בין אם אתם זקוקים לדבק שישמש אתכם לצורך חיפוי, ריצוף, או קרמיקה, אתם כנראה זקוקים לדבק שמתאים לאריחים.

כלים

 

הדבקת אריחים היא עבודה הדורשת מיומנות והבנה טכנית, אך כדי שהיא תהיה מוצלחת ותחזיק מעמד לטווח ארוך, יש צורך גם ובעיקר בדבק איכותי ומתאים לסוג העבודה ולסוג האריחים.

כדי לבחור את הדבק המתאים לאריחים, לריצוף, או לחיפוי שלכם, תצטרכו לקחת בחשבון את סוג האריח, גודלו והתשתית עליו הוא יודבק. אם כך, איך בוחרים את הדבק המתאים בדיוק? חברת בי ג'י בונד, המשווקת מגוון דבקים איכותיים לשימושים שונים, מציעה מדריך קצר.

פרמטרים לבחירת דבק

סוג האריח:

בשוק קיימים סוגים שונים של אריחים. הם יכולים להיות עשויים מחומרים שונים ולכן תצטרכו למצוא את הדבק המתאים לסוג החומר ממנו עשוי האריח וגם לחומר ממנו עשויה התשתית, אבל זה לא מספיק. אם מדובר באריחי קרמיקה, למשל, תצטרכו לדייק באשר לאיכות הייצור של האריח ועוביו.

קיימים בשוק דבקים חזקים מאוד לאריחים, המתאימים לאריחים גדולים מאוד ולאריחים חזקים ועמידים.

מנגד, ישנם אריחים עדינים יותר, לרוב מיוצרים באיכות נמוכה יותר ומחירם גם הוא נמוך יותר, ואלה זקוקים לסוג דבק קרמיקה עדין וגמיש יותר, מפני ששימוש בדבק החזק עלול לגרום להם לסדקים ולשברים.

מדוע?

במקרה של דבק צמנטי חזק, הוא מורכב מחומרים שמתכווצים עם הזמן לאחר ההדבקה ופעולת ההתכווצות תגרום לאריח להישבר - אם הוא לא מספיק חזק.

איך יודעים אם האריחים מספיק חזקים?

עם השנים ובעקבות הביקוש הגובר בישראל, נכנסו לשימוש אריחים פחות איכותיים וחזקים, שהתכונה המאפיינת אותם היא כושר ספיגה גבוה, מעל 10%.

ככל שהאריח בעל כושר ספיגה גבוה יותר לנוזלים, הוא פחות חזק ולכן עשוי להישבר בעת שימוש בדבק צמנטי חזק. לכ יש לחש עבור אריחים כאלה דבק צמנטי בדרגת חוזק נמוכה יחסית, שיסומן ב C1 בדרך כלל.

איך תזהו את סוג הדבק המתאים לאריחים שלכם?

על כל סוגי הדבק מופיעים סימונים שונים, שתפקידם לעזור לכם לזהות לאיזה שימושים הם מתאימים, אך לפני הכל, חשוב להכיר את הסוגים העיקריים של דבקים הנמצאים בשימוש לצרכים מסוג זה:

דבק צמנטי - מגיע בצורת אבקה, אותה יש לערבב עם מים לפי הוראות היצרן. דבק זה מיועד בעיקר להדבקה על תשתיות שאינן ישרות לחלוטין ויתרונו בכך שהוא מאפשר ליישר את התשתית לפני פעולת ההדבקה. דבקים מסוג זה מסומנים באות C. בנוסף על סימון זה, יש לחפש את הסימון המעיד על חוזקו של הדבק. כך למשל, דבק המסומן C2 נחשב לחזק ולכן יתאים לאריחים בעלי כושר ספיגה נמוך מ-, 10%. דבק שיש כזה לדוגמה הוא בי ג'י 40, המתאים להדבקת אריחי גרניט פורצלן, קרמיקה, פסיפס, חרסינה, שיש ואבן, אך אינו מתאים לאריחים בעלי כושר ספיגה גבוה. לאריחים כאלה, עדיף להשתמש בדבק בי ג'י 22, שסימונו C1.

דבק אקרילי - זהו דבק מוכן לשימוש, המגיע בצורת משחה בדרך כלל ומתאים לשימוש על גבי תשתיות ישרות בלבד, כמו לוחות גבס למשל. דבק אקרילי מתאים לשימוש בחדרים רטובים ומסומן באות D. בניגוד לדבק צמנטי, דבק אקרילי אינו נוטה להתכווץ עם הזמן ולכן גם אם תקנו דבק חזק במיוחד, האריחים לא צפויים להישבר. דבק אקרילי חזק, מסוג D2, מתאים למשל לשימוש בחדרים רטובים. בי ג'י בונד מציעה את הדבקים האקריליים דורבונד 405, או בי ג'י דבק לקלקר, המחזיקים בכל היתרונות של דבק אקרילי איכותי.

סימונים נוספים כדאי להכיר על אריזת הדבק

- זמן הייבוש של הדבק, או זמן פתוח - מסומן בשני סוגי הדבקים באות E - אם הוא אורך 30 דקות. אם זמן ההתייבשות של הדבק הוא קצר, כלומר חלון זמן של 10-15 דקות מרגע מריחת הדבק ועד הדבקת האריחים, לא יופיע עליו שום סימון מיוחד. הדבקה איטית מדי, לאחר זמן התייבשות של הדבק, וביל כמובן לאחיזה לא מספיק טובה של האריחים על הקיר ולהתנתקות שלהם. דבק בי ג'י פורצלנית 477, למשל, מחזיק בזמן פתוח של 20 דקות.- אם אתם מחפשים דבק לשימוש בחיפוי חוץ, לאריחים גדולים, או לחדרים רטובים, תצטרכו לבדוק גם את רמת הגמישות שלו, המסומנת באות S: לרמת גמישות רגילה חפשו את הסימון S1 ולרמת גמישות גבוהה, חפשו את הסימון

לסיכום

תוכלו למצוא סוגים שונים של דבק המתאימים לכל מטרה, אך חשוב שתתאימו את הדבק במדוייק למטרה שלשמה קניתם אותו כדי שתוכלו להפיק ממנו את המיטב ולהנות מהתוצאות. תוכלו לברר בחנות חומרי הבניין שלכם איזה דבק אתם צריכים, אבל אתם יכולים לברר גם בלי לצאת מהבית – באתר של בי.ג'י.בונד, שם תמצאו את סוגי הדבק השונים ואת המפרט של כל אחד מהם ותוכלו לבחור את סוג הדבק המתאים ביותר לעבודה שלשמה אתם זקוקים לו.

מוגש כשירות בחסות אתר משרות