חרדה היא תחושה האופפת אדם שמשהו לא טוב עומד לקרות והוא לא יודע איך להתמודד עם הבעיה שתיוצר בעקבותיה. דרגות החרדה משתנות בין אדם לאדם על פי חומרת הבעיה אצל כל אחד מהם. כשעוצמת החרדה גוברת מופיעים גם תסמינים הכוללים שינויים פיזיולוגיים כמו כאבים בחזה, סחרחורות, דפיקות לב בקצב מואץ חולשה ועוד. ההשלכות של התקפי החרדה הן חמורות מאד ולכן חשוב ביותר לטפל בבעיה מיד עם הופעתה כדי שהמצב לא ידרדר והמטופל יהיה רגוע, שליו ונינוח עד כמה שניתן . במקרים רבים, אין לאדם שליטה על התקפי החרדה כיוון שהסיבות לכך הן גנטיות תורשתיות. כל מצב של יציאה מהשגרה, התמודדות עם מצבים חדשים, שינויים לא צפויים ולא מוכרים ובעיות שונות מעוררות את החרדה ומוציאות אותה שוב אל הפועל.

כלים
כל מה שצריך לדעת על טיפול בחרדה
כל מה שצריך לדעת על טיפול בחרדה

 

טיפול בחרדות

אנשי המקצוע הבוחנים את המטופל מבינים לעומק את הסיבות לחרדות, היקפי ההתקפות ותדירותן, כמו כן את מנתחים את התופעות הפיזיולוגיות הנלוות להתקפי החרדה ורמתן כמו מתח נפשי, בלבול, תחושה לא טובה ומועקה נפשית. על פי האבחון המקיף ייקבע אופן טיפול בחרדה, תרופתי, התנהגותי או בטכניקות של הרפיה ונשימה שיעזרו לחולה להתמודד עם הסיטואציות הקשות.

טיפול תרופתי

מטרתן של התרופות הראשוניות של טיפול בחרדה הן להרגיע את החרדה, בעזרת כדורים כמו קלונקס או קסנקס, המינון הוא לתקופה מוגבלת בלבד. בנוסף לכך מקבל החולה גם כדורים כמו פרוזק או ציפרלקס שמטרתן להגביר את כמות הנוראדרנלין והסרוטונין בגוף, השפעתן של התרופות הנוספות ניכרת רק לאחר כמה שבועות . הרגיעה היחסית בזכות הסרוטונין, מאפשרת בשלב השני להפחית את המינון של התרופות הראשוניות או ליצור אפשרות לשימוש בהן רק בעת התקף כך שיוצרים טיפול נקודתי בחרדה.

שיחות עם פסיכולוגים

שיחות ענייניות עם פסיכולוג עוזרות מאד לטיפול בחרדה . הן מאפשרות למטופל לומר את אשר על ליבו, לספר בדיוק מה קרה לו במקרה זה או אחר בחייו. הפתיחות והמידע הרב שנאמר על ידו וההכוונה הקונקרטית של הפסיכולוג ברוב המקרים מפחיתות את רמת החרדה . אפשר לראות שלאחר השיחות הממוקדות, התכיפות של התקפי החרדה פוחתת, האדם קצת נינוח יותר והרבה יותר רגוע .

טיפולי גוף ונפש

בשנים האחרונות צבר תאוצה טיפול בחרדה החותר להגעה לשלווה ולשקט נפשי המתאים מאד לסובלים מחרדות. המפגשים כוללים מדיטציות, תרגילי הרפיה ונשימה ייחודיים .

לאחר כמה מפגשים חשים הן המטופל והן הרופא בשינוי מהותי שחל בתפיסת העולם ובהתנהגות של החולה הגורמים לכך שרמת החרדה יורדת בהדרגה .

התקפי חרדה הן תופעות לא נעימות עבור החולה שלא מבין מה קורה לו ולגופו והוא נכנס לסחרור ולמצב לא מובן עבורו. הטיפולים המקובלים היום בתחום זה קר טיפול תרופתי, שיות נפש עם פסיכולוג ותרגולי מדיטציה ותרגילי הרפיה עוזרים מאד למטופל והוא חוזר לחיים נורמטיביים תוך מתן כדורים על פי צורך בלבד.