על פניו, מזג האוויר אשר שורר בישראל במרבית ימות השנה לא מחייב הכנה מיוחדת להתמודדות עם קור. ברוב ימות השנה חם, והתקופה הקרה נעה בין חודשיים לארבעה חודשים בלבד. זה כמובן תלוי באזור המגורים וכן בעונה.

כלים
משאבת חום
משאבת חום

 

עם זאת, אנחנו יכולים לראות לא מעט מקומות אשר יש בהם מערכות שונות שמאפשרות לחמם את הבית בדרכים מגוונות. אם בבתים ישנים משתמשים בתנורים פשוטים כפי שהיה נהוג להשתמש בעבר, הרי שבבתים חדשים או כאלה שעברו שיפוץ ושדרוג, אנחנו יכולים לראות מערכות הרבה יותר מתקדמות, בין מדובר במערכות מיזוג שבחורף פועלות על חום ובקיץ על קור, ובין אם מדובר על מערכות שמיועדות ספציפית לחימום הבית.

משאבת חום היא אחת המערכות המדוברת אשר ניתן למצוא כיום, בלא מעט מקומות. יש לציין שלא רק במבני מגורים אפשר למצוא משאבות שכאלה, אלא גם במוסדות ציבור, מפעלים, משרדים, בתי עסק מסוגים שונים ועוד. יש לכך כמה סיבות אותן נוכל לראות בהמשך המאמר.

תחילה נבין כיצד עובדת משאבת חום ומכאן יהיה לנו הרבה פשוט להסביר, מדוע משאבה כזו עדיפה על פני מערכות חימום אחרות שמיועדות לשימוש ביתי, עסקי או ציבורי.

משאבת חום היא מערכת שמתחברת אל רשת החשמל הביתית, או על מערכות גז וסולר, היא יונקת את האנרגיה מהאוויר שקיים בסביבה, מחממת אותה ואז היא מנצלת את החום שנוצר לצורך חימום המים שנמצאים במערכות אשר אמורות לחמם את המבנה. אותן משאבות לא מותקנות ספציפית בתוך המבנה אלא מחוצה לו, על מנת שהמערכת תוכל לינוק כמה שיותר אוויר. ההתקנה של המערכת מתבצעת, בחצר, בגג או במקומות אחרים, על פי אופי המבנה.

כמו שאנחנו יכולים להבין, מערכת זו איננה עובדת באופן עצמאי, במובן הזה שהיא תומכת במערכת קיימת לצורך חימום המבנה, ובכך היא מאפשרת גם לייצר תהליך הרבה יותר יעיל, אך מעבר לכך יש לה יתרונות נוספים.

היתרונות של משאבת חום

היתרון העיקרי הוא העלות. הן מבחינת עלויות התקנה שהן זולות, אך גם עלויות שימוש ויתרה מזו, מדובר במערכת שעוזרת לנו לחסוך. מאחר והיא משתמשת באוויר שקיים בסביבה, אז היא מאפשרת לנו להשתמש פחות בחשמל.

מכאן אנחנו יכולים להסיק שקיים יתרון נוסף והוא, חסכון באנרגיה ועל כן מדובר במערכת שהיא יותר ידידותית לסביבה. היא משתמשת במשאב טבעי לגמרי ומפיקה ממנו תועלת מרבית.

מן הסתם, אחרי שני היתרונות הנ"ל, עלינו לציין שמדובר במערכת מאוד אפקטיבית מבחינת אופי העבודה שלה. כלומר, היא מחממת את הבית בצורה טובה, היא לא משאירה שום חלק ללא חימום. מאחר והיא קשורה למערכת ההסקה וכן למערכת החשמל, אז העוצמה שלה היא אופטימאלית.

צריך להדגיש עוד, מאחר והיא לא נמצאת בתוך המבנה, הרי שאין שום הפרעה לעיצוב ולתכנון הפנימי שלו.