מנכ"ל חברת מנעמים ולשעבר יו"ר התאחדות התעשיינים בחיפה והצפון, ליאורה בירנהק מרקוס, החברה בעמותת שינוי בחיפה, אומרת, "הוציאו את הלב של התעשייה מחיפה - את אותן תעשיות שלא מזהמות, את אותם מפעלים קטנים ובינוניים שמעסיקים עובדים. אני סבורה שבעיר צריכים להיות כמה שיותר מפעלים קטנים ובינוניים. מפעלים גדולים, זה מאוד חשוב, ואני בעד, אבל העובדה היא שמפעלים קטנים פשוט לא יכולים לעמוד בארנונה הגבוהה, ובחוסר העזרה"

כלים
ליאורה בירנהק מרקוס. צילום - דוברות עמותת שינוי בחיפה
ליאורה בירנהק מרקוס. צילום - דוברות עמותת שינוי בחיפה

 

מנכ"ל חברת מנעמים ולשעבר יו"ר התאחדות התעשיינים בחיפה והצפון, ליאורה בירנהק מרקוס, התייחסה בדבריה במפגש עם חברי העמותה, למספר נושאים מרכזיים שיש צורך לתת עליהם את הדעת. לדבריה, "מפעל גדול עושה את החישובים שלו ויעביר את המפעל לאזורי פיתוח

בתעשייה יש פתגם שאומר: 'אל תעזור לי, אל תפריע לי. בחיפה לא עוזרים לעסקים בשום דבר. למפעלים הקטנים והבינוניים אין את כח האדם שיתרוצץ בסידורים והם עסוקים. ובנוסף, גם הארנונה גבוהה".

ליאורה בירנהק מרקוס מוסיפה ואומרת, "עד לפני חודש לא די ששילמנו ארנונה גבוהה, שילמנו גם על כל פינוי זבל רגיל לא משהו מיוחד שצריך לטמון אותו. אז ההרגשה היא שלא רוצים אותך פה."

"תעשיינים רבים הולכים ל'שכנים" - לטירת כרמל ולנשר כי הם באים למקומות שרוצים אותם, הם באים למקומות שעוזרים להם, הם באים למקומות שמקלים עליהם ולא הקלה שמזיקה לתושבים", אומרת יו"ר התאחדות התעשיינים לשעבר בחיפה והצפון.

לדבריה, "במקום לתת לחיפה טיפול רפואי ולבצע ניתוחים ולראות מה ניתן לעשות... עושים לה ניתוח פלסטי. כלומר, לעשות כיכרות, לשתול פרחים...זה לא מרפא את המחלה של העיר! כדי לרפא את המחלה הזו צריך ליצור תעסוקה, תעסוקה ועוד תעסוקה"

בירנהק מרקוס סבורה, כי, "נמל תעופה בינלאומי נוסף שיקום בחיפה לא ייתן את כל הפתרונות, "ברור שנמל תעופה ימשוך לפה יותר תיירים וזאת בשילוב עם נמל חיפה, יספק עוד מקומות עבודה. צריך להבין שכדי לנהל עסק או לנהל עיר זה לא בום וגמרנו. יש צורך בתכנית כוללת וברור ששדה תעופה הוא חלק מתכנית כוללת".

ליאורה בירנהק מרקוס מדגישה שאי אפשר לבוא עם סיסמאות כמו שעושים הפוליטיקאים, "לשם מה צריך לסלול כבישים אם אין לנו לאן לנסוע בכבישים אם אין תעסוקה בחיפה. מה שחיפה צריכה שתהיה פה תעסוקה ותעסוקה זה גם בתי מלאכה קטנים. אפילו תעשיה מסורתית כמונו של מזון מעסיקה 3 בוגרי טכניון בהנדסת מזון. אני מעסיקה מהנדסי תעשיה וניהול, אני מעסיקה מהנדסי חשמל ומכונות זה לא שתעשיה הם רק אותם פועלים פשוטים אנחנו נותנים גם תעסוקה איכותית וחסרה תעסוקה איכותית בחיפה."

"יש לנו טכניון נהדר, אוניברסיטת חיפה, יש את רמב"ם, יש פה המון סטודנטים, אבל גם סטודנט בזמן שהוא לומד, צריך לעבוד ואין לנו תשובות בנושא הזה. אם אתה לא עובד, אין לך מספיק כסף ואתה לא יוצא לבלות. אמנם צריך לבנות דירות לצעירים אבל קודם כל צריך לדאוג להם למקומות עבודה.

מקומות עבודה זה הכל ! הם יביאו מרכזי עסקים ואז דבר יגרור דבר. לא ניתן להתחיל מדבר אחד".

ליאורה בירנהק מרקוס גורסת שעסק - והעירייה בסופו של דבר זה עסק - חפץ חיים, צריך להביא אנשים חדשים. אין בתעשייה מנכ"לים שנשארים בתפקידים 15 או 20 שנה כי רוצים להביא רוח חדשה, רעיונות חדשים".

בירנהק מרקוס, "גם בפוליטיקה הארצית יותר מ-10 שנים לא צריך להישאר בשום תפקיד, לא ראש ממשלה, לא ראש עיר, אפילו שיצאו להפסקה של 4-5 שנים ואם ירצו להחזיר אותם אז יחזירו. אם אתה רוצה לנהל עסק בעיקר בשינויים שקיימים היום בעולם אסור לך להיתקע."

רקע:

עמותת "שינוי בחיפה" חרטה על דגלה ליזום ולתכנן את השינויים הנדרשים שייטיבו עם העיר, כאשר המטרה המרכזית, החזרתה של חיפה להיות המטרופולין של הצפון, עיר מרכזית, מובילה ומושכת.

העמותה גייסה את טובי המומחים בארץ ובעולם, כולם ילידי חיפה ובכוונתה לתת פתרונות תעסוקה, שדרוג החינוך והאקדמיה, תכנון מתאר של בנייה במטרה ליצור אינטגרציה בין ההר לים, פיתוח ושדרוג שירותים קהילתיים, הגברת וחיזוק רווחת התושב בדגש על תרבות ופנאי וכל זאת על מנת לעצור את ההגירה שלילית מהעיר עשרות בשנים וליצור הגירה חיובית של צעירים ומשפחות אל העיר.

העמותה הוקמה על ידי תושבי חיפה ובהם אנשי עסקים, אנשי חינוך ואקדמיה, סטודנטים, ואנשי חברה ושכונות. בין מייסדי העמותה ניתן למצוא את אנשי העסקים גד זאבי, משה גרידינגר, אלי גולדהר, מנכ"ל רפא"ל לשעבר, גיורא שלגי איש ההייטק דן וילנסקי, מנכ"ל עיריית נתניה לשעבר צביקה רק, כאמור ליאורה בירנהק מרקוס ועוד רבים וטובים בעלי ניסיון עסקי רב שנים. העמותה