כולנו מכירים את התחושה הנהדרת שלאחר קנייה של מוצר חדש לבית. זו יכולה להיות מכונת קפה חדשה, צעצוע מתוחכם לילד, מכשיר חשמלי גדול או אפילו כלי מטבח חדש כמו סיר או סכין.

כלים

 

בדרך כלל אנו משקיעים זמן ומאמץ במציאת המוצר שאותו נקנה בסופו של דבר. אנחנו מזהים צורך שיש לנו, ומתחילים לחפש את המוצר הטוב ביותר ובמחיר הטוב ביותר עבורנו. לעתים אנו נתקלים בפרסומת למוצר שתופסת את תשומת ליבנו, גם אם לא התכוונו מראש לבצע קנייה של מוצר זה.

אך האם חשבתם פעם כיצד המוצר בא לעולם? מי תכנן ואפיין אותו וכיצד התהליך מתבצע? אנו מקבלים כמובן מאליו את השפע הצרכני שאנו חיים בו. אך למעשה עבודת הכנה מרתקת ומשמעותית התרחשה בדרך לייצור של המוצר החדש.

תפקידו של המעצב התעשייתי

כל מוצר חדש שאתם קונים התחיל במוחו הקודח של מעצב שעובד אצל סטודיו לעיצוב תעשייתי. המעצב התעשייתי הוא זה שמקבל את הרעיון הראשוני וצריך להפוך אותו למציאות.

תחילתו של תהליך עיצוב מוצרים חדשים הוא בחקר של צרכי השוק, אפיון קהל היעד וזיהוי מוצרים קיימים. רק לאחר מכן מתחיל התהליך של עיצוב המוצר עצמו.

על המוצר לענות על מספר תנאים כדי שייחשב כמוצלח ויעבור אל שלב הייצור. הוא צריך להיות בעל תפקוד פונקציונלי תקין ולענות על המטרה הראשונית שלשמה הוא יהיה קיים. בנוסף, הוא צריך להיות מעוצב בצורה שתהיה מושכת ואטרקטיבית עבור מי שיקנה אותו וגם לספק חוויית משתמש טובה ונוחה. מוצר שיהיה יעיל אך לא אסתטי או לא נוח לשימוש – לא יצליח, מן הסתם, בשוק - וקרוב לוודאי שלא יעבור את שלב יצירת האבטיפוס.

אבטיפוס של מוצר

הסטודיו לעיצוב תעשייתי צריך לקחת את כל הגורמים שנזכרו כשיקול, על מנת ליצור אבטיפוס מוצלח שיקלע לדרישות היזמים והשוק.

אבטיפוס הוא למעשה דוגמא של המוצר. תהליך הייצור שלו שונה מהתהליך התעשייתי של פס ייצור מפני שהוא נבנה בעבודה פרטנית של מומחה. לאחר שהאבטיפוס הראשוני נבנה, ניתנת האפשרות לנסות אותו, לחקור אותו ולהשתמש בו. כך לומד המעצב התעשייתי האם הוא עונה על כל הדרישות ומתפקד כראוי.

נהוג, כאשר מבצעים עיצוב מוצרים חדשים, ליצור לא פעם יותר מאבטיפוס אחד. מאחר ובמקרים רבים יש אפשרויות לתקן ולשפר את המוצר לאחר שמנסים אותו – המעצבים לומדים מהניסיון ויכולים לתקן את הדרוש שיפור.

בסופו של דבר, האבטיפוס המוצלח יהפוך למוצר שאותו מייצרים באופן תעשייתי. מאחר והמוצר מיועד לשיווק ולשימוש, המעצבים התעשייתיים יתכננו גם את אופן הייצור ההמוני שלו וינסו להתחשב בנושא של תקציב ועלויות ייצור.

לאחר שכל התהליכים האלו מסתיימים, המוצר החדש מיוצר ומגיע לחנויות ולמשווקים. משם הוא מגיע אלינו, הקונים – אשר מקווים כי ביצענו רכישה מוצלחת.