המכון לפיזיותרפיה במרכז הרפואי בני ציון התחיל לתת מענה לאנשים הסובלים מתפקוד לקוי של רצפת האגן ע"י טיפול פיזיותרפיה לשיקום רצפת אגן בניהולה של מרי נתיב. הטיפול מתאים לגברים ולנשים כאחד ומותאם אף לציבור הדתי

כלים
מארי נתיב. צילום עומרי נתיב.
מארי נתיב. צילום עומרי נתיב.

 

 שרירי רצפת האגן תומכים באיברי האגן כגון שלפוחית השתן, המעי והרחם. הסיבות לתפקוד לקוי של רצפת האגן עלול להתקיים עקב לידה, הריון, ניתוחי אגן (כגון פרוסטטה או ניתוח קיסרי וכדומה), גיל ועוד. כאשר הסיבות הרפואיות לתפקוד הלקוי נובעות ממגוון ליקויים - שרירי רצפת האגן יכולים להיות חלשים או הדוקים מדי. בנוסף יציבה לקויה, בעיות עצביות ומתח ברצועות החיבור עלולים להביא גם הם לליקוי בתפקוד. אנשים הסובלים מתפקוד לקוי של רצפת האגן יכולים לחוות מספר תסמינים הפוגעים בשגרת חייהם, כגון: דליפת שתן, קושי במתן שתן או צואה, כאבי אגן, גב תחתון או בטן תחתונה, כאבים בעת קיום יחסי מין ועוד.

ניתן לשפר את התפקוד הלקוי בעזרת טיפול פיזיותרפיה שיקומי ברצפת האגן. לכן במרכז הרפואי בני ציון הוחלט כי יינתן טיפול לשיקום רצפת אגן במכון לפיזיותרפיה. מארי נתיב תנהל את תחום הטיפול החדש, כאשר תחומי המומחיות בשיקום הינם במגוון ליקויים בתפקוד רצפת האגן כגון: אי שליטה/דחיפות/תכיפות במתן שתן או צואה, אי שליטה לאחר ניתוחי אגן ולאחר הריון, צניחה של אברי האגן, הפרעות בקיום יחסי מין, כאבי אגן כרוניים, עצירות כרונית והיפרדות השריר הישר הבטני.

צוות המטפלות במכון לפיזיותרפיה עבר הכשרה מיוחדת בכדי לפתוח את תחום הטיפול החדש על ידי הארגון הבינלאומי " Herman & Wallace Pelvic Rehabilitation Institute". בניגוד לטיפולים דרך קופ"ח בהן ההמתנה לקבלת הטיפול הינה ארוכה, הטיפול במכון, מתבצע בשבוע הראשון לאחר הפנייה. בנוסף, צוות המכון מטפל גם בגברים, דבר יוצא דופן בתחום. מטפלת דתיה בצוות נותנת מענה גם לציבור הדתי/חרדי, דבר המקנה נינוחות בטיפול כה רגיש.

"מדובר בבעיה שכיחה, למעלה בין 30-40 אחוזים מהנשים שסובלות מדליפת שתן בטרימסטר השלישי להריונן, ו3-4 חודשים לאחר הלידה. 30-40 אחוזים מהנשים אחרי הלידה מתלוננות על כאבים בעת קיום יחסי מין, עד חצי שנה לאחר הלידה. הסיבה הראשונה בעולם בגללה אנשים פונים לרופא המשפחה שלהם, בכל העולם, היא עקב כאבי גב תחתון- דבר אשר גם לו יש מענה במרפאה. הטיפול במכון כולל: טיפול מנואלי (ידני), תרגילים תפקודיים, שימוש במכשירים טכנולוגיים חדשניים כמו מכשיר ביו- פידבק (מכשיר הממיר את הכיווץ השרירי לגרף על מסך המחשב, דבר הנותן משוב טוב למטופל על עוצמת הכיווץ) ובאלקטרודות לעידוד הכיווץ השרירי, והדרכה לשינויים באורח החיים" אמרה מארי נתיב אחראית המרפאה. קובי שוורץ מנהל מכון הפיזיותרפיה הוסיף, "היה חשוב לנו להכשיר את הצוות ברמה הגבוה ביותר לטפל בכדי שנוכל לתת מענה נדרש למטופלים".