הקורונה הושיבה את האנושות בבית. הווירוס הארור הזה גרם לנו להמיר את כל השעות שלנו במשרד, בקניון, בכביש, בבתי קפה ומסעדות, לישיבה בתוך הבית. אני לא חושב שזו השגרת חיים שהולכת להישאר אחרי הקורונה. אבל בדבר אחד אני בטוח, שזה ישנה את ההסתכלות של האנושות על ביתם. אני יכול לשער שהרבה יושבים בביתם ומסתכלים על החלוקה של החדרים, על העיצוב הכללי, על כל מיני דברים בבית שאם היו עשויים אחרת, היה זה יותר נוח, יותר פונקציונאלי ונעים

יוחנן הוניג. צילום: רותם יצהרי
יוחנן הוניג. צילום: רותם יצהרי

 

אנשים נרתעים משיפוץ ובנייה, זה נתפס כסיוט, כהוצאה גדולה מנשוא, שגם אם זה ממש נחוץ, הנטייה היא לדחות כמה שאפשר, עד שכבר אין ברירה. ואכן שיפוץ יכול בהרבה מקרים להיות סיוט מהגיהינום. זאת במידה ונופלים עם "אנשי המקצוע". ואם מוותרים על תכנון מדויק של כל הפרויקט. מתפשרים על קבלן חאפר שמבטיח דברים באוויר ומתעצלים לבדוק את אמינותו ומקצועיותו אצל לקוחות קודמים. איש מקצוע טוב ייתן את העצות הנכונות ללקוח. גם אם לפעמים העצה מצמצמת את הרווח שלו עצמו.

איש מקצוע מנוסה ואמין, ישתדל לבצע את העבודה ברמה הכי גבוהה שאפשר, גם בדברים שאינם גלויים לעין. כי אם אתן עצה שמזיקה או אינה מועילה ללקוח. או אם אנחה את העובד שלי לחפף בביצוע, כגון אי הקפדה על שיפוע צנרת ביוב המוסתרת בקיר או מתחת הריצוף. או לחסוך במילוי מושלם של טיט מתחת לריצוף ועוד כהנה וכהנה. בסופו של דבר, הלקוח הולך לגור בבית הזה, הוא ישתמש במה שאני בניתי בשבילו, הוא יתבונן בתוצאה יום יום ואם תצא רעה תחת ידי, גם אם באותו זמן זה ירחיב לי כביכול את הרווח הכספי.

הרי הלקוח יקלל את הקבלן כל חייו, יוציא עליו שם רע, המוניטין נפגע אנושות ויצא שכרו בהפסדו. לעומת האפשרות השנייה, בה הלקוח בוחר בקבלן מורשה עם ניסיון רב בסוג ספציפי של הפרויקט המבוקש, כי לא לכולם יש את הניסיון בכל הסוגים והרמות של הבנייה והשיפוצים. אזי התוצאה רוב הסיכויים שתצא בהתאם. הלקוח ימליץ עלי אצל כל מכריו, וכאן הרווח האמיתי שלי כקבלן. גם הלקוח מרוצה וגם המוניטין שלי מתפאר.

ואני מניח שעכשיו בתקופת מגפת הקורונה, כשיושבים בבית 24/7 ומשתמשים בכל המערכות שהבית מציע, הדבר נכון עשרת מונים וזה אמור לשנות את הגישה של הציבור כלפי בחירת אנשי המקצוע וכלפי חשיבות תכנון ועיצוב נכון של הבית. האופי של הקבלן חשוב לא פחות לבדיקה. כי לא כל אנשי המקצוע מבינים את זה, אבל מדובר באחד הדברים הכי רגישים לאדם, עבור הלקוח שיפוץ זה כמו ניתוח מסובך מבחינת החשיבות של התוצאה, הבית לאדם זה כמו הגוף לנפש. לעבוד על פרויקט כזה עם בן אדם לא סימפטי וחסר סבלנות, זה הופך את הדבר לסיוט שחור משחור, גם אם מדובר באדם מקצועי ומנוסה, אופיו חשוב לא פחות.

ובעניין ההוצאה הגדולה שמאיימת בבואנו לחשוב על שיפוץ ובניה. אם מסתכלים על זה בזווית כלכלית מחושבת, ניתן לומר שבכלל לא מדובר בהוצאה גדולה, יחסית לכל שאר ההוצאות שלנו בחיים השוטפים. שהרי אם ניקח לדוגמא שיפוץ כללי של דירה בת שלושה חדרים בגודל 80 מ"ר, כולל הריסה ובניית מחיצות, מערכת חשמל ואינסטלציה, מטבח וכו'. המחיר הממוצע לכך יגיע לסביבות ה200 אלף ₪. אם נחלק את זה ל15 שנים לכל הפחות – כי שיפוץ ראוי מחזיק גם 30 שנים ויותר, אבל נלך על המינימום. זה יוצא 1,111 ₪ בחלוקה לחודשים. והרי ההוצאה החודשית בסופר מרקט, עבור זוג עם ילד או שניים, היא פי כמה מהסכום הנ"ל. מה גם ששיפוץ מעלה את ערך הנכס ובבואנו למכור את הדירה, ההוצאה לרוב חוזרת לכיסנו.

אני ממליץ לכל מי שתקופת הקורונה מעלה בו מסקנות והרהורים לביצוע שינויים בבית - לעקוב אחרי ההרגלים של דיירי הבית, לרשום הערות תכנוניות, מה הייתי רוצה שיהיה, איפה המרחב הכי שימושי בדירה. אפילו דברים קטנים כמו גודל כיור במטבח שמציק, או שקע חשמל שחסר כ"כ וכשמגיעים לשיפוץ, באים מוכנים.

בתקווה שנצא מהתקופה ללא פגע במהרה ועם הרגלים חדשים ומועילים לחיים, אמן.

יוחנן הוניג - קבלן מורשה לבניה ושיפוצים, עם ניסיון של 20 שנה בתחום. 0506611630