האלונקה (נקראת גם נרוד) היא אמצעי להעברת נפגעים. נהוג לשאת אלונקה כאשר הפצוע שוכב מעליה, לעתים קשור, ושני אנשים נושאים את האלונקה. במיוחד לימי משבר הקורונה, להלן כמה מסוגי האלונקות הנפוצות:

כלים
אלונקה רפואית
אלונקה רפואית

 

אלונקת יריעה

אלונקה שנחשבת קלה לתפעול, משקלה לרוב עד לק״ג אחד, מתאימה לנשיאת נפגעים במשקל של עד 200 ק״ג ובעלת יכולת ספיגה של דם ונוזלים. מיועדת לשימוש חד פעמי וניתנת לקיפול, וכוללת ידיות ורצועות לקשירה. חד פעמית.

אלונקת אלומיניום / אלונקת שדה

אלונקה צבאית, לרוב מתקפלת ל-4 או 8 חלקים, המתאימה לאימונים צבאיים או טרום-צבאיים. חזקה ובעלת יכולת נשיאה של עד 750 ק״ג. לרוב נושאים אותה כארבעה חיילים. יכולת ההתקפלות של האלונקה הצבאית מאפשרת נשיאה על גב החיילים במסעות, מבצעים ופינוי פצועים. אלונקה זו משמשת ארגונים רבים לצורך העברת פצועים וחולים, ולה רצועות וסוגרי בטיחות המאפשרים קיבוע של הנפגע לאלונקה בעת הנשיאה.

אלונקה רפואית

אלונקה רפואית מודרנית, מאפשרת העברה של נפגעים ממקום האירוע לבית החולים. אלונקה רפואית כוללת גלגלים ומנגנון התאמת גובה, המאפשר שינוע לתוך אמבולנס, ומעבר מהיר ככל האפשר של הנפגע למיטה בבית החולים. לאלונקה רפואית קיים גם מנגנון המאפשר קיבוע בתוך האמבולנס. לעתים כוללות האלונקות הרפואיות גם מנגנון הידראולי, המאפשר כיווץ של רגלי האלונקה באופן אוטומטי, על מנת להקל על העומס ולמנוע פציעות גב בקרב הצוות המטפל.

אלונקות אורתופדיות / סקופיות

אלונקה אורתופדית הבנויה מחומר פלסטי קשיח המחוזק באלומיניום. נועדה לאפשר הרמה של נפגעים ללא טלטול, על מנת לצמצם ככל האפשר נזק לעמוד השדרה או חלקי גוף אחרים. אלונקה אורתופדית מגיעה בשני חלקים, שמוחדרים בעדינות מתחת לגב הנפגע, ולאחר מכן מחוברים על הקרקע לקראת ההרמה.

אלונקה גמישה

אלונקה קלה יחסית מחומר פלסטי מיוחד וגמיש, המאפשרת חילוץ במקומות מאתגרים טופוגרפית כמו מעברים צרים, מקומות עמוקים או גבוהים, ומאפשרת גם הרמה אופקית/אנכית.

אלונקה ימית

אלונקה המאפשרת פינוי מהים, צורתה ״שקועה״ והיא נחשבת לקשיחה, עמידה, ומאפשרת גם נשיאה והובלה באמצעות מסוק. גם אלונקה זו, בדומה לאלונקה הגמישה, מאפשרת חילוץ ממקומות עם גישה / טופוגרפיה קשה.

מתקן להעברת חולי קורונה

זו לא ׳אלונקה קלאסית׳ אלא מתקן מיוחד מסוג ISO Chamber שמיוצר בארה”ב ומאפשר העברה של חולה עם מחלה זיהומית (דוגמת קורונה) בבטיחות מקסימלית. המתקן כולל מסננים מיוחדים ומערכת המאפשרת הזרמת אוויר בסירקולציה, תוך מניעה מוחלטת של חשיפת הצוותים בבתי החולים / האמבולנס לזיהומים.