חלקן אורבניות ומוקפדות בעוד שאחרות פראיות ושופעות ירק בניחוח ארץ ישראלי, אך כולן מרהיבות, פורחות והרמוניות. מעוניינים גם אתם בגינה חיננית, ירוקה ומטופחת? בואו לקבל כמה עצות וטיפים שימושיים ממיטב המומחים בתחום:

כלים
ירוק בעיניים- סוגי הגינות בישראל
ירוק בעיניים- סוגי הגינות בישראל

 

הגינה הים תיכונית: מגוון עשיר ומרהיב של ריחות, צבעים, טעמים ואלמנטים

האקלים הים תיכוני מתאפיין בחום, לחות ומיעוט בגשמים, נתונים המציבים אתגר בפני כל מי שמבקש להקים גינה מלבלבת, פורחת ושופעת צמחייה. תנאי השטח המאתגרים הללו  הובילו מרוצת הזמן להתפתחותן של גינות בסגנון עיצובי ייחודי, התפור באופן מושלם לאקלים הקשוח באזורנו: הגינה הים תיכונית. אלון ביטון, בעליה של חברת "ארץ ושמיים - עיצוב גינות", חברה המתמחה בתכנון והקמת גינות מעוצבות מסביר: "הגינה הים תיכונית, שחלק מכנים אותה גם בשם "גינה ארץ- ישראלית", הנה עשירה בצמחיה, והיא מלבלבת ופורחת ברוב ימות השנה. סוד קסמה טמון במגוון הרחב והמרהיב של ריחות, צבעים, טעמים ואלמנטים המעניקים חיות משובבת נפש ומעוררים את כל החושים".

טיפים לעיצוב גינה ים תיכונית: אלון ביטון ממליץ לשלב בה אלמנטים כמו פינות ישיבה, דקים, מסלעות וכן מפלים, מזרקות ובריכות נוי ודגים, בהתאם לצרכיו ותקציבו של הלקוח.

גרים בכרך הגדול: הגינה האורבנית היבשה

אין ספק שלהתגורר במרחבים הכפריים, כשהכול מסביב ירוק ואינסופי, נחשב לשמחה בנשמה וממתק לעיניים. עם זאת, אין שום סיבה שגם אלו המגדירים את עצמם כ-"עירוניים בנשמה" וגרים בלב לבו של הכרך הגדול לא יפיקו אף הם הנאה מכל הירוק הזה. אופיר שטלצר, מחברת "אופיר שטלצר - פיתוח נוף" המתמחה בשיטות ביו אורגניות מציין: "להבדיל מהגינה הכפרית, הגינה האורבנית היבשה מתאפיינת בשטח מצומצם יחסית, בקווים מודרניים ונקיים ומיעוט בצמחייה. כמו כן מושם דגש על משילוב עם אדריכלות המבנה. המרכיבים הדומיננטיים בגינה זו כוללים חיפויי קרקע כמו חצץ לבן, סלעי בזלת, דקים מעץ, וכן בריכות נוי, פינות ישיבה עם פרגולה, פיסול וכדומה, תוך שילוב של צמחי דגש היוצרים נקודות עניין". אופיר שטלצר מוסיף שמדובר בגינה שהיא לרוב קלה לטיפול וחסכונית במים.

יתרונותיה של הגינה היבשה: אף שהגינה עשויה לעתים להיות יקרה מעט יותר להקמה בהשוואה לגינות טיפוסיות, האחזקה הזולה והחיסכון במים מחזירים במהרה את ההפרש.

הטרנד העכשווי: גינות גג ומרפסת

גינות גג ומרפסת נחשבות לדבר החדש בתחום הגינון האורבני, והן מותאמות באופן מושלם לכל מי שמחפש אי מלבלב וריאה ירוקה בלב לבו של האפור המתועש. בתפיסה הכוללת מדובר בשיקולים אקולוגיים מובהקים המבודדים את חלל המגורים הן בהיבט התרמי והן בהיבט האקוסטי. המראה הירוק שמתקבל יחד עם הפחתת הטמפרטורות בקיץ וצמצום הוויברציות והרעשים נותנים הסבר מספק לעניין הפיכתן של גינות גג ומרפסת לטרנד שהולך ומתפשט. עם זאת, בניגוד לעציציאדה במרפסת, הקמת גינות גג או מרפסת כדאיות רק בשטח העולה על 10 מ"ר ודורשות התקשרות עם מספר אנשי מקצוע לצורך זה, החל מקונסטרוקטור שיבדוק את המשקל שהגג או המרפסת יכולים לשאת, דרך איטום וניקוז המיושמים על ידי אנשים מוסמכים ושעומדים בתקן הישראלי, ועד לשלבי התכנון הפונקציונלי וההקמה בפועל.

טיפים לעיצוב גינת גג: חובה לוודא שכל בעלי המקצוע המועסקים בפרויקט מקצועיים ומוסמכים. מדובר, אמנם, בעסק לא זול, אך עיגול פינות בכל הנוגע לטיב החומרים ואיכות העבודה עלולים להתברר כעסק יקר בטווח הבינוני והרחוק.

סוגי הגינות  והתאמתן לפי האזורים בארץ

בניגוד לסברה הרווחת, סוג הגינה אינו מושפע דווקא מהמיקום הגאוגרפי, אלא מהווה נגזרת של הסגנון העיצובי המועדף על הלקוח, גודל השטח המיועד לה, הגדרות השימוש והתקציב. מחברת "אופיר שטלצר - פיתוח נוף" מציינים שקיימים, אמנם, הבדלים בסוגי הקרקע ואיי אלו שינויים אקלימיים בין חבלי הארץ השונים, כמו לדוגמה קרקע סלעית בהרי ירושלים לעומת הקרקע המתאפיינת בערבה, ויש התייחסות כמובן לסוג הצמחייה הנשתלת בכל גינה, אך הסגנון העיצובי הכללי נקבע בעיקר על פי הגדרת השימוש העתידי. אורן אברהם

מ-"אמירים גינון ופיתוח" מוסיף: "מרבית הגינות כיום הן אורבניות ו\או סינתטיות היות והן דורשות טיפול מינימלי ועלויות אחזקה נמוכות". אז איך אתם מעדיפים את הגינה שלכם, משוחררת ופראית או מסותתת ומוקפדת?

המאמר באדיבות אתר "טוב תודה"

לקריאה נוספת על גינון ועיצוב גינות מרפסת