עובדה היא כי תוחלת החיים של בני האדם בעולם רק הולכת ועולה בכל רגע וזאת ללא ספק בזכות ההתקדמות הבלתי פוסקת בתחומים רבים כמו מדע, רפואה וטכנולוגיה. אנחנו מגיעים לגיל מופלג יותר וכך גם איכות החיים בגיל השלישי הולכת ועולה. במקרים רבים קיימת התלבטות איך והיכן כדאי להעביר את השנים האלו על מנת ליהנות מתקופה זו ובמקביל לקבל מענה לצרכים אשר ייחודיים לגיל זה. מרבית האנשים מגיעים לנקודה בה הם מתקשים להמשיך לגור בביתם וזקוקים לפתרון.

 

קיימים שני סוגים עיקריים של פתרונות והם דיור מוגן ובתי אבות, וחשוב לדעת מה בדיוק ההבדלים ביניהם.

איך זה היה בעבר

באופן עקרוני ,בתחילה הוקמו כל אחד מהשניים האלו על מנת לתת מענה לצרכים של אוכלוסיות שונות בגיל השלישי.

בתי אבות ייועדו עבור אנשים אשר הינם פחות עצמאיים הזקוקים לטיפול רפואי או נפשי רב או אשר הינם סיעודיים כאשר דיור מוגן הוקם בעיקר עבור אוכלוסייה עצמאית יותר אשר זקוקה להשגחה וטיפול מועטים.

בעבר היה הבדל גדול בין שניהם אך עם השנים נוצרו שינויים במערכות האלו וכיום המצב אינו דומה.

איך זה כיום

עם השנים חלה התפתחות רבה ומואצת בתחום וכך הפך דיור מוגן למתקדם ומגוון מאוד וגם אנשים הזקוקים לטיפול רפואי או נפשי וסיוע רב יכולים לקבל מענה ויכולים להצטרף לקהילה שכזו בעוד שרוב בתי האבות עדיין מספקים מענה בעיקר עבור אנשים במצב סיעודי או אנשים הזקוקים לטיפול רפואי או נפשי רב, ואלו ברמת תפקוד גבוהה יותר כנראה לא ימצאו שם מענה מספק או מותאם לצרכיהם.

מה בתכנית

בשני המקומות קיימות תכניות העשרה לשעות הפנאי אשר אמורות לספק פעילות חברתית, יצירתית ומעשירה. מכיוון שבבית האבות לרוב קיימת אוכלוסייה גדולה יותר של אנשים המתקשים לתפקד או סיעודיים, אשר פעילויות מסוג זה הן פחות רלוונטיות בעבורם ולכן תוכלו למצוא שם פעילות מועטה יותר והיא תהיה פחות מגוונת ומעשירה אלא תהיה מותאמת יותר לצרכיהם של אנשים אשר מתקשים לתפקד או לתקשר.

לעומת זאת בדיור מוגן תוכלו למצוא פעילות רבה יותר לאורך שעות היום והיא תהיה עשירה יותר ותקלע למגוון רחב יותר של יכולות חברתיות או פיזיות ותחומי עניין.

מבחינה הכלכלית

בשל רמת החיים הגבוהה בדיור מוגן ישנה דעה רווחת כי בתי אבות מהווים פתרון בעלות נמוכה יותר, מה שבעבר יכול היה להיות נכון, אך כמו בכל התחומים שהוזכרו למעלה גם בתחום זה חלו שינויים רבים.

בתי אבות הם אכן מסובסדים אך גם הדיור המוגן, מעצם הפיכתו למגוון יותר המציע פתרונות לקשת רחבה יותר של אוכלוסיות עם צרכים פיזיים שונים - החל לתת מענה ופתרונות בעלויות שונות וכיום ניתן להתאים עבור כל אחד תוכנית אישית לפי יכולתו הכלכלית והפיזית.

בסופו של דבר כדאי לזכור כי המצב הפיזי והרגשי בגיל הזה משתנה ללא הרף ומומלץ לבחור מקום אשר מציע פתרונות למגוון רחב יותר של מצבים תפקודיים וצרכים שונים.