כמעט כולנו רוכשים באינטרנט, אבל כמה מכם מוודאים שהאתר רשמי ומאובטח? אל תסתבכו, הכנו עבורכם צ׳ק ליסט לקניות מקוונות שישמרו לכם על הארנק

כלים

 

 

שולי הלוי

משנה לשנה עולה מספר הישראלים הרוכשים באמצעות המרשתת, כשבשנה שעברה הסתכם שוק המסחר המקוון בכ-16-18 מיליארד שקלים, כ-65% מתוכם ברכישות מאתרים בינלאומיים. סל הקניות המגוון כולל בגדים, כרטיסי טיסה, מוצרי חשמל ותכשיטים, וגם ארגזי מצרכים מהסופר.

בין אם מדובר ברכישה חד פעמית כמו טוסטר משולשים או מראת-מעצבים או כזו שאתם מבצעים באופן קבוע כמו ביטוח רכב אונליין או ארגז בקבוקי יין, יש כמה פרמטרים שאתם חייבים לבדוק. האם האתר משתמש בפרוטוקול אבטחה HTTPS? מה זה תקן PCI DSS? ואיך לא תוציאו יותר כסף ממה שאתם יכולים? קבלו את הצ׳ק ליסט שלנו עם כל מה שאתם צריכים לעשות לפני שתגשו לקופה.

צ׳ק ליסט: כל מה שצריך לעשות לפני שקונים במרשתת

מה: לפני שאתם בכלל מתחילים את החיפוש, כדאי שתגדירו לעצמכם מה אתם קונים. תכנון מוקדם יעזור לכם שלא להתפתות לקניות מיותרות ואימפולסיביות ובזבוז כסף יקר.

כמה: הגדירו לעצמכם תקציב ואל תחרגו ממנו, שהסכום צריך לכלול גם עלויות נלוות כמו מסים או משלוח. אתם יודעים מהו סכום הכסף שאתם יכולים להרשות לעצמכם, ורכישה שלא בגבולותיו יכולה לפגוע בניהול התקציב בעתיד.

מתי: אם אתם יכולים לדחות את הקניה למועד "מכירה" כמו סוף עונה או ימי מכירה – סייל – כמו בלאק פריידי – התאזרו בסבלנות.

השוואה: א׳ ב׳ של כל קנייה מקוונת היא השוואת מחירים, לא משנה אם מדובר בציוד לבית הספר או ביטוח ישיר לרכב. הקפידו לקרוא גם ביקורות על המוצר או השירות באתר בו הוא נמכר ובאתרי-ביקורת אחרים.

חותמת כשרות: ודאו שהאתר ממנו אתכם מתכוונים לרכוש אינו מזויף. אם הקנייה לא מתבצעת דרך אחד מאתרי המסחר האלקטרוני התאגידיים, חפשו לינק ישיר לחברה מפרופיל ברשתות החברתיות. קוד אתי: חפשו ביקורות צרכנים על המוכר המקוון. אף על פי שאתם תמיד צריכים להטיל ספק בביקורות-גולשים, ברוב המקרים הן יתנו לכם מושג כללי על אמינות המוכר ואיכות השירות.

אבטחה: אל תרכשו באתר שאינו משתמש בפרוטוקול אבטחה HTTPS - הוא מופיע בשורת הכתובת בדפדפן לצד סמל של מנעול ירוק נעול.

בלי חרטות: לפני שאתם מבצעים את הקנייה, בדקו את תנאי ביטול העסקה. רכישה באתרים ישראלים כפופה לחוק הגנת הצרכן, ובאתרים בינלאומיים תצטרכו למצוא את התנאים בעצמם.

שמרו על הארנק: שימו לב שהאתר עומד בדרישות אבטחת המידע של תקן PCI DSS או באריכות: Payment Card Industry Data Security Standard – המשמעות עבורכם היא שנתוני כרטיס האשראי שלכם מאוחסנים בסביבה מוגנת. עם זאת, זכרו שפריצות לאתרים מאובטחים אפשרית, והימנעו מאפשרות "שמור כרטיס זה". לקנות בעליבאבא זה סבבה, הישמרו מהרבה יותר מ-40 השודדים והנוכלים המקוונים.

אם הגעתם עד הלום בשלום, אתם יכולים להשלים את תהליך הקנייה ולשים תזכורת ביומן עם מועד הגעת החבילה. קניות מהנות!