בשנים האחרונות ישנה מגמה עולמית של יחס מתירני כלפי צמח המריחואנה. במדינות שונות אנו רואים מדיניות של אי הפללה; היתרים לשימוש רפואי ועד לגליזציה מוחלטת במקומות מסוימים. צמח הקנאביס זכה לשינוי תפיסתי בדעת הקהל והוא נתפס כבלתי מזיק ובלתי ממכר. אך מה אנחנו באמת יודעים על צמח המריחואנה.

כלים
התמכרות לקנאביס
התמכרות לקנאביס

 

האם הוא באמת בלתי מזיק? ושאלת השאלות, האם קיימת התמכרות לקנאביס?

צמח הקנאביס מכיל חומרים בעלי השפעה פסיכואקטיבית, כלומר חומרים המשפיעים על הפעילות המוחית. אנשים צורכים את צמח הגראס בצורות שונות עבור שתי מטרות. המטרה הראשונה היא בשל תועלות רפואיות שהתגלו בצמח; על פי מחקרים וניסויים שונים נראה שהצמח שנקרא קנאביס והחומר הפסיכואקטיבי והפעיל שנקרא THC מסייע בשיכוך כאבים והקלה על סימפטומים שונים. הרפואה עושה שימוש בTHC לצורך התמודדות עם מחלות סופניות, כאבים ותופעות לווי של תרופות ומחלות שונות. הסיבה השנייה היא למטרות הנאה המושגות בזכות השפעת החומר. עישון הTHC משרה עלינו אווירה רגועה ונעימה ורבים עושים זאת במפגשים חברתיים.

רבים מאיתנו בטוחים שלא ניתן להתמכר לקנאביס ובגלל השימוש הרפואי בצמח הוא נתפס כבלתי מזיק. בהקשר הזה, חשוב להבהיר כי חשוב מאוד להבדיל בין שימוש למטרות רפואיות בפיקוח רפואי, לבין שימוש לרעה אשר עלול להוביל להתמכרות לTHC.

התמכרות לקנאביס

הסימפטומים של התמכרות לקנאביס מעט שונה מההתמכרויות לסמים אחרים בכך שהיא אינה חזקה ומוחלטת כפי שאנו רואים בסמים כמו קוקאין או הירואין, אך היא אכן קיימת ובועטת ואנשים שמתמכרים לגראס מתקשים מאד להיגמל (פיזית ונפשית) לאחר שנים רבות של שימוש בסם.

זהו בעצם המקור לבלבול והאמונה הרווחת בקרב הציבור כי הTHC אינו ממכר. בהחלט קיימת התמכרות לקנאביס. השימוש בגראס מפעיל את מערכת החיזוק והתגמול במוח. צמח המריחואנה יוצר גירוי מענג, מה שיוצר אצלנו את הרצון לחזור שוב על צריכת המריחואנה וכך אנו מפתחים את התלות וההתמכרות למריחואנה. במקביל מתפתח גם מנגנון הסבילות; הגוף מתרגל לנוכחות החומר ונזקק לכמויות גדולות יותר על מנת להרגיש את ההשפעה – מה שמגביר את הסיכון להתמכרות לקנאביס.

על פי המחקרים הקנאביס אינו משפיע בצורה זהה על כל האנשים ונראה שישנן קבוצות אוכלוסייה בסיכון גבוה יותר לפתח התמכרות לTHC. אנשים בעלי קשיים רגשיים נמצאו כמועדים יותר לפיתוח התלות בקנאביס. עבורם הגראס מהווה דרך להתחמקות מהתמודדות בריאה עם רגשות וכך הוא נהיה הרגל אשר בסופו של דבר פוגע במשתמש. הנזק במקרים רבים הוא מתון, אך גם עקבי ומצטבר וכך אפילו איננו מודעים להתמכרות לקנאביס.

את ההתמכרות לקנאביס לא ניתן להשוות להתמכרויות לסמים קשים יותר (כמו הירואין, קוקאין, קראק...). גם תסמיני הגמילה מגראס אינם תסמינים כבדים כמו סמים אחרים – אך אין לטעות, הקנאביס עשוי להיות ממכר ולגרום נזק למשתמשים.

משתמשי הגראס מרבים לדבר בשבחו בזכות תחושת הרוגע שהוא מביא להם. אך בטווח הארוך אנו מפתחים תלות באותה תחושת רוגע והיא מהווה תחליף להתמודדות נכונה עם רגשות. מסיבה זו אלו אשר עוברים גמילה מגראס וחשיש מדווחים על הצפת רגשות וקושי להירדם. לאחר תקופת השימוש בקנאביס, אלו אשר עושים בו שימוש יום יומי, הופכים לאדישים וחסרי מוטיבציה, אך ללא מודעות של ממש למצב. במקרים רבים אנו רואים איך אנשים שנגמלו מקנאביס פתאום מדברים על הצעידה במקום, כלומר החיים אינם מתקדמים כאשר משתמשים במריחואנה.

לדבר על התמכרות לקנאביס וגמילה מTHC זה אולי לא הדבר הכי פופולרי בימינו; ימים בהם משווקים לנו את הTHC כתרופת פלא לכל דבר. אך רבים ממשתמשי המריחואנה מגיעים בסופו של דבר למסקנה כי הם מכורים לגראס, התמכרות אשר לכאורה נראית בלתי מזיקה, אך בטווח הארוך היא עוצרת בעדם מלהתקדם בחיים.