הביטקוין הינו מטבע וירטואלי שמונפק באמצעות רשת מחשבים וחיבור לאינטרנט באופן שיתופי וגלוי. מטבע דיגיטלי זה הומצא ביפן במטרה לבטל את התלות במטבעות הרשמיים המונפקים על ידי מדינות, אך ניתן להחליף אותו עם סוגי מטבע רבים בניגוד למטבעות רגילים המונפקים על ידי ממשלות וגופים רשמיים אחרים.

מיסוי על ביטקוין בישראל – למה וכמה?
מיסוי על ביטקוין בישראל – למה וכמה?

 

לאחר המצאת הביטקוין ולאורך השנים האחרונות השימוש בו רק הולך וגובר - השימוש בו תפס תאוצה גדולה וכך הפך הוא לדרך מקובלת, כמעט לגיטימית, בעיני רבים לתשלום עבור עסקאות כאלו ואחרות במדינות שונות ברחבי העולם וגם בישראל ישנם אלפים רבים הסוחרים בו כל העת. את המטבע מנהלים באמצעות תכנת ארנק מיוחדת וכל הפעילויות בו מתבטאים במה שמכונה "שרשרת בלוקים". באמצעות התוכנה ניתן להמיר את המטבעות, לרכוש, לסחור בהם ועוד – אבל איפה ומתי בדיוק נכנס לכל הסיפור אלמנט המיסוי? שאלה טובה.

עמדת רשות המסים בישראל

בשל העובדה כי ערכו של מטבע הביטקוין ידע עליות וירידות במשך השנה האחרונה, הרי שרבים הרוויחו והפסידו  ממסחר בו. רשות המיסים בישראל נדרשה לאחרונה לסוגיית המיסוי על מטבעות דיגיטליים/וירטואליים אשר קיימים (לא פחות מ-900 כאלו נכון להיום) וקבעה כי המטבע אינו מוכר על ידה כמטבע רגיל אלא מסווג כנכס.

משמעות הדבר בפועל היא כי כל מי שסוחר במטבע דיגיטלי כדוגמת הביטקוין נחשב כעוסק מבחינת רשויות המס, ומשום כך עליו לשלם מס רווח הון על ההכנסות שייווצרו לו ממכירת המטבעות וכן לשלם מע"מ על העסקאות. החוזר בנושא פורסם ביולי 2017 ומעריכים כי הוא הראשון בסדרת חוזרים ו/או תקנות אשר עתידים להתפרסם, ומטרתן היא לחדד ולהסדיר את הנושא הבוער מבחינת מיסוי מול פעולות מסחר בארץ ובעולם.

אז כמה מס צריך לשלם?

עד לרגע פרסום החוזר המדובר, לא הייתה קיימת חקיקה או התייחסות רשמית מסודרת בנושא וכל אחד היה נעזר, בתרחיש הסביר ובמקרה הטוב, בהתבססות על חוות דעת של רואי חשבון ועורכי דין. התוצאה בפועל הייתה שאזרחים רבים שעסקו במסחר על בסיס מטבעות דיגיטליים, לא דיווחו על העסקאות שביצעו ולא שילמו כל מס בגינם.

החוזר מסיר את ענן אי הוודאות וקובע כי היות והביטקוין אינו מוכר כמטבע על ידי בנק ישראל, הרי כמוהו ככל נכס אחר שסוחרים בו ומשלמים עליו את המיסים הקבועים בחוק. לכן, יש לשלם מס רווח הון בשיעור של 25% ואת ההפסדים בעסקאות ניתנים לקיזוז כנגד רווחים שיופקו בעתיד. מס הכנסה יכול להגיע עד שיעור של 50% במס שולי או מס של 24% כאשר מדובר בחברה שמבצעת את העסקאות. מס ערך מוסף ישולם על פי  השיעור הקבוע בחוק בעת ביצוע העסקאות. הדיווח לרשות מס הכנסה חייבת להתבצע בתוך חודש ימים מאז שהעסקה בוצעה.

>> יש לכם שאלה בעניין מיסוי מטבעות וירטואליים בישראל? לחצו כאן.

ייעוץ וסיוע בנושא

ישראל היא אחת מהמדינות שמנסה לעשות סדר מבחינת רגולציה בתחום לגבי המטבעות הווירטואליים ובראשם הביטקוין הנפוץ. מדינות אחרות מתנגדות בעקשנות לעצם המסחר בו ומנסות להילחם בתופעה. המסחר בתחום זה רק הולך ומתפתח והנהלים השונים אמורים לסייע לכל העוסקים בו לתכנן טוב יותר את פעילות ותשלום המיסים בגינה. מומלץ כיום, לכל מי שסוחר במטבעות דיגיטליים להסתייע ברו"ח ו/או עו"ד הבקיאים בתחומי  המיסוי בכלל ובמיסוי הנוגע למטבעות וירטואליים בפרט על מנת לתכנן היטב כל צעד ומהלך קדימה מראש.