זיהום האוויר ברמלה הולך וגובר – והרשויות מתעלמות. בשנה האחרונה שלחו פעילי ארגון המשמר החברתי ברמלה ותושבים בעיר מאות תלונות לעיריית רמלה ולמשרד להגנת הסביבה בבקשה לטיפול בזיהום האוויר הגובר בעיר – ולפי המידע שבידי הארגון, רוב התלונות או כולן לא טופלו כלל (אחדות מהתכתובות מצורפות).

כלים
שריפת אשפה ברמלה -  צילם: אריאל פרננדו
שריפת אשפה ברמלה - צילם: אריאל פרננדו

 "אף אחת מהתלונות שהגשנו לא טופלה", אומר אריאל פרננדו, פעיל המשמר החברתי ברמלה, "המשרד להגנת הסביבה עונה לנו 'הנושא בטיפול העירייה' והעירייה שולחת פקח שאינו עושה דבר ועונה לנו 'הנושא טופל'".

רמלה סובלת מזיהום אוויר עקב פעילות המפעלים הסכמוכים לה, וכן שריפת אשפה בשכונות שהעירייה אינה שולחת את מחלקת התברואה שלה לאסוף את האשפה מהן. "חלק גדול מפעילות המפעלים מתבצעת בלילות, כשכל התושבים בבתיהם", מציין פרננדו, "אנחנו רואים עשן סמיך שמטשטש את הראייה, מריחים ריחות חריפים, ולעתים מרגישים שהאוויר נגמר ולא יכולים לפתוח את החלון. בערבים של זיהום חריג שכונות שלמות סמוכות למקורות הזיהום מתפנות מתושביהם וכולם בורחים לקרובי משפחתם עד יעבור זעם".

"מדובר בבעית זיהום אויר קשה ורחבת היקף שנמשכת שנים", כתבה רעות ברג, רכזת הפעילות המקומית של המשמר החברתי, במכתב ששלחה בשבוע שעבר למנהל מחוז מרכז של המשרד להגנת הסביבה גדעון מזור.

"לאורך השנים פונים תושבים מרמלה, לוד, רחובות, ובאר יעקוב למוקד להגנת הסביבה, אך לא מתקבלים הסברים למקור הבעיה ולאופן הטיפול בה. תושבים רבים חיים עם חלונות סגורים זמן רב וחוששים לבריאותם", כתבה ברג למזור, "בדצמבר 2014 התקיים דיון בועדת הפנים והגנת הסביבה בכנסת בנושא, שבסיכומו התבקש המשרד להגנת הסביבה לערוך מיפוי של כלל המפעלים באזור רמלה והפוטנציאל שיש בהם כדי לגרום למפגע ריח עם תיאור כל מה שנעשה ומה שיש לעשות ולאכוף את הפסקת שריפות האשפה ברמלה. ואולם, למיטב ידיעתנו ולפי בקשות חופש מידע שהגשנו דבר מזה לא נעשה והנושא לא טופל מאז. אנחנו דורשים טיפול משמעותי בעניין, ואת תגובתכם על מייל זה".

ברג צירפה למכתבה למשרד להגנת הסביבה מדגם חלקי של 17 דיווחים על זיהומים שהגישו פעילי המשמר החברתי ברמלה למוקד העירוני מאז תחילת 2018 בדבר ריחות חריפים, עשן ותחושת מחנק של תושבים, וכן עצומה של כ-600 תושבים מאזור רמלה, לוד ובאר יעקב בטענות על הריחות החריפים: https://www.atzuma.co.il/linshomnaki.