ניתוחים פלסטיים הופכים ליותר ויותר פופולריים בעולם המודרני. המטרה הבסיסית של ניתוחים אלה היא לשפר את מראה האדם על ידי שינוי חלקים בגופו, אבל כמו כל ניתוח, הוא כרוך בסיכונים.

 

האם כדאי לעבור ניתוח פלסטי למתיחת פנים או להסרת נקודות חן מהפנים רק מסיבות קוסמטיות? הנה כמה יתרונות וחסרונות של ניתוחים פלסטיים, שיסייעו לכם להחליט אם אתם בעד או נגד.

ניתוחים פלסטיים – בעד

ניתוחים פלסטיים נעשים בדרך כלל כדי לשפר את מראה האדם, וזה למעשה גם היתרון העיקרי של הליך זה. יחד עם זאת, שיפור המראה הוא רק אחד היתרונות האפשריים שניתוחים פלסטיים רבים מסוגלים לספק. אם אתם שוקלים הליך פלסטי, ולא מדובר על הליכים מינוריים יותר כמו בוטוקס או מילוי שפתיים – הנה כמה מהיתרונות שעשויים להיות מנת חלקכם אם תחליטו לעשות זאת:

  • העלאת הביטחון העצמי

כשאתם נראים טוב אתם מרגישים טוב. עבור רוב האנשים, שיפור המראה מתורגם באופן טבעי לביטחון עצמי גבוה. המשמעות היא, נכונות רבה יותר להתנסות בדברים חדשים או להיפתח למצבים חברתיים שונים.

ייתכן גם שלאחר הניתוח, תהיו מוכנים להתלבש באופן חדש, או להשתתף בפעילויות חברתיות שעד כה נמנעתם מהם, בגלל אי הנוחות שחשתם מהמראה שלכם.

  • שיפור הבריאות הגופנית

יש כמה ניתוחים פלסטיים שיכולים לשפר לא רק את המראה אלא גם את הבריאות הגופנית. לדוגמה:

- ניתוחי אף עשויים לשפר את הנשימה יחד עם שיפור האסתטיקה של האף. 

- ניתוח להקטנת חזה משפר את קווי המתאר של הגוף, אבל בו בזמן הוא עשוי להקל גם על אי נוחות גופנית כמו כאבי צוואר וגירויים בעור כתוצאה מהשדיים הגדולים והלא פרופורציונליים.

  • שיפור הבריאות הנפשית

ניתוחים פלסטיים עשויים להשיג יתרונות לבריאות הנפשית. יש מטופלים המדווחים כי לאחר הניתוח הפלסטי, חלה ירידה בחרדה החברתית שלהם. נראה ששיפור המראה גרם להעלאת הביטחון העצמי שלהם. אנשים גם מדווחים כי לאחר ההליך הניתוחי הם חשו:

- שליטה רבה יותר על חייהם

- מוכנות רבה יותר להתמודד עם אתגרים חדשים

- נכונות לקחת פיקוד על חייהם בדרך חדשה לגמרי

  • ליהנות מהזדמנויות רבות יותר

מחקרים טוענים שאנשים נאים, נהנים יותר מהזדמנויות מקצועיות ואישיות רבות יותר. לדוגמה, מחקר משנת 2012 שפורסם ב-Applied Financial Economics, מצא כי סוכני נדל״ן בעלי מראה אטרקטיבי, הצליחו למכור נכסים במחירים גבוהים יותר מאשר הסוכנים שלא נתפשו כבעלי מראה מושך.

מחקרים אחרים מצאו כי אנשים אטרקטיביים נוטים להצליח יותר במכירות, ונבחרים לעתים קרובות יותר במבצעי קידום מכירות.

  • ליהנות ממשקל מופחת

אנשים המחפשים לשפר את מתאר גופם באמצעות טיפולים קוסמטיים כמו שאיבת שומן או מתיחת בטן, עשויים למצוא כי קל להם יותר לשמור על משקל הגוף לאחר שעברו את הניתוח. התוצאות החיוביות שמציע להם הניתוח, עשויות להניע אותם להמשיך לשמור על תזונה בריאה ועל הכושר הגופני, כדי לא לעלות במשקל.

משקל בריא יכול להוביל לגוף בריא יותר ולהפחתת הסיכון לסוגים מסוימים של מחלות.

ניתוחים פלסטיים – נגד

  • סכנת התמכרות

החיסרון החמור ביותר של הניתוחים הקוסמטיים הוא ההתמכרות של חלק מהאנשים להליכים אלה. לניתוחים הפלסטיים יש השפעות קיצוניות על מצבם הנפשי, כאשר הם מגבירים את חומרת ההפרעה הנקראת דיסמורפיה של הגוף (Body Dysmorphic Disorder - BDD).

הפרעה זו גורמת למטופלים למצוא כל הזמן ליקויים ופגמים במראה שלהם. אנשים המאובחנים כדיסמורפים מאמינים שיוכלו להיפטר מההפרעה באמצעות ניתוחים קוסמטיים מרובים, אך זה לא קורה. ניתוח אינו הטיפול הנכון להפרעה חמורה זו.

  • הניתוח מאכזב

חיסרון נוסף של ניתוח קוסמטי הוא האכזבה. לאחר ההליך, לא מובטח למטופל שיהיה מרוצה לחלוטין מהשינויים. ההתאמות שבוצעו בפניו או בגופו, היו אולי רצויות מאוד לפני שהן בוצעו. עם זאת, ייתכן והתוצאות לא יענו על הציפיות, וימלאו את המטופל בצער ובחרטה.

לכן, חשוב שתמיד תהיו בטוחים במטרה שאתם רוצים להשיג, ולערוך מחקר משלכם לפני שתחליטו לבחור בניתוח קוסמטי.

  • טעויות עלולות להתרחש

כמו כל ניתוח, גם ניתוח פלסטי עלול להשתבש. לדוגמה, מתיחת פנים עלולה לגרום לנזק עצבי קבוע שיוביל לשיתוק פנים. תוצאה הרסנית שכזאת יש לקחת בחשבון לפני כל ניתוח.