הבנק העולמי אישר מענק בסך 12 מיליון דולר להגדלת המאמצים המתמשכים לשיפור הביצועים התפעוליים של מוסדות מפתח במשק האנרגיה הפלסטיני. המענק מיועד להרחבת פיילוט למודל עסקי חדש לאנרגיה סולארית בעזה. המימון החדש מתבסס על ההתקדמות במסגרת פרויקט שיפור ביצועי משק החשמל (Electricity Sector Performance Improvement Project) ומרחיב את היקף הפעילות להשגת יעדיו.

כלים
מערכת סולרית חדשה על גג בניין מגורים בעזה (צילום: חוסיין אל-נביה)
מערכת סולרית חדשה על גג בניין מגורים בעזה (צילום: חוסיין אל-נביה)

"אנרגיה היא תשומה חיונית לשירותים חברתיים ופיתוח אנושי ואף קריטי יותר באזורי קונפליקט. הבנק העולמי ימשיך לתמוך בבנייתו של משק חשמל פלסטיני ראוי להערכה ובר קיימא, תוך התייחסות למגבלות אספקת החשמל ושיפור בביצועים התפעוליים של המגזר. בנוסף, הגברת האנרגיה הסולארית בעזה תחזק את ביטחון האנרגיה, שהוא קריטי לפעילות הכלכלית ולפרנסתם של אנשים," אמרה אנה ביירד, מנהלת תפעול ואסטרטגיה לאזור המזה"ת וצפון אפריקה האחראית בפועל מטעם הבנק העולמי על אזור הגדה המערבית ורצועת עזה.

הפיילוט הושק בתחילת שנת 2018 ונתמך על ידי מענק בסך 4 מיליון דולר מהבנק העולמי ו-7 מיליון דולר במימון משותף של המדינות התורמות. הפרויקט קידם שתי יוזמות בולטות לטיפול במחסור באנרגיה: אחת היוזמות היא - התוכנית להגנת ההכנסות Revenue Protection Program שנועדה לשפר את הניהול התפעולי והמסחרי של לקוחות גדולים ובינוניים על ידי התקנתם של שעונים חכמים, בעיקר במגזרים המסחריים והתעשייתיים. עם הגידול בהכנסות, חברות ההפצה יוכלו להרחיב את איכות השירותים ויעילותן, ובכך לייצר יותר רווחה לחברה בכללותה.

היוזמה השנייה היא - פיילוט הקרן המתחדשת לאנרגיה סולארית בעזה שהושק באוקטובר 2018. במסגרת הפיילוט הקרן מממנת התקנה של מערכות סולאריות על גגות עבור עסקים קטנים (SMEs) ומשקי בית. כדי להפוך את המערכת לברת-השגה, הצרכנים מחזירים את עלות המערכות בתשלומים חודשיים תוך שנתיים עד ארבע שנים. הצלחת הקרן נמצאת בידי הלקוחות - משפחות ובעלי עסקים בעזה כאשר ניתן יהיה לעמוד בתשלומים, כך יותר אנשים יוכלו לרכוש מערכות סולאריות. בנוסף, יוזמה משלימה של אנרגיה סולארית בעזה תממן מערכות גג סולאריות לבתי חולים וקליניקות מובחרות.

"הגדלת מתקני המערכת הסולארית בעזה יכולה לספק רשת ביטחון חשובה לצרכי החשמל החיוניים. הגנה על עסקים קטנים ובינוניים מפני מחסור בחשמל חשובה כדי לאפשר להם לספק יותר מקומות עבודה ולתרום לצמיחה כלכלית. הרחבת הפרויקט תחזק את מאמצי הרשויות הפלסטיניות לחשמל ולמשאבי טבע (PENRA) להגביר את התחרותיות ואת הקיימות במשק. "אמרה מונלי רנדה, מומחית לאנרגיה סולארית בבנק העולמי.