישית, פעילויות אשר מעודדות חשיבה עצמאית ויצירתית, הכלי שאנו כל כך צריכים בשביל לחולל שינויים בעולמינו. הילדים לומדים ומבינים את הכוח האישי שלהם, את הצורך בשיתוף פעולה ואת הכלים להתחבר ולהנהיג.