לפני שנוכל להבין מהי ביופסיית היתוך ולאיזו מטרה היא משמשת, עלינו קודם להכיר את הערמונית ואת המחלה ממנה גברים רבים חוששים – סרטן הערמונית. בלוטת הערמונית היא למעשה חלק בלתי נפרד ממערכת הרבייה של הגבר. אמנם מדובר בבלוטה קטנה מאוד, אך עדיין היא מעסיקה אותנו לא מעט בשל מקרים רבים של סרטן הערמונית.

כלים

 

החל מגיל 50, האפשרות לערמונית מוגדלת היא לרוב ודאית, כאשר סוג הסרטן הנפוץ ביותר בעולם בקרב גברים הוא סרטן הערמונית. נכון להיום, שישה מתוך שבעה גברים בעולם המערבי מאובחנים במחלה, זאת לאחר לקיחת ביופסיה.

חשיבות האבחון המוקדם

עם השנים, גילו כי קיים קשר חזק בין טיפול מוקדם בסרטן הערמונית לבין שיפור איכות החיים ואריכות ימים. בשונה מבדיקות אחרות אותן היה נהוג לבצע בעבר בעקבות חשד לקיומו של הסרטן בגוף, ביופסיית היתוך פיוז‘ן היא בדיקה המאפשרת לצמצם את מספר הביופסיות שהמטופלים צריכים לעבור כשמתעורר החשד.

הסיבה לכך היא משום שהסיכוי לפספס את הממצאים החשובים המעידים על קיומו של הסרטן קיים בעזרת בדיקת ביופסיית היתוך פיוז‘ן הוא נמוך מאוד. חשוב להבין כי סרטן הערמונית נחשב לסרטן חמקמק שלא תמיד קל לזהות אותו, ולעיתים קשה להבין את המיקום המדויק של הגידול. בימנו, השימוש בטכנולוגיית MRI מאפשר להגיע לרמת דיוק גבוהה יותר ולגלות את הסרטן בשלבים המוקדמים מאוד שלו.

חשוב לזכור שלא מדובר במחלה חדשה, אך הפן הבעייתי שלה הוא תהליך האבחון וחשיבות הגילוי המוקדם של המחלה. בנוסף, בסוג הסרטן הספציפי הזה אין שום דבר אבסולוטי ומדובר במחלה שרמת הוודאות בה כבר בשלב האבחון היא מאוד נמוכה. כאן בדיוק נכנסת לתמונה הבדיקה החדשנית שהזכרנו לעיל - ביופסיית היתוך פיוז‘ן.

אורולוג מומחה לאורולוגיה אונקולוגית - https://druri.co.il

אז מהי ביופסיית היתוך פיוז'ן?

כאמור, הבדיקה מאפשרת למנוע מצב של עוד ועוד ביופסיות רגילות המשמשות לאבחון המחלה, ותורמת לעלייה ברמת הוודאות שלה. ביופסיה זו הינה חכמה והיא מבוססת על בדיקת MRI מקדימה. למעשה, כל האזורים החשודים מסומנים על ידי הרופא בזמן הביופסיה, והנתונים שקיבלנו בבדיקת ה- MRI משולבים ביחד עם תמונות האולטרה סאונד.

השילוב הזה, המכונה פיוז‘ן, עוזר לנו לכוון את הביופסיה בנקודות ספציפיות וכך בעצם לדגום את האזורים החשודים בצורה מדויקת. בשונה מבעבר, אז היו דוקרים בצורה רנדומלית, היום אפשר לדגום לפי נתונים שכבר קיימים, וכך להעלות את הסיכוי לגילוי המחלה ולהבין גם באיזה שלבים היא נמצאת.

מי מבצע את הבדיקה?

ביופסיית היתוך פיוז‘ן מתבצעת על ידי אורולוג מומחה, זאת דרך נטילה של דגימות רקמה קטנות מתוך הערמונית עם מחט זעירה. לאחר הדגימה, שולחים את הרקמות למעבדה אשר נבדקת על ידי פתולוג.

למי מומלץ לבצע ביופסיית היתוך פיוז‘ן?

במצבים בהם יש צורך בביצוע ביופסיה חוזרת כתוצאה מתוצאות שאינן וודאיות, מומלץ לבצע ביופסיית היתוך פיוז‘ן. גם מטופלים שיש להם ערמונית מוגדלת או מטופלים עם רקע גנטי לסרטן הערמונית, מופנים פעמים רבות לביצוע הבדיקה.