הבשילו התנאים להקמת אוניברסיטה אוניברסיטה רב-קמפוסית באשקלון.

כלים
איתי סהר - תמונה: ראובן קפוצינסקי
איתי סהר - תמונה: ראובן קפוצינסקי

כך הצהיר היזם איתי סהר, המועמד לראשות עיריית אשקלון, במכתב ששלח היום לשר החינוך, נפתלי בנט וליו"ר הות"ת פרופ' יפה זילברשץ

"במרחב 'עוטף עזה' שבין אשדוד לשדרות, שבמרכזו אשקלון, שצריך לעמוד בראש סדר העדיפויות הלאומי לאור המציאות הקשה של חיים תחת אש, חיים כ-750,000 איש ופועלות ארבע מכללות: אשקלון, ספיר, אחווה וסמי שמעון, אך לא פועלת ולו אוניברסיטה מחקרית אחת", כתב סהר לבנט.

"אוניברסיטה היא מרכיב חוסן חברתי וכלכלי, שהקמתו וקביעת מיקומו מהווה כלי לחיזוק אזורים הנמצאים בסדר העדיפויות הלאומי  - כדוגמא הקמת המרכז האוניברסיטאי באריאל", כתב סהר לבנט, "הקמת אוניברסיטה חשובה לחיזוק הדמוגרפי, התרבותי, הכלכלי והחברתי של המרחב, העומד בחזית העימות מול רצועת עזה, ולהזדמנויות שהאזור מציע לצעירים ולאוכלוסיות חזקות".

סהר מציע כי: "כל מכללה תהפוך לקמפוס של האוניברסיטה האזורית ותציע תחומי התמחות ייחודיים על בסיס יתרונותיה האקדמיים. ניתן יהיה לייצר סינרגיה אקדמית, שתוביל למצוינות במחקר ובהוראה, לגידול במספר הסטודנטים הכולל, לשיפור באיכויות האקדמיות ובאיכות מערכת החינוך באזור. האוניברסיטה תתנהל בראייה מרחבית אזורית תוך העמקת החיבור לקהילות ולמערכת החינוך, תאפשר מעורבות גדולה ומשפיעה יותר של העולם האקדמי בקרב הקהילות ותנגיש חינוך אקדמי איכותי וגבוה לאוכלוסייה גדולה מאוד, הנדרשת היום להעתיק את מגוריה ואת מרכז הכובד של חייה למטרופולינים בהם פועלות אוניברסיטאות".

"צעירים שעוזבים את המרחב לטובת לימודים לרוב לא חוזרים והמגמה מחלישה את המרחב ואת חוסנו החברתי לדורות. חוסנו של מרחב דרום שפלת החוף הוא מרכיב דרמטי בחוסן הלאומי של מדינת ישראל. זוהי החזית הדרומית. זוהי חובת הממשלה לפעול לצמצום משמעותי של פערים הקיימים כיום בין המרחב לבין אזור המרכז. בראיה רחוקה יותר, הקמת אוניברסיטה רב-קמפוסית יכולה להפוך לאבן הפינה בהקמת המטרופולין החמישי של ישראל, שבמרכזו אשקלון ואשדוד".

סהר ציין כי הרעיון תואם את מדיניות המועצה להשכלה גבוהה ותכניות ממשלה אסטרטגיות שהוצגו לאחרונה: "הבנת התרומה של לימודים אקדמיים לחיזוק הקהילה והמרחב משתקפת בהחלטה שאושרה בוועדת הכספים לאחרונה להעביר 250 מיליון שקלים להקמת מעונות סטודנטים ותמיכה בסטודנטים בפריפריה. ראיית המרחב כבסיס למטרופולין חמישי עולה גם מתכנית האב 'נפת אשקלון' שהוצגה לאחרונה על ידי משרד השיכון. קידום תוכנית אוניברסיטת אשקלון ועוטף עזה תחזק את אשקלון והמרחב, תיצור מקומות עבודה, תהווה תמריץ לצעירים מהאזור להישאר בו ולצעירים מרחבי הארץ לקבוע בו את ביתם, ותהיה הצהרה לאומית ברורה על איתנות וחשיבות מרחב דרום שפלת החוף. אנו משוכנעים כי הבשילו התנאים לקדם מהלך חשוב זה", סיכם סהר.