האם שריפות האשפה ברמלה, הגורמות לזיהום אוויר חמור ולפגיעה קשה בבריאות התושבים ובסביבה, בדרך להיפסק? יו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ יואב קיש, הורה למשטרה לטפל בשריפות האשפה ברמלה תוך חודשיים. קיש אמר את הדברים בדיון שנערך בוועדה בעקבות מאבק עיקש של ארגון המשמר החברתי ותושבים ברמלה, לוד ובאר יעקב.

שריפת אשפה ברמלה (צילום: אריאל פרננדו)
שריפת אשפה ברמלה (צילום: אריאל פרננדו)

הוועדה דנה בהצעת החוק של חה"כ יעל גרמן לאסור על הבערת פסולת – שעד כה לא הייתה אסורה בחוק - ולהטיל קנסות כבדים על המבעירים. ההצעה עברה פה אחד ועברה לקריאה שניה ושלישית. בנוסף, נענה קיש לדרישת המשמר החברתי והודיע על הקמת ועדת משנה לטיפול בנושא השריפות.

מפקד מחוז שפלה במשטרת ישראל, מוטי אדרעי, אמר בדיון: "אנו מטפלים בתופעה באופן סמוי וגלוי והתופעה ירדה באופן ניכר עד כדי נעלמה". אבל התושבים ממשיכים להתלונן על השריפות והמחנק באופן יומיומי.

"אני לא יכול לנשום בבית שלי"

"אנחנו אלו שנושמים את העשן הזה שאתם רואים בתמונות, הייתי בדיונים עם המשטרה ועם עריית רמלה, והשר להגנת הסביבה, אבל אין תוצאות,", אמר אלעד הורביץ, פעיל המשמר החברתי ותושב באר יעקב בדיון, "אני שואל מה עושים מחר בבוקר? המשטרה טענה שהיקף השריפות בירידה, אבל כל יום בשלוש בלילה אני צריך לקום כשהילדים שלי משתעלים ולסגור את החלונות. יש פה תושבים מכפר חב"ד, שבמשך כל סופש נחנקים ומקבלים תרופות כי לא יכולים להדליק את המזגן".

"יש גלגול אחריות בין הרשויות וחוסר תיאום בין עיריית רמלה, המוקד להגנת הסביבה, משטרת ישראל וכיבוי אש שיוצר חוסר מענה לבעיה ומתאר את חיי התושבים שאינם יכולים לחיות בביתם ולנשום אוויר נקי. אין קוררלציה בין הגופים. כשאני פונה לעריית רמלה הם לא יודעים שפתחתי פניה לאיכות הסביבה, כשאני פונה לאיכות הסביבה הם לא מקושרים לכיבוי אש, ואין תקציבים לטרקטור או שולחים אותו בערב כשאני צריך לנשום ב3 בבוקר, הילדים נחנקים, אני לא יכול לנשום בבית שלי".