קום והתהלך בארץ: 6 המלצות לטיול בסוף השבוע הקרוב

 

שולי הלוי

את סופי השבוע המשפחתיים שלנו אנחנו משתדלים לבלות מחוץ לעיר, ובחודשי האביב שמור אצלנו במשפחה תקציב מיוחד המוקדש כולו לטיולי יערות, נקרות ושאר מערות. כבר כמה שנים שאיננו מחזיקים ברכב פרטי מטעמי חיסכון, איכות הסביבה וניסיון לחיות בריא יותר; בחורפים אנחנו לרוב יוצאים לרכיבות אופניים קצרות, או נחים כמו דובים עד בוא האביב, בו אנחנו נעזרים בשירותי השכרת רכב בארץ, ומתרחקים מהאספלט לכמה שעות. או לילות. לשמחתנו בארץ אפשר למצוא השכרת רכב בזול ומעולם לא נתקלנו בחוויות שהעלו בנו מחשבה לחזור ולהחזיק במכונית משלנו. לכבוד האביב אספנו את היערות היפים ביותר בעיננו בישראל, או לפחות את השישה שהסכמנו עליהם בפה מלא.

לפני שאתם יוצאים לדרך, נמליץ לבקר באתר קק״ל לוודא שאין בדיוק ״נטיעות סגורות״ או הודעה חשובה אחרת בנוגע ליער המבוקש, ואל תשכחו לארוז בתיק הגב שקיות אשפה - זה לגמרי בסדר אם יתחשק לכם לאסוף גם כזו שהשאירו אחרים.

 

יער אודם, רמת הגולן

כל עונות השנה טובות ויפות לבקר ביער אודם, שתמיד מטיל קסם אגדות על הפוסעים בשביליו. ״יער הג׳ובות״ היא שמורת היער הגדולה ביותר בגולן, שנשמרה יחסית בזכות תפקידה כחליפת הסוואה לצבא הסורי עד 1967, עשירה בצמחיה, בעלי חיים ומכילה 23 ג׳ובות - שקעים דמויי מכתש שנוצרו בעקבות לחץ מגמתי במעמקי כדור הארץ. התוצאה: בורות געשיים ובהם צמחיה עשירה, הגדול מביניהם נפרש על פני כ-250 מטר. האורניתולוגים שביניכם ישמחו לרדוף אחר כוס החרבות, נקר סורי, לילית וינשוף שדות, כמו גם גדרון מובהק, חלודת-זנב ומלכילון, שמבקרים ביער בעונה.

 יער אודם. קרדיט wikimedia

יער המלאכים, שפלת יהודה

בטבורה של ישראל שוכן יער המלאכים, שעל קיומו יש להודות לקרן הקיימת לישראל ושוכני מעברת שוחרייה, שנטעו בו ב-1956 עצים ממחלקת המחטניים. שביל היער הראשי מתפתל בין שיפוליה הדרום-מערביים של שפלת יהודה, שעיקרה סלעי קירטון רכים ולבנים. בגאיות שבין הגבעות המחטניים ניטעו גם עצי חרוב, זית ותאנה, ובצידי הדרך ניתן למצוא כמובן חניונים עם שולחנות פיקניק ומתקני משחקים לילדים. חובבי הבוטניקה יעלצו בדרך ״ערוגות הבושם״, חלקת ניסוי של הקק״ל לצמחי תבלין המלבלבת ניחוחות קורנית מקורקפת, רוזמרין, מרווה, זוטה לבנה ועוד.

יער ברעם, הגליל העליון

בין פסגות הרי הלבנון והרי הגליל, שוכן אחד היערות הכי נעימים בארץ, עם עצי ער עציל, אורן ירושלים, אגס סורי וכמובן – עצי אלון קדומים שהעניקו לו את הכינוי ״יער האילנות״. אתם יכולים לבחור בין העפלה לקצה הר שפרה, שבו מתנוסס מגדל תצפית של האדריכל יגאל רץ; לפקוד את בית הכנסת העתיק ואת שרידי הכפר הערבי בירעם; לצעוד לאורך נחל גוש חלב בינות מטעי זיתים ותאנים, או לאורך נחל אביב בינות ״העלמות״, עמודי סלע המתרוממים בצד האפיק. בנוסף תוכלו לנסות למצוא בין העצים את הצבי הארצישראלי, בין השיחים את היערון הגדול ובלילות את נמנמן העצים.

נקודת התצפית – יער ברעם. קרדיט wikimedia

 נקודת התצפית – יער ברעם. קרדיט wikimedia

יער להב, הנגב הצפוני

בהר להבים, שבדרום גבעות שפלת יהודה, ניטע ב-1952 יער להב, שלמרות צחיחות האזור מתהדר באקליפטוסים, עצי שיטה, אשלים, ברושים ואורנים. בחלקו הצפוני של מקבץ היערות נמצא ״יער דבירה״, בית גידול לזאבים, חרדונים, שועלים ותנים, המהווה גם תחנת התרעננות לציפורים בעת הנדידה. בכל הנוגע לארכיאולוגיה, תמצאו ברשימה את חורבת רימון, שרידי בית כנסת מימי בית שני; תל וחורבת חליף, עם תצפית על מישור החוף; חורבת אבו חוף עם שרידים מהתקופה הכלקוליתית ותקופת הברונזה ובחורבת זעק מערכת מחילות שנחצבה – ככל הנראה – בתקופת מרד בר כוכבא. בחודשי האביב נצבע האזור בכלניות, נרקיסים וצבעונים ובראשית הסתיו נצבע הוא בצהוב החלמוניות.

יער ביריה, הגליל העליון

גם אם לפקוד קברי צדיקים לא מככב ברשימה שלכם, ביקור ביער ביריה צריך להופיע בה. דרך הנוף העוברת בין מדרונותיו הצפוניים של הר כנען, מלאה בעצי אורן ירושלים, ברוטיה וקנרי, כמו גם ברוש אריזוני ומצוי ואלת הבוטנה. אתם יכולים לבחור בין מסלולים לכל המשפחה, מסלולים רכובים (אופניים ומכוניות) וגם כאלו למיטיבי לכת, כשהמסלול הפופולרי ביותר נמשך על פני 2 ק״מ וכולל את שרידי בית הכנסת העתיק של נבוריה ומצוקי נחל דלתון. בפסגותיו הגבוהות של היער תמצאו אוויר קריר גם בחודשי הקיץ, ובמרכזו מצודת ביריה, ובה מוזיאון לתולדות המאבקים בין חברי ״חומה ומגדל״ שעלו למקום והבריטים. עם ארבעה מעיינות טבעיים, בוסתנים, מצפורים ושלל פינות חמד, ביקור ביער ביריה הוא לגמרי ״Must״.

יער ביריה. קרדיט wikimedia

יער ביריה. קרדיט wikimedia

יער קוּלָה, המרכז

בין ראש העין לבן שמן מסתתר יער קוּלָה, על שם הכפר הערבי ששכן באזור עד שנכבש על ידי חטיבת אלכסנדרוני במלחמת העצמאות. העדויות ההיסטוריות של היער הקסום הן מהימים בהם נקשר לראשונה השם ״פלשתינה״ לארץ ישראל, עם המאוזילאום הרומי מזור. לפניכם יתגלה המבנה היחיד ששרד בשלמותו מהתקופה הרומית בישראל, ובתוכו חדר קבורה וקולומבריום לגידול יונים. למעט ״שביל אלכסנדרוני״, שנחנך ב-2015 ונפרץ על ידי קק״ל ותלמידי חטיבת ביניים מהאזור, לא תמצאו שבילים מוסדרים, הזדמנות נדירה לשוטט כאוות רגליכם. מירב הגוונים שוטפים את היער בסוף החורף ובחודשי האביב, ובחורף עצמו נמלאת בריכת צרטה מיני צמחים ופרחי נוריות.

לא משנה היכן אתם מבקרים, נמליץ לכם להוריד את אפליקציית ״טיולי״ מבית למטייל, אנחנו נעזרים בה כדי להכיר טוב יותר את כל הפלורה והפאונה שסביבנו, ועוקבים אחר ״דיווחי הפריחה״ של מטיילים אחרים.