ההתקדמות הטכנולוגית המואצת של העשורים והשנים האחרונות בתחומים מסוימים מביאה לפיתוחים בלתי פוסקים של מוצרים חדשים, אשר מחלחלים לתעשיות שונות ומייעלים אותן בדרכים מסקרנות. הדבר מכון כאמור למגוון תחומים שונים, וביניהם גם תחום האופטיקה והצילום.

כלים
בורוסקופ
בורוסקופ

כולנו חווים זאת מדי יום כאשר אנחנו משתמשים במצלמה של הסמארטפון שלנו, אשר יכולותיה השונות ואיכות התמונה שהיא מייצרת עולים על אלו של המצלמות הטובות ביותר בעולם של לפני כמה עשרות שנים בלבד. דוגמה מעניינת לפיתוח מתחום האופטיקה והצילום אשר עבר את השלב של מחקר ופיתוח וקיים זמין במחירים נמוכים יחסית, ולכן מחלחל במהירות לענפי תעשייה שונים, הוא מכשיר בשם בורוסקופ. מהו מכשיר זה וכיצד הוא משמש בעלי מקצוע בתחומי תעשייה שונים?

לראות את מה שחבוי מהעין – מהו בורוסקופ?

סביר להניח שבעצם רובנו כבר נתקלנו בבורוסקופ מסוג זה או אחר בעבר, אך לא ידענו כי זהו שמו של מכשיר זה. בורוסקופ הוא למעשה סיב אופטי אשר בקצהו מחוברת מצלמה איכותית. מכיוון שמדובר בכבל, ניתן להשחילו ולהכניסו למקומות שונים רבים, בעיקר כאלו אשר הגישה אליהם מאוד לא נוחה וקשה לראות מה קורה בהם. מכיוון שבורסקופ מגיע כיום באורכים שונים ובקטרים שונים ניתן להתאימו לסוג העבודה שאנו מבצעים, הן מבחינת אורך הכבל עצמו והן מבחינת סוג וגודל המצלמה המותקנת בקצהו. הבורוסקופ מתחבר למסך המאפשר הצגה של המידע הנאסף על ידי המצלמה, וכך מאפשר לנו לראות בבהירות את האזורים השונים החבויים מהעין, בין אם מדובר בפנים של מכשיר אלקטרוני מסוים, במקומות קשים להגעה בתוך חלקים מורכבים כמו מנוע או בכל מקום אחר (אפילו בתוך הגוף האנושי..).

מרפואה ועד לעולם הרכב – שימושים בסוגים שונים של בורוסקופים

למעשה, נעשה שימוש במכשירים דומים אשר מבצעים את אותה פונקציה של הבורוסקופ גם בעולם הרפואה (מצלמות המוחדרות לגוף המטופל במטרה לראות מה בדיוק מתרחש באזור מסוים ופנימי בגוף), כמו גם בתחומים רבים נוספים. עכשיו משווקים בורוסקופים המיועדים לענפי תעשייה שונים, וביניהם גם ובמיוחד עולם הרכב. כל מי שניסה לפתור בעיה מסוימת ברכב, ובמיוחד במנוע, או לפחות העיף מבט במה שהמוסכניקים עושים כאשר הם מתקנים את רכבו, וודאי הבחין כי מנוע הרכב הוא למעשה מכונה צפופה ודחוסה המורכבת מאינספור חלקים שונים, אשר לרבים מהם קשה מאוד להגיע בצורה נוחה ונגישה. לכן, פעמים רבות קשה אפילו להעיף מבט באזורים מסוימים במנוע אשר קיים חשד כי יש בהם בעיה כלשהי. בורוסקופ פותר חלק גדול מהבעיות הללו – בקלות ובמהירות ניתן להגיע פחות או יותר לכל חלק במנוע או ברכב כולו, ולראות בדיוק ובבירור מה קורה באותו חלק.

באופן דומה, ענפי תעשייה רבים נוספים כוללים שימוש במיכון מורכב אשר קשה מאוד עד בלתי אפשרי להגיע לחלקים מסוימים בו. באינספור מקרים, מכשיר כמו בורוסקופ יכול לייעל מאוד את העבודה, ולחסוך הרבה מאוד זמן.