משימה אחר משימה שדוחקת בנו בעבודה, חשבונות, ילדים ושצף קצף של מחויבויות וסידורים. אם לא היה די באורח החיים המהיר שמאפיין את מרביתנו, הרי שהנה גם מגפת הקורונה 'קפצה לבקר', ובהחלט לא היוותה תוספת נעימה לחגיגה.

כלים
הפגת מתחים
הפגת מתחים

 

בעוד שהקורונה הדגישה והעלתה באופן דרמטי את מספר התלונות על חרדה, מתח נפשי ודיכאון, הרי שבחיי היום יום השגרתיים, לעתים איננו מודעים כלל לכך שהתסמינים שאנו חווים דוגמת כאבי ראש, תשישות שאיננה מתפוגגת לאחר שנת ישרים ושרירים תפוסים וכאובים, כולם עלולים לנבוע ממתח נפשי מתמשך שאינו נעלם.

לאור העובדה שזה עתה מסתובבת גם מגפה ואבטלה, ריכזנו עבורכם מספר טיפים שיוכלו לסייע לכם להפיג את המתחים. גם אם השיטות הבאות יעבדו באופן חלקי, הרי שכל רגיעה ולו הקטנה ביותר, היא עולם ומלואו ויכולה לשפר משמעותית את איכות החיים.

שוחחו עם אנשים הקרובים אליכם

עסוקים יותר מדי בעבודה / לימודים ולאחר מכן לא מוצאים את הזמן או האנרגיות לשוחח עם קרובי משפחה או חברים קרובים? אם כבר אתם ממילא טובעים בתוך ים של משימות אותן אתם מגדירים כ'חובה', מוטב שגם שיחה קצרה תקבל משבצת קטנה ביומן.

קול מרגיע ומתן דעה אובייקטיבית על מצוקות שאנו חשים, יכול לסייע לנו להיכנס לפרספקטיבה מסוימת. ויודעים מה? אותו חבר או מכר לא שכנע אתכם שאתם 'מגזימים' או 'לחוצים מדי'? לפחות נהניתם משיחה שקצת הסיחה את דעתכם מן היום יום!

האזינו למוזיקה

אם אתם מרגישים מוצפים, נסו לרגע לקחת הפסקה ולהאזין למוזיקה שאתם אוהבים. מחקרים רבים מראים שלמוזיקה השפעה חיובית על המוח והגוף, וביכולתה להוריד את לחץ הדם ולהפחית את כמויות הקורטיזול, הורמון שנקשר למתחים נפשיים.

ישנם הממליצים על האזנה למוזיקה מרגיעה, אך אם ישנו סגנון מסוים שמוצא חן בעיניכם, לכו על-פי טעמכם האישי.

הניעו קצת את הגוף

אין לכם זמן להתאמן? זה בסדר גמור, אל תחמירו עם עצמכם. אך נסו לשלב פעילויות גופניות מתונות שמבוססות על השגרה היומית שלכם.

במקום להשתמש במעלית, עלו ורדו מדי פעם במדרגות. במקום לקחת את הרכב למקום קרוב, נסו ללכת ברגל. פעילות גופנית, גם אם מתונה וקצרה, יכולה לתרום רבות והיא משחררת אנדורפינים, חומרים כימיים המופרשים מן המוח, ואשר קשורים בהפחתת מתחים ושיפור מצב הרוח.

רשמו את תחושותיכם על נייר

לפעמים, כשבליל המחשבות, המועקות והדאגות מציפים אותנו, הכול נראה מבלבל יותר ומלחיץ הרבה יותר.

עשו לעצמכם מעט סדר והפכו את ה'מפלצת' לממשית. קחו מחברת ועפרון, ורשמו בכל יום ויום את המחשבות שמדאיגות אתכם. אולי תגדילו לעשות ואף רישמו את הפתרון או הפתרונות שלדעתכם עשויים לעזור. עשו סדר עדיפויות ורישמו את דרגת החומרה והדחיפות של כל בעיה שמטרידה אתכם.

תרגלו נשימה

נשימה מודעת המתורגלת נכון, יכולה לסייע רבות בהפחתת מתחים והיא נחשבת לטכניקה הנהוגה בקרב לא מעט פסיכולוגים.

נשימה רדודה מאפיינת מצבי לחץ, בעוד שנשימה עמוקה מרווה את הדם בחמצן ומסייעת לשחרור מתחים.

קחו לעצמכם 2-3 דק' ביום בהם, שבו בנחת והתחילו בתרגול הבא:

  • נשמו עמוק תוך שאתם סופרים 5 שניות.
  • עצרו את הנשימה והחזיקו את האוויר בריאות ל-5 שניות/
  • שחררו בהדרגה את האוויר למשך 8 שניות/
  • וחוזר חלילה.

בהצלחה!