תינוק חדש, במיוחד כאשר הוא הראשון שלכם, לצד השמחה הגדולה יביא עמו גם ספקות וחוסר ודאות טבעיים. התמודדות עם מצבים שטרם התמודדתם איתם בעבר, יכולה להיות עניין מלחיץ, במיוחד כאשר מדובר בתופעות שאינן מוכרות, כמו בעיות במערכת העיכול של התינוק. כמו כל שלב בהתפתחות התינוק שלכם, גם את השלב הזה תעברו איתו יד ביד, ועל מנת שלא תהיו לחוצים ותגיעו עם מלוא הידע בנושא, ריכזנו עבורכם ידע וטיפים להתמודדות עם גזים ועצירות אצל התינוק שלכם.

כלים

 

ראשית, איך מזהים מצב של גזים ועצירות אצל התינוק שלכם?

כהורים, זהו אך טבעי כי תעקבו בעניין רב אחר סוגי הארוחות וזמני הארוחות של תינוקכם. דבר זה חשוב ליצירת שגרת האכלה תקינה ויכול למנוע בעיות רבות. אך דבר חשוב נוסף אחריו עליכם לעקוב, הוא יציאות התינוק, כולל צבען ומרקמן. אמנם הפרטים שונים בין תינוק לתינוק, אך אצל תינוק יונק אנו נראה בדרך כלל, במצב תקין, צואה בצבע צהבהב במרקם נוזלי או במרקם של גרגירים. במצב זה, לתינוק יכולה להיות יציאה גם לאחר כל ארוחה. במצב בו מספר היציאות מועט או מרקם הצואה יבש וקשה וצורתה עיגולים קטנים, יכול הדבר להעיד על עצירות.

שמדובר בגזים, סממן היכול להעיד על גזים, הוא בכי התינוק. בדרך כלל, התינוק יבכה כאשר החיתול אינו יבש, טמפרטורת החדר לא נכונה, או כאשר הוא עייף או רעב. אם כל הדברים הללו תקינים, והתינוק מתכווץ באגרופיו וגם בפניו, יש סיכוי גדול שהתינוק שלכם סובל מגזים.

מה עושים במקרה שאנו מזהים סממנים של עצירות?

כאשר זיהינו אחד מהסממנים היכולים להעיד על עצירות, עלינו להיוועץ ברופא המשפחה. כך, נוכל לשלול אפשרות שהבעיה נובעת מרגישות למזון מסוים ולהתאים את אופן הטיפול.

אם התינוק יונק, על האם להרבות בשתיית נוזלים. אם התינוק ניזון מתמ"ל (תרכובת מזון לתינוקות), מומלץ לבדוק כי התמ"ל מכיל שמן בטאפלמיטט וסיבים פרה ביוטיים, העשויים לתרום ליציאות רכות יותר.

אם התינוק הגיע לשלבי הפירות והירקות, ניתן לשלב גם דייסה. כל הדברים הללו, עשירים בסיבים תזונתיים אשר מגבירים את פעילות מערכת העיכול ותורמים לנפח צואת התינוק. גם עגבנייה מרוסקת עם שמן זית תתרום ליציאה קלה יותר אצל התינוק. בנוסף, ברגע בו התינוק מתחיל לאכול מוצקים, מומלץ לשלב מים, שכן הם מסייעים לפעילות המעיים.

ומה אם אנו חושבים שלתינוק שלנו יש גזים?

אם אנו שמים לב כי התינוק בוכה ללא הרף, בטנו קשה והוא חסר מנוחה, כנראה שהוא סובל מגזים שמכאיבים לו. ראשית, החזיקו את התינוק ונסו כמיטב יכולתכם להרגיע את הבכי, מכיוון שהבכי עלול להחמיר את הבעיה, שכן התינוק בולע אוויר הנכנס ויוצר גזים נוספים במערכת העיכול שלו. דבר נוסף שיכול לסייע הוא להשכיב את התינוק על הבטן, או לאחוז בו כאשר הוא שכוב על בטנו, על אמת היד שלכם, כאשר היד השנייה תומכת בגבו ומעסה אותו. הורים רבים טועים לחשוב כי בכי התינוק מגיע מתוך רעב, אך חשוב לזכור כי אם זהו אינו זמן ההאכלה הרגיל של התינוק, אין להאכיל אותו בזמן שהוא בוכה, שכן ריבוי מזון עלול אף להחריף את הבעיה, במקום להקל עליה. אם הבעיה נמשכת, עליכם, כמובן, לפנות לייעוץ רפואי להתאמת טיפול הולם.