אם אתם מתעניינים לגבי אזרחות פורטוגלית, נראה שאתם ערים לשינויים האחרונים בתחום, לכך שבאפריל 2015 יצא לאוויר חוק שמאפשר לצאצאי היהודים שברחו מהמדינה (בשל רדיפה) בסוף המאה ה15 להגיש בקשה עבור אזרחות. עם זאת, גם יש לדעת שלאחרונה התהליך מעט יותר מורכב, וזאת כי עד לאחרונה (2.2018) לא היה צורך להגיש עץ משפחתי מפורט, כפי שכיום כבר כן יש להגיש. במה מדובר? כל בקשה צריכה לכלול עץ משפחתי יסודי ביותר, מושתת על כמה שיותר מסמכים – עובדה שמובילה לא מעט אנשים לעמוד מול הרבה יותר קשיים.

כלים
איך מקבלים זכאות לאזרחות פורטוגלית
איך מקבלים זכאות לאזרחות פורטוגלית

מקבלים עזרה!

אם אתם מודעים לשינויים האחרונים בתחום, אך עדיין מבקשים להשיג את האזרחות, נראה שאחת השאלות שמטרידה אתכם בימים אלו היא מהו תהליך קבלת אזרחות פורטוגלית וכיצד ניתן לקבל עזרה מקצועית? פה נציין שהתשובה עבור שתי השאלות מסתכמת בתשובה אחת – יש לפנות אל גוף מקצועי שעוסק בכך, גוף בעל הניסיון הנחוץ, ידע חשוב וגישה אל נותני שירות משלימים, כגון גנאולוג שעשוי לסייע להרכיב את העץ המשפחתי.

חשיבותה של התנהלות מקצועית

האם ניתן להתנהל ללא גוף מקצועי? באופן כללי התשובה שלילית, אלא אם כן מגיעים מהתחום, או שיש לכם ערימה מוכנה של מסמכים שרק מחכים להישלח. ראוי להבין שגוף מסייע חוסך זמן, מגדיל את הסיכויים להשיג את האזרחות המיוחלת, מסייע לקצר הליכים ואף חשוב מכל – עשוי למנוע מכם להשקיע זמן וכסף, ולו כי הבדיקה שהוא מבצע מעלה שאינכם עומדים ברף.

הסיבה שמאחורי החידוש

החידוש האחרון עשוי להוביל ללא מעט הרמת גבות, וזאת כי המטרה הבסיסית של חוק הזכאות היא לחזק את הקשר היהודי ולעשות תיקון אל מול עוול היסטורי. אי לכך נשאלת השאלה מדוע בכול זאת ניתן למצוא ששמו לתהליך מקל בין הגלגלים? ובכן יש לשער שהעובדה שמאז כניסתו של החוק לתוקף 2,500 יהודים כבר קיבלו אזרחות (ואילו 14,000 בקשות נמצאות בעיצומו של תהליך) גורמת לרשויות להרים את הרף.

אפשרי למרות הכול

מהן המשמעויות מבחינת האדם הפרטי? אל תאפשרו לחידוש זה למנוע מכם לצאת לדרך, אך כן יש להיות מוכנים שהתהליך יהיה מעט יותר ארוך ואף ידרוש יותר שיתוף פעולה בכול הנוגע לחקר העבר המשפחתי. כמו כן, גם אם בטוחים שהעץ המשפחתי לא יושלם, ולו כי אין את מי לשאול וכל מי שמופיע בעץ צריך לכלול מידע מדויק שקשה להשיג (כגון תאריך לידה, תאריך נישואים ומקום לידה) עדיין אל ייאוש, וזאת כי גם אם חסר מידע זה עשוי להסתדר, פשוט ציינו את הסיבה שמונעת מכם להשלים את העץ כהלכה.

יתרון כפול

לצד המכשול החדש, יש לדעת שקיימים נדבכים נוספים אשר מצריכים טיפול על מנת להשיג אזרחות פורטוגלית, או יותר נכון על מנת להשיג "כרטיס כניסה" לאיחוד האירופאי (שבין היתר מאפשר כניסה חופשית ללא ויזה לארה"ב, לעשות עסקים באירופה, ללמוד במוסדות גבוהים בחינם ועוד). במה מדובר? יש להציג עבר פלילי נקי, להוציא תעודת יושר (בהנחה ושהיתם יותר משלושה חודשים ברצף באותה מדינה), להצביע על שם משפחה מקומי וכמובן להוכיח זיקה לקהילה היהודית המקומית. נשמע מורכב? כל עוד משווים לתנאים של השגת אזרחות ספרדית ממש לא, וכל עוד חוברים אל גוף מקצועי שמתמחה בכך שוב ניתן ללמוד כיצד ההליך אינו דורש יותר מדי. עם זאת, אם פעם הגופים המסייעים נהגו לבצע בדיקת זכאות ללא עלות, הרי שכיום המשימה הרבה יותר מורכבת, כך שאל תצפו לקבל את השירות בחינם.