שמאות רכוש היא תחום רחב, זאת מכיוון שיש סוגים רבים של רכוש ודרושה מומחיות כדי להעריך שוויים של פריטים כאלה ואחרים. מסיבה זו שמאי פרטי עשוי להתמחות בסוג מסוים של רכוש, כך למשל ישנם שמאים העוסקים בהערכת שוויים של תכשיטים, אחרים מתמחים ברהיטים עתיקים, בציוד מיוחד של בעל מקצוע ועוד. תחום שמאות מוכר עוסק בהערכת שוויין של יצירות אומנות, במיוחד פסלים וציורים. שירותיו של שמאי רכוש המתמחה בתחום האמנות עשויים להידרש כאשר מבוצעת עסקת אומנות, לצורך רכישת פוליסת ביטוח מתאימה, במקרה של גניבה או נזק ליצירה, או כדי לאפשר חלוקת רכוש במהלך גירושין, או לצרכי מיסוי או פשוט כדי לאפשר לבעלי יצירה לדעת כמה היא שווה.

כלים
אילוסטרציה(pixbay)
אילוסטרציה(pixbay)

שמאי פרטי המתמחה בהערכת שוויין של יצירות אמנות

כאמור, כדי להעריך שוויין של יצירות אמנות חייב שמאי רכוש להיות בעל מומחיות הכוללת היכרות עם השוק. זאת משום שבסופו של יום הביקוש וההיצע הם הקובעים את המחיר שניתן להשיג עבור היצירה. עוד צריך השמאי להכיר אומנים שונים, את מעמדם בקרב חובבי האומנות והאספנים, להכיר יצירות נחשבות ועוד. שמאי רכוש המתמחה באמנות לא מוכרח להיות אמן בעצמו אך אין ספק שהוא צריך להיות חובב אמנות. רק בעל זיקה לתחום יוכל לרכוש את הידע הרב הדרוש כדי להעריך שוויין של יצירות אמנות.

יצירות מזויפות

אחת התופעות המוכרות מתחום האמנות היא העתקים וזיופים. שמאי פרטי העוסק בתחום האמנות חייב לדעת איך לקבוע האם מדובר ביצירה מקורית או בהעתק שלה. לפעמים האמן עצמו יוצר כמה העתקים של אותה יצירה, פעמים אחרות נעשים העתקים על ידי רמאים המנסים למכור אותם כאילו היו יצירות מקוריות. ישנם סימנים שונים ששמאי הרכוש נותן עליהם דעתו בבואו לקבוע אם מדובר בזיוף, כך למשל הערכת גיל היצירה, השוואה ליצירות מוכרות אחרות של האמן ועוד.

שיטות לקביעת ערכה של יצירת אומנות

בסופו של דבר ערכה של יצירת אומנות נקבע לפי המחיר שניתן להשיג עבור היצירה אילו הוצעה למכירה בשוק החופשי. לצורך כך נעזר שמאי רכוש פרטי במגוון כלים, כך למשל השוואה בין היצירה שאת שוויה הוא מעריך למחיר ששולם לאחרונה עבור יצירות דומות (ציור שנמכר לא מכבר מאותה תקופה של אותו צייר, או צייר משיעור קומה דומה). בהערכת שווי של יצירות אומנות נותן השמאי דעתו גם על מצב היצירה, האם יש בה פגמים, האם השתמרה היטב לאורך השנים ומה צפוי לקרות לה בחלוף זמן.

חברות ביטוח המבטחות יצירות אומנות מעסיקות שמאים המתמחים בכך. חשוב מאוד לא להסתפק בחוות דעת של שמאי מטעם חברת הביטוח, התעקשו על שכירת שירותיו של שמאי פרטי שיספק לכם דו"ח שמאות רכוש בו כלולה הערכת שוויין של יצירות אמנות שברשותכם.