רובי ונונו (רוברט ונונו) מסביר כי האמונים הרשמיים על איכות הסביבה וניקיון הרחובות, הם משרדי הממשלה והרשויות בישראל.
מייסדה של חברת איכות הסביבה ושירותי הניקיון, ר.ג.א, רובי (רוברט) ונונו, מסביר מדוע למרות התקציבים הגדולים שהולכים אל הנושאים החשובים האלו, החינוך קודם לכל: "ללא עבודה מאסיבית על חינוך הילדים לשמירה על איכות הסביבה מכל היבטיה, לא ננצח במלחמה היומית הזו ובוודאי נפסיד בתכנון לעתיד".

 

באחראיות מערכת החינוך: שמירה על איכות הסביבה והניקיון
רובי ונונו (רוברט ונונו) טוען כי למרות האימרה הידועה "חינוך מתחיל בבית", חשוב לזכור שבחלק נכבד מהשעות בשבוע, ילדנו נמצאים תחת ההשגחה הצמודה של מערכת החינוך וצוות ההוראה.


מלבד שיעורי מתמטיקה, אנגלית ואזרחות – מערכת החינוך מחויבת להטמיע בתלמידים את ערכי השמירה על איכות הסביבה והניקיון הסביבתי.
בשל הצורך בתכנית לימודים המעודדת מעורבות סביבתית, המשרד להגנת הסביבה גיבש תכנית חינוך לקיימות המבקשת לספק לכל תלמיד בישראל מיומנויות וידע, המאפשרים לפתח יכולות לקבלת החלטות, להניע אחרים לאזרחות טובה בכל הנוגע לשמירה על הסביבה, אחראיות סביבתית, מעורבות ומודעות רבה בנושא.
יחד עם משרד החינוך, התכנית מספקת כלים לימודיים לשמירה על איכות סביבה, חיים ציבוריים איכותיים והגברת תחושת השייכות למרחבים הציבוריים.
מה כוללת תכנית לחינוך לקיימות ושמירה על איכות הסביבה? התכנית משלבת בתוכה את נושאי פיתוח בר קיימא ואורח חיים מקיים, לימוד על משק המים בישראל ומשבר המים ההיסטורי, ביולוגיה ושטחים פתוחים, אנרגיות מתחדשות, שינויי האקלים, זיהום האוויר והתמודדות עם בעיות הפסולת הרבה.

מייסדה ובעליה של חברת ר.ג.א, חברה המתמחה בשירותי ניקיון ושמירה על איכות הסביבה, רובי ונונו או בשמו המלא רוברט ונונו, מדגיש כבר תקופה ארוכה את חשיבות החינוך בכל הקשור לאיכות הסביבה ושמירה על הניקיון הציבורי: "אני מנסה לתאר לעצמי עולם בו מערכת החינוך הייתה מזניחה את נושא איכות הסביבה, היינו מוצאים את עצמנו חיים בעולם מזוהם הרבה יותר, מחזור בשפל או כזה שאינו קיים וקושי רב בניקיון הרחובות עקב העדר אכפתיות אזרחית".
רובי ונונו מחזיר אותנו למציאות: "למזלנו, אנחנו מגלים שלתושבי הרחובות כן אכפת, הילדים ובני הנוער כן ממחזרים וכן מקפידים לשמור על איכות הסביבה ולמרות שעדיין ישנה עבודה רבה שאינה נגמרת, נראה שבעשורים האחרונים חל שיפור באכפתיות לסביבה ולרחובות, השיפור המגיע בין היתר דרך תכניות החינוך השונות".

רובי ונונו רואה בהורים כאחראים ישירים לחינוך לסביבה נקייה


למרות חשיבותה הרבה של מערכת חינוך, להורי הילדים יש משקל משמעותי בחינוך הילדים לשמירה על איכות הסביבה.
רובי ונונו מנתח את הכוח הרב הנמצא בידי ההורים: "היכולת של ההורים בשמירה על איכות הסביבה מחולקת לשלוש רמות: הורים משפרים, הורים משמרים, הורים מפחיתים. הכוונה בחלוקה לרמות היא שהכוח הרב של ההורים יכול לסייע לילדים להשתפר, ללמוד יותר על הסביבה ולהפוך למנהיגים של ממש. בנקודת האמצע, ההורים יכולים לסייע במקצת כדי לשמר את מה שהילדים למדו בבתי הספר, לנהל דיאלוג ולשמור על 'הלהבה הירוקה' שהופכת את הילדים למעורבים סביבתית. לצערי, ישנם עדיין הורים שאיכות הסביבה לא בראש מעייניהם ואינם מסייעים לפיתוח או שימור העניין בסביבה ולעיתים מלמדים את הילדים ערכים שגויים ודרך חיים שאינה ראויה".

כדי לא להקשות על ההורים, ניתן לנסות כמה פעילויות נפוצות התורמות לעורבות סביבתית יחד עם ילדכם: מחזור אשפה בעדיפות עליונה, במידה ואינכם מצליחים להפריד פסולת אורגנית ולהשתמש בפסולת בגינה, תוכלו להכין פח נפרד לבקבוקי פלסטיק ושק נפרד לעיתונים ונייר יבש – כך תוכלו לפתח הרגלי מחזור יחד עם ילדכם בפחי המחזור הקרובים מטעם העירייה. אפשרות נוספת היא לנסות בגדים ומוצרים יד שנייה, הסבירו לילדים את המשאבים הרבים הנדרשים עבור ייצור כל מוצר ובגד. בנוסף תרמו בגדים לעמותות או מכלי תרומה. בנוסף לפעילויות האלו, תוכלו ללמוד על איכות הסביבה וקיימות ברשת ולהעביר את המידע בדרכים יצירתיות, בהתאם להתנהלות התא המשפחתי.
רוברט ונונו מדגיש את הצורך בשימוש דוגמה עצמית: "בסופו של דבר, אם תמצאו את עצמכם זורקים סיגריה ברצפה או אשפה ברחוב, הילדים ילמדו ויחקו אתכם. מלבד לימוד על הסביבה, שמשו דוגמה אישית ושמרו על ניקיון הרחובות".

המדינה והרשויות בונות מערך אפקטיבי יותר


ניתן לומר ששילוב משרדי הממשלה כדוגמת המשרד לאיכות הסביבה ומשרד החינוך וסיוע של ההורים בבית, יוצר את בסיס השמירה על איכות הסביבה והקיימות במרחבים הציבוריים.


מנקודת הבסיס הזו, רובי ונונו מציג את התמונה הכוללת: "בסופו של יום משאבי כל רשות עירונית מוגבלים, כמות מנקי הרחובות מוגבלת, איסוף מכלי האשפה ומשאיות האשפה מוגבלות לשעות ספציפיות ביום. אם נחנך כל דור לשמור על איכות הסביבה והמרחב הציבורי, נוכל ליצור בסיס לשיתוף פעולה בין האזרחים לאחראים על הקיימות והסביבה".